• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
پیش بینی تولید 600 تن عسل کنار؛ 

کوچ به قیروکارزین برای تولید عسل کُنار آغاز شد

  • کد خبر : 7357
  • 10 شهریور 1399 - 19:51
کوچ به قیروکارزین برای تولید عسل کُنار آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اذعان به اینکه درختان کنار در مراتع این شهرستان به گل نشسته است، گفت: کوچ زنبورستان ها به شهرستان قیروکارزین عمدتا با هدف تولید عسل کُنار از اوایل شهریور ماه آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مهدی همتی با بیان اینکه  این شهرستان از مستعد ترین مناطق قشلاقی برای پرورش زنبور عسل در نیمه دوم سال است، تصریح کرد: پیش بینی می شود بیش از ۹۰ هزار کندوی زنبور عسل بومی و مهاجر به منطقه وارد و اسکان گیرند.
او اعلام کرد: برآورد های کارشناسی حاکی از این است که زنبورداران مستقر در قیروکارزین بیش از ۶۰۰ تن عسل کُنار تولید و تا اوایل آبان ماه آتی کار برداشت آن را به انجام برسانند.  
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰۰ زنبورستان از شهرستان های مختلف استان فارس و همچنین استان های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهار محال و بختیاری، قم، مرکزی و گلستان در این شهرستان مستقر خواهند شد، افزود: با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و قرمز بودن وضعیت بیماری در این شهرستان رعایت تمامی پروتکل های ویژه بهداشتی برای زنبورداران الزامی است. 
همتی با بیان اینکه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین و مراکز جهاد کشاورزی تابعه تنها مرجع صدور مجوز اسکان زنبورستان در این شهرستان هستند، ابراز کرد: به همراه داشتن مجوز کوچ از جهاد کشاورزی شهرستان های مبدا ضرورت دارد. 
به گفته وی؛ در طول یک هفته گذشته تا کنون بیش از ۵۷ مجوز اسکان برای بیش از ۳۵ هزار کندوی زنبور عسل صادر شده است که این مجوز ها زمان دار و در صورت عدم استقرار کندو ها در مهلت تعیین شده باطل خواهد شد. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: این مدیریت در صدور مجوز استقرار زنبورستان ها از سامانه اطلاعات جغرافیایی “GIS” بهره گیری می کند از این رو در زمان مراجعه زنبورداران توصیه های فنی لازم به بهره برداران این بخش ارائه می شود. 
به گفته او؛ مکان یابی دقیق محل مورد نظر زنبوردار در عرصه های مرتعی یا کشاورزی، ارزیابی میزان پوشش گیاهی منطقه و اعلام هشدار برای رعایت فاصله با مسیل های سیلابی از جمله توصیه های فنی است که به متقاضیان داده می شود.
رعایت فواصل زنبورستان ها الزامی است
همتی به لزوم رعایت فواصل مجاز محل اسکان زنبورستان ها با یکدیگر و با اماکن مسکونی و دیگر عوارض عمومی برای حفظ مسائل بهداشتی نیز اشاره و عنوان کرد: با رعایت فواصل قانونی تولید عسل در هر زنبورستان اقتصادی و از کاهش تولید و متضرر شدن زنبورستان های مجاور با هم جلوگیری می شود.
وی به موضوع سرشماری زنبورستان ها نیز گریزی زد و اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت متبوع امسال بر خلاف سال های گذشته سرشماری زنبورستان ها و آمار برداری از تعداد کندو ها به دلیل اپیدمی کرونا انجام نمی شود.  
این مقام مسئول گفت: حفظ و صیانت از مراتع، احیاء مراتع  با اولویت گیاهان بومی و مقاوم به آفات و خشکسالی و ارزشمند در زنبورداری به لحاظ شهد و گرده می تواند در رونق  زنبورداری موثر باشد به طور مثال  در قیروکارزین گونه‌های کُنار را به عنوان گونه های بومی و ارزشمند در زنبورداری می توان کاشت. 
شهرستان قیروکارزین با وسعتی بالغ بر ۳۳۰۰ کیلومتر مربع و متوسط ارتفاع ۷۵۰ متر از سطح دریا و با پوشش گیاهی انواع بوته های گون و درختان کنار، بادام کوهی و بنه در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است که عمده عسل تولیدی در این شهرستان شامل عسل های کنار، مرکبات و گون است. 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=7357

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.