• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس؛

وضعیت دسترسی به اینترنت و زیر ساخت های مخابراتی برای واحد های صنعتی استان مناسب نیست

  • کد خبر : 7351
  • 10 شهریور 1399 - 19:19
وضعیت دسترسی به اینترنت و زیر ساخت های مخابراتی برای واحد های صنعتی استان مناسب نیست
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با بیان اینکه وضعيت دسترسي به اينترنت و زير ساخت های مخابراتي برای واحد های صنعتي استان مناسب نيست گفت: ما در این کمیسیون بررسی وضیت حوزه ICT ، مخابراتی و اینترنت واحدهای صنعتی استان را در دستور کار قرار داده و در حال احصا مشکلات این بخش هستیم و جلسات متعددی با ذی نفعان این حوزه برگزار کردیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: بر اساس آخرین پایش فضای کسب و کار انجام شده در کشور، استان فارس در رتبه ۹ قرار دارد که بر اساس اعلام فعالان اقتصادی وضعیت زیرساخت های مخابراتی،دسترسی به اینترنت، سرعت اینترنت و خدمات در حوزه ICT نامطلوب اعلام شده است.
وی با ابراز گلایه فعالان اقتصادی خدمات در حوزه ICT در فارس افزود: بنا بر این گزارش و مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس مقرر شد مشکلات حوزه فناوری و اطلاعات استان شناسایی و راهکارهای رفع مشکلات و تسهیل ارائه خدمات در این حوزه مشخص و به این شورا ارائه شود.
راهدار اظهارداشت: در این زمینه انتظار داریم افراد و واحدهای صنعتی که با مشکلات در حوزه ICT روبرو هستند مسایل خود را به کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی فارس اعلام کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه طرح انسداد شبکه های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اعلام این طرح در مجلس شورای اسلامی تا حدودی نگران کننده است و بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزه استارتاپ ها، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دوران سخت و سرگردانی را طی می کنند.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: تغییرات سیاسی و دیپلماسی در فضای بین الملل و منطقه بر تعاملات عرصه اقتصاد بسیار تاثیرگذار است و از این رو فعالان اقتصادی ما نمی توانند پیش بینی و برنامه ریزی های اقتصادی بلند مدت داشته باشند و فضای کسب و کار کشور با التهاب هایی روبرو خواهد بود.
راهدار همچنین با اشاره به روند بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان عنوان داشت: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات فضای صادرات کشور و فعالیت صادرکنندگان را با اختلال و سختی روبرو کرده به طوری که در صورت ادامه این روند فعالیت صادرکنندگان شناسنامه دار ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.
وی تصریح کرد: علیرغم بیماری کرونا که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط ما به ویژه در بخش گردشگری را از بین برده است، سیاست گذاری های داخلی و سنگینی سایه سیاست بر اقتصاد، فضای اقتصاد کشور ما را به شدت آسیب پذیر کرده است.
راهدار با بیان اینکه مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی فعال وجود دارد که اتاق بازرگانی تلاش می کند صدای فعالان اقتصادی را به گوش تصمیم گیران برساند افزود: در حال حاضر شرایط برای سرپا ماندن کسب و کارهای که فعالیت خود را حفظ کرده اند بسیار سخت است و دولت باید از تمام توان برای حمایت از این بنگاه های تولیدی استفاده کند.

** صادرات محصولات حوزه فناوری اطلاعات

در ادامه این جلسه حمیدرضا احمدیان مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت های خوبی در بخش بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد و در حال برنامه ریزی بر روی ۴ شرکت فعال در این زمینه به عنوان قطب صادرات هستیم که برآورد ما این است در بازار بازی های رایانه ای در سه سال آینده به درآمد و ثروت آفرینی خوب بالای ۴۰ میلیارد برسیم.
وی افزود: مدل ما در بحث حضور در بازارهای بین المللی در فاز اول این است که باید به دنبال پیدا کردن شرکایی باشیم که امکان دسترسی به پروژه های بین المللی را برای ما میسر کند و به واسطه مذاکره با این شرکا به پروژه ها دسترسی پیدا کنیم.
احمدیان اظهارداشت: این درحالی است که برای حضور موفق در فضای بین الملل ICT نیازمند برخورداری از چند مولفه شاملایجاد هویت رسمی، حضور و مشارکتبا مراکز برون سپاری بین المللی در راستای شناخته شدن، ایجاد ارتباط و حسن حرکت و قیمت های رقابتی هستیم که تاکنون این مولفه ها مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های اصلی و مهم ما در حوزه ICT در دنیا برخورداری از نیروی انسانی متخصص است که در این مزیت رقابتی هزینه نیروی انسانی ما به طور متوسط یک سیزدهم نرخ بین المللی است و همچنین ظرفیت خالی اشتغال ما در حوزه ICT و اشتیاق نیروی کار کشور ما به درآمدهای ارزی، نشان می دهد ما در این زمینه وضعیت خوبی داریم.
مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران ادامه داد: همچنین در سالهای اول فعالیت و حضور ما در صادرات محصولات در حوزه فناوری اطلاعات باید از پروزه های کوچک بریم که بتوانیم به تمام ابعاد کار در حوزه بین الملل مسلط شده و حضور پر قدرتی را از خودمان نشان دهیم.
احمدیان عنوان داشت: نکته مهم در صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات این است که فعالان این حوزه در سالهای اول به فکر درآمد خاص نباشند و تمرکز خود را بر روی تقویت و تکمیل زیرساخت ها قرار دهند و از سال سوم فعالیت به بعد در انتظار ثروت آفرینی این بخش باشند.
وی با برشماری کشورهای هدف صادرات محصولات حوزه فناوری اطلاعات کشورمان تصریح کرد: در حوزه تولید نرم افزار کشورهایی از جمله اروپای شرقی، آسیای میانه با تمرکز بر کشورهایی مانند ارمنستان، رومانی، جمهوری چک و فرانسه می توانند گزینه های خوبی برای صادرات ما باشند.
احمدیان افزود: همچنین یکی از بزرگترین چالش های جدی ما در حوزه صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات، بحث ضمانت نامه هاست که در این زمینه رایزنی هایی با بخش اقتصادی وزارت امور خارجه داشتیم.
وی با اشاره حمایت ها و تسهیلات دولتی در راستای توسعه قطب صادراتی بیان داشت: در حال حاضر حمایت ها از صادرات محصولات حوزه ICT در قالب های کمیته ماده ۱۹ در وزه توسعه صادرات خدمات و نرم افزار، معاونت علمی ریاست جمهوری از قطب های صادراتی در کشور و سازمان توسعه تجارت به عنوا حمایت از پروزه های مطالعه بازار وجود دارد.
احمدیان اظهارکرد: همچنین حمایت هایی از صندوق های شوفایی و توسعه فناوری نیز وجود دارد که فعالان این بخش می توانند از این حمایت ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: باور دارم در حوزه بین الملل جا برای حضور و فعالیت کشور در حوزه های مختلف ICT بسیار زیاد است و باید به فکر تقویت زیرساخت های حقوقی، فنی و تعاملی باشیم.
مشاور فناوری و اطلاعات اتاق ایران با تقدیر از عملکرد کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی فارس در ایجاد همگرایی و همراهی در بین ذی نفعان حوزه ICT در استان فارس اضافه داشت: این کمیسیون باید با محوریت اتاق بازرگانی اقدام به ایجاد قطب صادراتی محصولات حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات در استان فارس کند و صادرات محصولات این حوزه را از طریق این قطب صادراتی دنبال کند که در این صورت نتیجه کار موفق تر و ریسک های صادراتی و هزینه ها برای فعالان این بخش کاهش می یابد.
احمدیان عنوان کرد: این قطب صادراتی استان فارس باید در کشور اعلام موجودیت کند و با در نظر گرفتن دو کشور به عنوان پایلوت صادراتی، روند صادرات محصولات حوزه فناوری و اطلاعات استان را عملیاتی و برای گرفتن پروژه های بین المللی اقدام کند.
وی افزود: همچنین باتوجه به جایگاه این کمیسیون؛ برنامه هایی از جمله اطلاع رسانی، آموزش و شبکه سازی در دستور کار کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس باشد.
همچنین مهرداد سهرابی مدیر کل فناوری، اطلاعات و ارتباطات استان فارس هم گفت: شهرک صنعتی بزرگ شیراز در بحث زیرساخت های مخابراتی مشکل دارد چرا که در ابتدا برای تعداد محدودی زیرساخت مخابراتی پیش بینی شده بود اما چون شهرک مدام توسعه داشته زیرساخت های مخابراتی متناسب با این رشد توسعه چندانی نداشته است.
وی ادامه داد: زیرساخت های ایجاد شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به ویژه شهرک صنعتی شیراز از جمله برق و اینترنت در برخی نواحی نامطلوب است و سرعت تامین زیرساخت ها در این شهرک به مراتب کندتر از سرعت ایجاد زیرساخت ها بوده است.
سهرابی اظهارداشت: با خصوصی سازی مخابرات، عملیات توسعه متوقف شده است و در این خصوص نیاز به حمایت و ارائه منابع به استان می باشد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=7351

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.