• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
مدیر کل امور عشایر فارس؛

ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه جامعه عشایر

  • کد خبر : 6956
  • 28 مرداد 1399 - 16:34
ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه جامعه عشایر
مدیر کل امور عشایر فارس گفت: جامعه عشایری به خاطر عنصر اساسی "حرکت" و تعامل نزدیک با "محیط‌زیست" وجه تمایز اساسی با جامعه "ایستا و ساکن" روستا و شهر دارد که این خصیصه، نگاه ویژه‌تر، تخصصی‌تر و پژوهش‌گرایانه‌تری را می‌طلبد، که طرح های پژوهشی در حوزه عشایری افزایش یابد.

روح الله بهرامی با بیان اینکه ، جامعه عشایری در کنار جامعه شهری و روستایی سومین جامعه انسانی استان فارس را تشکیل می دهد افزود: این جامعه همچون دو جامعه ذکر شده طیف گسترده ای از خواسته ها و نیازها، پتانسیلها، ظرفیتها،‌ محدودیتها را دارد که برخی شناخته شده و برخی نیاز است بررسی و شناسایی گردد.

وی اظهار داشت:از سال ۱۳۹۲ با استفاده از اعتبارات موضوع “ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱ مصوب سال ۱۳۸۴”، تاکنون ۷ طرح پژوهشی با استفاده از اعتبارات یادشده و با مساعدت و همکاری شایسته استانداری محترم و مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و‌ آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با موضوع های مختلفی چون “فقر اقتصادی، اثرات خشکسالی، استفاده از بیوگاز، کوچ نوین، توسعه گردشگری عشایری، روش‌های گردآوری آب باران در مناطق عشایری” انجام شده و یک قرارداد پژوهشی نیز از محل اعتبارات سال ۱۳۹۸، با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با موضوع “معیشت پایدار عشایر و ارتقا تاب‌آوری آنها در شرایط اقلیم” منعقد شده است.

بهرامی بیان داشت: ۹ عنوان پژوهشی نیز در راستای محورهای پنج گانه پژوهشی استان در سال ۱۳۹۹، به کارگروه پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام شده است.

مدیر کل امورعشایرفارس افزود: همچنین تفاهم نامه هایی نیز با دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در جهت بهره‌گیری از پتانسیل نظام نوین ترویج کشاورزی و یاوران تولید در راستای علمی‌سازی و دانش بنیان کردن تولیدات عشایری، مبادله شده است.

گفتنی است: تجربه نشان داده است، پژوهش های انجام گرفته در حوزه عشایر نسبت به جامعه روستایی و شهری به لحاظ کمیت، وزن بسیار اندکی دارند که این اداره کل، ضمن دعوت و درخواست از اساتید دانشگاه‌ها،‌ مراکز پژوهشی و پژوهشگران و بویژه دانشجویان عزیز جهت ورود به حوزه پژوهشی عشایر، آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری اعلام می دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6956

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.