• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
معاون وزیر کشور:

احیا ۱۵۰۰ واحد صنعتی غیر فعال در سال ۹۹

  • کد خبر : 6612
  • 22 مرداد 1399 - 23:26
احیا ۱۵۰۰ واحد صنعتی غیر فعال در سال ۹۹
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: مقرر شده در سال ۹۹ از حدود ۹ هزار ۸۰۰ واحد غیرفعال صنعتی، یک هزار و ۵۰۰ واحد آن احیا شود.

بابک دین پرست، چهارشنبه در نشست پیگیری سند پیشران توسعه استان فارس در شیراز با اشاره به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در باره واحدهای صنعتی فعال و غیرفعال کشور، اظهار داشت: مجموع واحدهای صنعتی کشور ۴۵ هزار و ۶۶۶ واحد است که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۳۴ واحد صنعتی معادل ۷۸.۵ درصد فعال و مابقی غیرفعال است.
معاون وزیر کشور بیان کرد: سهم استان فارس از واحدهای صنعتی فعال، سه هزار و ۲۸۹ واحد است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۹۴ واحد فعال معادل ۷۶ درصد و ۷۹۵ واحد نیز غیرفعال است.
وی ادامه داد: سهم استان فارس از احیای یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که قرار است در سال ۹۹ در کشور انجام شود، ۵۶ واحد است اما به باور من ظرفیت این استان بسیار فراتر از این میزان است.

پیگیری لازم برای ۸۶ واحد اقتصادی مشکل‌دار فارس صورت گیرد

این مقام مسوول همچنین گفت: بر اساس آنچه به ما اعلام کرده‌اند، استان فارس فاقد واحدهای اقتصادی بحرانی است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است اما این استان ۸۶ واحد مشکل‌دار دارد که باید پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات این واحدها صورت گیرد.
معاون وزیر کشور با اشاره به همکاری وزارت کشور با دستگاه قضایی، از رویکرد رییس قوه قضاییه در حمایت از تولید تقدیر و بیان کرد: دستگاه قضایی در کنار دولت و حاکمیت از واحدهای تولیدی حمایت می‌کند.
دین‌‍ پرست افزود: ۳۵۹ پرونده در دستگاه قضایی در پیوند با واحدهای تولیدی در سراسر کشور تشکیل شده که از این تعداد ۱۰ پرونده متعلق به استان فارس است.
وی، همچنین در مورد وضعیت معادن کشور بیان داشت: از مجموع ۱۰ هزار و ۴۰۵ معدن کشور، پنج هزار و ۶۵۳ معدن معادل ۵۴ درصد فعال و مابقی غیرفعال است.
وی ادامه داد: در استان فارس ۶۰۳ معدن وجود دارد که از این تعداد ۳۶۴ معدن معادل ۶۰ درصد فعال است که تعداد معادن فعال در این استان از میانگین کشوری بیشتر است.
معاون وزیر کشور اضافه کرد: ۲۳۹ معدن معادل ۴۰ درصد نیز در فارس غیر فعال هستند که با توجه به ظرفیت‌های های موجود در این استان، امید است ایجاد ارزش افزوده در بخش معادن افزایش یابد.
 

پیشرفت صد درصدی ۳۰۲ تکلیف مصوب سند پیشران توسعه فارس

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور همچنین گفت: از میان ۶٠٣ تکلیف مصوب و پیش‌بینی شده در سند پیشران توسعه فارس، ٣٠٢ تکلیف معادل ۵۰ درصد با پیشرفت صد درصدی به بهره‌برداری رسیدند.

دین پرست افزود: بیش از ۱۰ ماه از رونمایی سند پیشران توسعه در استان فارس گذشته و این سند مورد ارزیابی وزیر کشور قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در استان فارس مشکل حاد اقتصادی در پروژه‌های توسعه محور وجود ندارد و مدیران این استان توانسته‌اند با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته اقدامات خوبی در زمینه توسعه انجام دهند.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به میزان بیکاری استان فارس بیان داشت: در سال ۹۵ نرخ بیکاری این استان ۱۱.۴ درصد بود و فارس در رتبه سیزدهم کشور قرار داشت اما در سال ۹۶ نرخ بیکاری فارس به ۱۰.۳ درصد رسید و در رتبه نهم کشور قرار گرفت، در سال ۱۳۹۷، رقم بیکاری فارس به ۹ درصد رسید و در رتبه پنجم کشور جای گرفت، در سال ۹۸ نیز نرخ بیکاری فارس به هشت درصد رسید و این استان در رتبه چهارم کشور قرار گرفت.

به گفته دین‌پرست، در بهار ۹۹ نرخ بیکاری استان فارس ۶.۶ درصد شد و رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد که این اتفاق بزرگی است.
معاون وزیر کشور همچنین در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس، اظهار داشت: این استان در سال ۹۸ با تمام محدودیت‌های ایجاد شده، رتبه پنجم کشور را در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی از آن خود کرد و در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ رتبه نخست کشور را در این زمینه کسب کرد.
دین‌پرست افزود: در زمینه برگزاری نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، استان فارس عملکرد خوبی دارد و جزو ۱۰ استان اول کشور است.

جهش تولید در استان فارس محقق شده است
استاندار فارس نیز در این نشست بیان کرد: با بهره‌برداری از واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی که سال‌ها آرزوی مردم فارس بوده است، می‌توان گفت که جهش تولید در بخش تولیدی این استان تحقق یافته است.
عنایت‌الله رحیمی افزود: سند پیشران توسعه استان فارس که شامل طرح‌های زیرساختاری، اقتصادی و تولیدی است، توسط وزارت کشور تهیه شده و برای پیگیری و به نتیجه رساندن آن، توسط رییس جمهوری به ۱۸ دستگاه اجرایی ابلاغ شده است. 
وی، با اشاره به این که تعدادی از پروژه‌های سند پیشران توسعه استان فارس که جزو اهداف و آرمان‌های مردم این استان بوده به بهره‌برداری رسیده و مابقی آن نیز در حال پیگیری برای اتمام و بهره برداری است، گفت: انجام این مهم در شرایط تحریم، شیوع کرونا و تلاطم‌های شدید اقتصادی، کاری شگرف و اقدامی قابل ستایش است.
استاندار فارس با بیان این که افتتاح کارخانه آلومینیوم لامرد با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان، رتبه کشور را در زمینه تولید آلومینیوم از هجدهم به چهاردهم رسانده و اشتغالزایی بسیار مطلوبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته است، اظهار داشت: کارخانه کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروزآباد نیز با اعتبار یک هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روز نهم امردادماه ۹۹ از طریق ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
رحیمی، با اشاره به این که کارخانه‌های بزرگ این استان مانند، آلومینیوم، کربنات سدیم و فولاد، مواد اولیه صنایع پایین دستی را فراهم می‌کنند، افزود: این موضوع در منطقه انرژی بر لامرد و سایر مناطق استان، پیش‌بینی و پیگیری شده است.
رحیمی اضافه کرد: در حوزه فولاد هم فاز ۲ و ۳ کارخانه فولاد پاسارگاد نیز به دست رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید که ارزش افزوده قابل توجهی برای استان فارس ایجاد کرده و رتبه اول صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.
استاندار فارس با بیان این که در حوزه‌های زیرساختی این استان، تعهدات مختلفی بر اساس سند پیشران توسعه انجام شده و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است، گفت: خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز که آرزوی دیرینه مردم شیراز بود به دست رییس جمهوری به بهره برداری رسید در حالیکه تا پیش از این، ۷۳ درصد از آب مصرفی شیراز از چاه‌ها و حدود ۲۵ درصد از آب‌های روان تامین می شد اما هم اکنون این درصد معکوس شده و بیشتر آب مصرفی شیراز از آب‌های روان تامین می‌شود.
وی، با بیان این که در سال ۹۹ تصفیه خانه دوم شیراز به بهره‌برداری رسیده و تصفیه فاضلاب این شهر دچار تحول شده است ، افزود: آبرسانی به شهرهای سعادت شهر (مرکز شهرستان پاسارگاد)، داراب و جهرم نیز نهایی شده است.
استاندار فارس ادامه داد: همچنین آزادراه شیراز- اصفهان که از طرح‌های مهم این استان به شمار می‌آید از سه طریق، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و دفاع و با شیوه های گوناگون تامین اعتبار شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6612

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.