• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
8

هنگامه کروناست نه هنگام سفر به شیراز

  • کد خبر : 661
  • 02 فروردین 1399 - 19:43
هنگامه کروناست نه هنگام سفر به شیراز

اقشار گوناگون برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و مبارزه با آن می‌کوشند و حتی برخی مانند پزشکان و پرستاران جانشان را در این راه می‌دهند و برخی دیگر از قشرها متحمل خسارت مادی می‌شوند اما هنوز عده‌ای هستند که بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی بار سفر بسته‌اند و این ویروس را به شهرهای گردشگرپذیری مانند […]

اقشار گوناگون برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و مبارزه با آن می‌کوشند و حتی برخی مانند پزشکان و پرستاران جانشان را در این راه می‌دهند و برخی دیگر از قشرها متحمل خسارت مادی می‌شوند اما هنوز عده‌ای هستند که بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی بار سفر بسته‌اند و این ویروس را به شهرهای گردشگرپذیری مانند شیراز منتقل می‌کنند.

ورود کرونا موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از ابتدای اسفندماه جاری برای در خانه ماندن مردم شد و رفته رفته کمپین‌هایی مانند در خانه می‌مانیم در فضای مجازی شکل گرفت.
اما در مقابل عده‌ای نیز بودند و هستند که به اشتباه این تعطیلی‌ها را زمینه مسافرت کردن تلقی کردند و بار سفر بستند و راهی شهرهای دیگر شدند و با نیتی ناخواسته ولی سفری خودخواسته ویروس کرونا را برای شهرهای دیگر بردند و یا در شهرهای مقصد به این بیماری مبتلا شدند.
اپیدمی شدن بیماری کرونا در روزهای نخستین تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در استان‌های شمالی از جمله گیلان پیامد سفر کردن در این شرایط بود اما هنوز بعضی افراد هستند که توصیه‌های متخصصین در این باره را جدی نگرفته اند و این روزها را بیرون از خانه و کاشانه خود و در سفر سپری می‌کنند.
استان فارس و شیراز از دیرباز یکی از مقاصد گردشگری ایران بوده و هست و در حال حاضر بسیاری از فعالان اجتماعی و مردم این خطه از این مساله بیم دارند که تجربه شهرهای شمالی کشور در نوروز پیش رو در شیراز نیز تکرار شود.

برخی مسوولان شهری در روزهای گذشته پیرامون سفر کردن عده‌ای و اسکان دادن این میهمانان ناخوانده در منازل مبله در کلانشهر شیراز و شهر جدید صدرا اخطار داده‌اند.
به گفته مدیران شهری شیراز در یک هفته گذشته بیش از ۵ هزار نفر مسافر وارد این شهر شده اند که این مساله می تواند زنگ خطری هولناک را به صدا درآورد که ممکن است به فاجعه ای بزرگ منجر شود.
در این شرایط برخی افراد نیز هستند که خانه های مبله خود را در اختیار مسافران بی توجه به کرونا قرار می دهند و در این وضعیت به فکر سود و منافع شخصی خود هستند.
جدای از وظایف دستگاه‌های دولتی،مردم و شهروندان نیز در قبال یکدیگر مسوولیت دارند و باید در این شرایط با ماندن در منزل و حذف سفرهای غیرضروری درون و برون‌شهری زنجیره انتقال بیماری را قطع و با تداوم این روند آن را مهار کنند.
مدیران استان فارس و شهرستان شیراز طی روزهای گذشته بارها اعلام کردند که در این ایام و نوروز پیش رو پذیرای مسافران نخواهند بود،همچنین هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی نیز از پذیرفتن و اسکان مسافران منع شدند اما بعضی اقامتگاه‌های غیررسمی و منازل مبله در این شرایط واحدهای خود را برای میزبانی از کرونا در اختیار این مسافران ناخوانده قرار داده اند.

لزوم محدودسازی سفر به شیراز
منتخب مردم شیراز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: نیازمند توجه جدی به موضوع محدودسازی سفر در شرایط کنونی هستیم.
ابراهیم عزیزی افزود: استان فارس و شیراز یکی از مقاصد گردشگری ایران است و از سال های دور همواره مردم این خطه در ایام نوروز میزبان سایر هموطنان خود بوده اند اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا از همه مردم سراسر کشور درخواست داریم که به شیراز و فارس سفر نکنند.
وی بیان کرد: باید از شهرها و استان های مبدا سفر جلو مسافرت کردن افرادی که در این شرایط قصد آن را دارند گرفته شود،شرایط کنونی فارس و شیراز برای میزبانی از مسافران به هیچ وجه مساعد نیست و مسوولان نیز قصد دارند با اعمال تصمیمات منطقی مانع از این کار شوند.
منتخب مردم شیراز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم سایر استان های کشور و خصوصا استان های همجوار فارس باید از سفر به این خطه جدا پرهیز کنند زیرا امکان میزبانی و فرصتی برای اسکان و پذیرایی مهیا نیست.
او اظهار داشت: پیشنهاد می کنم تدابیری اندیشیده شود چنانچه افرادی علیرغم وجود بیماری هنوز قصد سفر کردن به استان فارس و شیراز را دارند در ورودی‌ها جلو آنها گرفته شود.
وی ادامه داد: کشور،استان فارس و کلانشهر شیراز اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا در شرایط خاصی به سر می برند و خوشبختانه تدابیر خوبی نیز پیش بینی شده تا مردم از این جهت دچار رنج و سختی نباشند و بتوان از این بحران با کمترین خسارت عبور کرد.
عزیزی ضمن قدردانی از تلاش همه دستگاه های متولی و خصوصا کادر درمانی و بهداشتی،افزود: عبور از این شرایط نیازمند تلاش همه مردم و مسوولان است و باید نیازمندی های آحاد مردم تامین شود.

مردم،نقش اول
منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم ادامه داد: باید در حوزه پیشگیری و مراقبت های بهداشتی اقدامات جدی انجام شود که در این خصوص نقش اصلی بر عهده مردم و شهروندان است و اگر شهروندان خود مراقبتی و خود کنترلی را در دستور کار قرار دهند می توان به سلامت از این شرایط عبور کرد.
وی اضافه کرد: بخش دوم نیز بر عهده دستگاه های دولتی متولی کار است که تاکنون هم اقداماتی انجام شده و باید تلاش کرد که تجهیزات مورد نیاز مردم و جامعه برای شکست کرونا تامین شود.
عزیزی تامین مواد شوینده و ضدعفونی کننده را یکی از نیازهای روز دانست و گفت: الکل و مواد ضدعفونی یکی از نیازهای امروز فارس است که رایزنی های با واحدهای تولیدی از سوی مسولان ارشد استان انجام و همچنین گام هایی برای تولید ماسک و مواد شوینده نیز در حال انجام است که در این بخش نیاز به توجه بیشتری است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در روزهای آینده در خصوص تامین مواد ضدعفونی وضعیت استان بهتر باشد،گفت: مواردی از جمله خودکنترلی،خود مراقبتی ،همکاری با مسوولان در همه بخش ها،همراهی با مدیران بهداشتی و درمانی، اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط مسوولان و اعمال و اجرای تدابیری برای جلوگیری از سفرهای غیرضرور از جمله موارد مهم برای کنترل و مهار بیماری کرونا است.
منتخب مردم شیراز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ورودی شیراز اشخاصی طی روزهای گذشته مشاهده شدند که خانه های خود را به مسافران اجاره می دهند در صورتی که این کار به هیچ وجه شایسته نیست که در شرایط موجود برای نفع شخصی جان اهالی شیراز را با خطر مواجه کرد و باید با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.
عزیزی ادامه داد: حضور یک شخص مبتلا به بیماری می تواند یک خانه و حتی محله و شهر را آلوده کند و به همین دلیل باید از اسکان مسافران در این ایام جدا پرهیز شود.
وی اضافه کرد: مسوولان نیز در این خصوص نقش پررنگی دارند و باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سفر انجام دهند اما در نهایت مردم باید به این توصیه ها توجه کنند.
وی اظهار داشت: بارها اعلام شده که هیچ امکان میزبانی در حال حاضر در شیراز فراهم نیست و ورود مسافران باعث آزار و اذیت خودشان و ساکنین خواهد شد و باید به تدابیر توجه شود و اگر برخی از اقشار به این هشدارها توجه نکنند این وظیفه برای مسولان ایجاد می شود که در صورت خارج شدن وضعیت از خود کنترلی به وظایفشان عمل کنند.

عزیزی عنوان کرد: از روزهای گذشته کنترل ورودی شهرهای درگیر با بیماری کرونا در دستور کار استان ها قرار گرفته که معتقدم کنترل ورودی شهرها به تنهایی نمی تواند از سفر جلوگیری کند و باید جلوی سفر کردن از شهرهای مبداء هم گرفته شود.
وی بهترین تدبیر را در شرایط کنونی برای جلوگیری از سفر،کنترل خروجی شهرهای مبدا دانست و افزود: ورودی شهرها هم باید کنترل شود اما راه حل اصلی کنترل خروجی‎ها است.
عزیزی اضافه کرد: براساس اطلاعات واصل شده شمار قابل توجهی از مسافران نوروزی از دیگر استانهای کشور در شیراز و شهر جدید صدرا اسکان داده شده اند.

ورود ۵ هزار مسافر طی هفت روز به شیراز
شهردار و رییس شورای شهر شیراز نیز در روزهای اخیر در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار توقف انتقال مسافر بین شهرها در شرایط گسترش بیماری کرونا شدند.
شهردار شیراز در  این زمینه اعلام کرد: این نامه با هدف توقف انتقال مسافر به شیراز و تکمیل زنجیره اقدامات پیشگیرانه درخصوص شیوع ویروس کرونا ارسال شده است، بدین دلیل که طی یک هفته گذشته افزون بر ۵ هزار مسافر وارد شیراز شده اند و ضروری است که این امر متوقف شود.
حیدر اسکندرپور افزود: با توجه به ورد مسافران به شیراز از مراجع ذی صلاح می خواهم بر روند اجاره خانه های مبله نظارت بیشتری کنند تا اقدامات شهرداری در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بی اثر نباشد.

بستن راه‌های ورودی تنش‌زا است
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: در پی ایجاد حساسیت در شیراز برای تعطیلی پایانه‌های مسافربری بین شهری با وزیر راه و شهرسازی مذاکراتی انجام شده است.
فرج الله رجبی افزود: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که براساس تجربیاتی که از زمان شیوع کرونا در بعضی شهرهای ایران حاصل شده،بستن راه های ورودی شهر منجر به درگیری ها و مقاومت‌های محلی و در نهایت لغو این اقدام در دستور کار شورای تامین آن منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کنترل و رصد سفرها با اجرای بعضی موارد بهداشتی و نظارتی بر سیستم های حمل و نقلی عمومی مانند اتوبوس،قطار و هواپیما بسیار سهل تر است و در صورت لغو این سفرها نمونه‌های غیررسمی مانند مسافربران شخصی ایجاد می شود که این موضوع کار رصد و نظارت را مشکل‎تر خواهد کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر امکان کنترل مسافرانی که علایم بیماری را دارند در ترمینال‌های مبدا و مقصد وجود دارد و همچنین ناوگان عمومی مسافری بین شهری از جمله اتوبوس قابلیت ضدعفونی کردن دارد.
وی گفت: میزان جابجایی مسافران توسط اتوبوس های بین شهری نیز در سطح کشور حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.
رجبی اظهار داشت: جابجایی مسافران توسط وسایل نقلیه رسمی و عمومی از جمله اتوبوس به دلیل قابل کنترل بودن امنیت بیشتری برای سلامت مسافران در پی دارد و با توقف این سیستم های حمل و نقلی زمینه افزایش فعالیت ناوگان غیررسمی مانند مسافرکش‌های شخصی و … ایجاد می شود که در پی آن دیگر نمی توان بر جابجایی و همچنین ضدعفونی و کنترل بهداشتی نظارت داشت.
وی بیان کرد: از نظر وزارت راه و شهرسازی تعطیلی پایانه های مسافری ایده موفقی نخواهد بود و تاکید این وزارتخانه و هیات دولت بر ادامه فعالیت پایانه های مسافربری بین شهری با رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها بطور مداوم و همچنین رصد مسافرین به لحاظ داشتن علایم بیماری است.

هرگز میزبان نخواهیم بود
فرماندار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا هیچ مرکز اقامتی در شیراز در ایام نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نخواهد بود.
محمدرضا امیری افزود: از هموطنان درخواست دارم که در تعطیلات نوروز امسال هرگز به شیراز سفر نکنند زیرا به دلیل گسترش بیماری هیچ پیش بینی برای ارایه خدماتی از جمله اسکان و …. به آنها نشده است.
وی با اشاره به مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا،گفت: در محورهای ورودی شهرستان شیراز اکیپ هایی متشکل از نمایندگان نیروی انتظامی ،دانشگاه علوم پزشکی،هلال احمر،شهرداری و فرمانداری شیراز مستقر شده و نسبت به کنترل ورودی های این شهرستان در خصوص جلوگیری از ورود افرادی که علایم بیماری دارند اقدام می کنند.
فرماندار شیراز ادامه داد: کنترل ورودی ها خصوصا ورودی شیراز از سمت استان‌های اصفهان،بوشهر و همچنین شهرستان‌های فسا و سپیدان به جد در دستور کار قرار دارد و افرادی که دارای علایم بیماری کرونا هستند به مراکز درمانی و همراهان آنها نیز به مراکز قرنطینه برای مراقبت هدایت خواهند شد.
وی با بیان اینکه براساس درخواست اتحادیه و صنوف مختلف شیراز برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا،تعطیلی واحدهای صنفی مورد موافقت ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا شهرستان شیراز قرار گرفته،افزود: در پی این موضوع با تعطیلی اصناف غیرضروری در این شهرستان موافقت شده است.
امیری اظهار داشت: مراکز گردشگری شیراز و اماکن متبرکه این شهرستان نیز به پیشنهاد هیات امناء و متولیان این مراکز کماکان تعطیل است و دستگاه‌های دولتی نیز به دلیل اجرای پروتکل های بهداشتی با درخواست تعطیلی این مراکز موافقت کرده اند.

دستور قرنطینه باید در سطح ملی صادر شود
فرماندار شیراز در پاسخ به سوالی پیرامون وجود درخواست هایی از جانب مردم و برخی مسولان شیراز و استان فارس در رابطه با مسدودسازی مسیرهای ورودی‌ شیراز،گفت: اعمال هرگونه قرنطینه و بستن مسیرهای ورودی شهرها از اختیارات ستاد ملی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا است و ستادهای استانی و شهرستانی در این زمینه نمی توانند تصمیم‌گیر باشند.
فرماندار شیراز در پاسخ به این سوال که علیرغم اعلام خبر تعطیلی پایانه های مسافربری شیراز از سوی مدیران شهری این شهر آیا پایانه‌های مسافربری شیراز اکنون تعطیل است یا خیر؟ گفت: تعطیلی این مراکز تنها با اعلام دولت امکان پذیر است و پایانه های مسافربری شیراز اکنون تعطیل نیست اما یکسری محدودیت هایی برای رفت و آمد قایل هستیم تا تراکم جمعیت و سطح بالایی از تماس انسانی شکل نگیرد زیرا این امر باعث شیوع و انتشار بیماری می شود و به همین دلیل فرمانداری شیراز و دستگاه های دولتی بر پایین آوردن سطح تماس انسانی و تراکم جمعیتی در همه مراکز تاکید دارند.
وی اضافه کرد: تعطیلی های برخی مراکز از جمله اماکن مذهبی نیز با پیشنهاد متولیان این مجموعه ها انجام شده است.
امیری بر حذف سفرهای غیرضروری برون و درون شهری مردم تاکید کرد و اظهار داشت: رعایت موارد بهداشتی باید بین مردم و همه مراکز دولتی و خصوصی انجام شود.

اقدامات خودسرانه ممنوع
وی بیان کرد: اقدامات خودسرانه بعضی افراد در خصوص ترددها در سطح شهر شیراز و یا تعطیلی بعضی مناطق بدون هماهنگی با دستگاه های متولی خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد و قطعا با این اشخاص برخورد جدی صورت می گیرد.
فرماندار شیراز  ادامه داد: اینکه برخی افراد بصورت خودسر از تردد بعضی خودروها در سطح شهر جلوگیری کنند خلاف قانون است و جرم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بعضا پیام هایی در فضای مجازی منتشر می شود که بعضی افراد اعلام می کنند که اقدام به کنترل ورودی و خروجی شهرها و یا محله ها خواهند کرد،گفت: با تعرض کنندگان به خودروهایی که در حال تردد در سطح شهر هستند و اقداماتی از این دست به جد برخورد خواهد شد.
امیری اظهار داشت: هرگونه کنترل خودسرانه در مسیرهای ورود و خروجی این شهرستان از جمله شهر جدید صدرا خلاف مقررات است و اینگونه افراد شناسایی و از طریق مراجع انتظامی و قضایی با آنها برخورد می شود.
فرماندار شیراز گفت: قطعا دستگاه‌های متولی برابر با مصوبات ستاد ملی،استانی و شهرستانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اقدامات مورد نیاز را انجام خواهند داد و مردم و شهروندان نیز باید برای شکست این ویروس همکاری لازم را با ارگان های دولتی انجام دهند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=661

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.