• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

اخبار ویژه

بیانیه سپاه فجر فارس به مناسبت هفته دفاع مقدس اولین دوره مسابقات آزاد رباتیک استان فارس برگزار شد ‌ اعلام برنامه‌های هفته دفاع مقدس در فارس‌/ ۱۶۰ یادمان شهدای گمنام وجود دارند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در پنج ماه نخست سال جاری مقدار ۱۴۰۱ تن انواع کود کشاورزی را به شهرستان کوار ارسال و توزیع کرد توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی از سهمیه مصوب شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس بین کارگزاران شهرستان داراب از آغاز سال جاری تا پایان مرداد ماه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در پنج ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ هزار تن از انواع نهاده کشاورزی را بین انبار کارگزاران در سطح شهرستان مرودشت توزیع کرد در پنج ماه نخست سال جاری مقدار ۶۰ تن کود کشاورزی اوره از سهمیه مصوب شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس بین کارگزاران در سطح شهرستان خفر توزیع شد انجام عملیات نمونه برداری از پارت ۱۱۵ کود سوپر فسفات ساده شرکت ارکان شیمی جنوب توسط کارشناسان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس

11
رئیس جهاددانشگاهی فارس؛

درس‌های حکومت علی(ع) برای کارگزاران نظام اسلامی

  • کد خبر : 6480
  • 18 مرداد 1399 - 17:38
درس‌های حکومت علی(ع) برای کارگزاران نظام اسلامی
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینكه حكومت مولای متقیان حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دین‌داری، عدالت و مردم‌داری است و تحقق عینی همه این شاخص‌ها در جامعه به داشتن زمامداران و كارگزاران صالح و شایسته بستگی دارد، به تبیین درس‌های حكومت آن حضرت برای كارگزاران نظام اسلامی پرداخت.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس ، ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر، این عید را یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان دانست و گفت: عید غدیر و پیام‌ها و درس‌های آن اهمیت بسیار زیادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارد.

وی، عدالت مولای متقیان حضرت علی(ع) را یادآور شد و افزود: عدالت همیشه روح کالبد احکام الهی و سنگ زیرین بنیاد اسلام است و تحقق آن را کاملاً می‌توانیم در سیره مولای متقیان مشاهده کنیم. آنجا که پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند علی(ع) با حق است و حق با علی(ع) است.

بابایی، عدالت را وسیله‌ای برای سنجش میزان حق در جامعه دانست و گفت: حکومت مولای متقیان حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دین‌داری، عدالت و مردم‌داری است و تحقق عینی همه این شاخص‌ها در جامعه به داشتن زمامداران و کارگزاران صالح و شایسته بستگی دارد.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس ادامه داد: اگر زمامداران جامعه در صراط حق باشند، بر معیارهای دینی رفتار می‌کنند یعنی مبانی نظری و فعل سیاسی آن‌ها مطابق با اصول شریعت و احکام دین است و رفتار شایسته‌ای هم در برخورد با مردم خواهند داشت.

وی، عدالت اجتماعی در حکومت مولای متقیان حضرت علی(ع) را متذکر شد و گفت: حضرت علی(ع) اهتمام جدی به مسئله عدالت اجتماعی داشت و یکی از راهکارهای تحقق این عدالت هم گزینش کارگزاران و مدیران شایسته در امور می‌دانست و بارها نیز این قضیه را در نامه‌هایی که به مالک اشتر نوشتند، مشاهده کرده‌ایم.

بابایی بیان کرد: در این منظر علاوه بر اینکه در حکومت اسلامی، صلاحیت و شایستگی زمامدار و پیشوای اصلی جامعه باید اتفاق افتد که مقام معظم رهبری چنین خصوصیاتی دارد، کارگزاران هم باید از این مسئله الگو بگیرند لذا همیشه مشاهده می‌کنیم که مولای متقیان قبل از بحث خلافت نسبت به کارگزاران ناصالح در امور ناخشنود بودند و بارها در این باره تذکر دادند و زمانی هم که به خلافت رسیدند، یکی از کارهایی که انجام دادند، برکناری والیان فاسد و جایگزینی افراد با تقوا به جای آنان بود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد:‌ همچنین در سیره تمام پیشوایان الهی مشاهده می‌کنیم که کمترین مجالی برای صدرات خویشاوندان آن‌ها در حکومتشان فراهم نمی‌شد ولی در میدان جهاد و فداکاری همیشه با عزیزترین افراد خود حضور می‌یافتند به‌عنوان مثال حضرت علی(ع) به خاطر پیامبر(ص) جان خود را به خطر انداخت و در بستر مرگ خوابید و بارها در صحنه‌های مختلف با فداکاری جان پیامبر(ص) را نجات داد و یا در صحرای کربلا حضرت علی‌اکبر(ع) قبل از سایر جوانان شهید می‌شود و همیشه دیده‌ایم که بنی هاشم قبل از دیگران در میدان‌های نبرد حق علیه باطل حضور می‌یافتند.

وی همچنین اجتناب از شبهه و تهمت و غرق شدن در گرداب روابط خانوادگی، باندی و قبیله‌ای را از دیگر ویژگی‌های عدالت حکومت مولای متقیان برشمرد و گفت: شایسته‌سالاری مهم‌ترین مسئله‌ای که بود که در زمان حکومت آن حضرت اتفاق افتاد.

بابایی تأکید کرد: همه ما پیرو این امام همام هستیم و واجب است که در انتخابات مدیران جامعه خود معیارهای صلاحیتی و ارزشی را رعایت کنیم و از قرار دادن لیاقت‌ها و شایستگی‌ها و توانایی ها در واگذاری مسؤلیت‌ها و عدم دخالت روابط خویشاوندی در مناصب مختلف ابایی نداشته باشیم.

وی گفت: برخورداری از دستورالعمل‌های جامع مدیریتی با پشتوانه‌های نظری، معرفتی، مدیریتی و حکومتی، اهتمام به انطباق قول و عمل در رفتار خود، ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم به کارگزاران و مدیران و سیاست تشویق و توبیخ عاملان یا مدیران به‌منظور اجرای عدالت و جلوگیری از بروز انحراف و ظلم و ستم در جامعه می‌تواند مواردی باشد که کارگزاران نظام می‌توانند از سیره مولای متقیان و شیوه حکومتی ایشان درس بگیرند.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس در پایان تأکید کرد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که بتوانیم پیرو عملی امام علی(ع) باشیم و دستورالعمل‌های ایشان را هم در زندگی فردی و هم اجتماعی به کار ببندیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6480

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.