• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

با پیگیری گروه جهادی رسانه‌ای “جهان تاب” و با حمایت فرمانداری شیراز مشکل ده ساله‌ی روستای جمال‌آباد کفترک شیراز رفع شد

  • کد خبر : 6435
  • 19 مرداد 1399 - 19:51
با پیگیری گروه جهادی رسانه‌ای “جهان تاب” و با حمایت فرمانداری شیراز مشکل ده ساله‌ی روستای جمال‌آباد کفترک شیراز رفع شد
اهالی محروم روستای جمال‌آباد کفترک که در ده سال گذشته از حداقل‌های زندگی اجتماعی برخوردار نبودند؛ با پیگیری‌های گروه جهادی رسانه‌ای جهان‌تاب و همراهی دستگاه‌هایی همچون شرکت توزیع برق شیراز، شرکت گاز، شرکت آبفا روستایی و حمایت قاطع فرمانداری شیراز و معاونینش به برق و گاز و آب‌شرب دست یافتند.

به گزارش روابط عمومی گروه جهادی رسانه ای “جهانتاب” از شیراز، پس از ورود خدمات آب و برق و گاز؛ اهالی روستا، به دلیل نبود زیرساخت مناسب جهت تردد در رفت و آمدها به خصوص در ایام بارانی با مشکلات زیادی مواجه بودند؛ که مجددا گروه جهادی رسانه‌ای وارد میدان شده و با پیگیری‌های خود و حمایت قاطع فرمانداری شیراز و معاونین بزرگوارش، این مشکل نیز مرتفع شده و اهالی روستا نیز به مسیر آسفالته‌ دست یافتند.

به همین بهانه؛ اهالی روستا با دعوت از گروه جهادی رسانه‌ای جهان‌تاب؛ پیام سلام و تشکر ویژه خود را از طریق این گروه، به جناب آقای دکتر امیری فرماندار شیراز، دکتر حقیقی معاون برنامه‌ریزی، دکتر خالقی کارشناس برنامه‌ریزی، مهندس خوارزمی مسئول فنی و عمرانی و مدیران محترم شرکت توزیع برق، شرکت گاز و آبفا روستایی ابلاغ نمودند که دکتر مقدسی مدیر گروه جهادی رسانه‌ای و مدیرمسئول هفته‌نامه جهان‌تاب با حضور در دفتر فرماندار شیراز و معاونین وی، مراتب سلام و قدردانی مردم را به ایشان ابلاغ نمود.

گروه‌های جهادی، به تناسب تخصص و ظرفیت خود، چندسالی است که به مناطق محروم در شهر، استان و حتی مناطق نیازمند در دیگر استان ها خدمات رسانی می کنند.
گروه جهادی رسانه‌ای “جهان‌تاب”، اولین و در حال حاضر، تنها گروه جهادی رسانه‌ای ثبت شده در سازمان‌های بسیج رسانه و بسیج سازندگی فارس است که خدمات رسانی‌اش را چندسالی است در شیراز، به مناطق محروم و حاشیه این کلانشهر، خدمات ارائه می‌کند.
این گروه، نه با بیل و کلنگ؛ بلکه با دوربین و قلم به جنگ مشکلات اهالی و ساکنان مناطق محروم در حاشیه و مرکز شهر شیراز می‌رود و با شناسایی مشکلات؛ به پیگیری و مطالبه‌گری از مسئولین در جهت رفع آن می‌پردازد.
این گروه با دعوت اهالی روستای جمال‌آباد کفترک در برنامه اخیر خود با حضور در این روستا به بررسی پیگیری‌های انجام شده تا کنون پرداخت.
جمال‌آباد، از حدود ۱۰ سال پیش در طرح هادی قرار گرفت. اما هیچ زیرساختی برای یک زندگی در چند کیلومتری کلانشهر شیراز نداشت. پس به واسطه ورود گروه جهادی “جهان‌تاب”، و همت اهالی، پیگیری‌ اولیه برای برق‌رسانی به منطقه آغاز شد و در کنار آن، به پیگیری برای گاز‌رسانی و آب‌رسانی پرداخته شد که در طول این چند سال این روستا به نعمات مذکئر دست پیدا کرد.
در گام بعد و با توجه به نبود زیرساخت مناسب برای تردد اهالی در روستا به خصوص در ایام بارانی، پیگیری‌های جهان‌تاب برای زیرسازی و آسفالت راه دسترسی روستا به جاده اصلی آغاز شد.
با پیگیری‌های گروه از طریق فرمانداری شیراز و ورود معاون برنامه‌ریزی فرمانداری، و تأمین مبلغ خودیاری اهالی اجرای عملیات اجرایی آسفالت مسیر دسترسی روستا آغاز گردید اما در حین اجرای کار و به دلیل تورم افسارگسیخته در کشور؛ هزینه‌ی مصالح و اجرا چندین برابر شد و عملا منجر به تعطیلی کارگاه شد، اما باز هم با ورود گروه جهادی “جهان‌تاب”، و پیگیری‌ها مداوم و لطف بی‌شائبه‌ی مجموعه فرمانداری شیراز؛ پس از چندین ماه، طرح اجرای آسفالت روستا (قسمت محصور در طرح هادی) به اتمام رسید.
جمال‌آباد کفترک کد آبادی دارد و در حال حاضر جمعیت این منطقه به حد روستا رسیده است و می‌تواند شورا یا دهیار یا ردیف بودجه مستقلی داشته باشد
در حاشیه‌ی بازدید گروه “جهان‌تاب” از آسفالت انجام شده که اهالی را به شدت خوشحال کرده بود، شیبانی، دهیار با سابقه دهستان کفترک؛ با ابراز گلایه از نحوه نقشه‌برداری طرح هادی در روستاها اظهار داشت: نحوه طرح هادی نه فقط در روستای جمال‌آباد، بلکه در بیشتر روستاها با مشکل مواجه هست و دلیل آنهم این است که مسئولینی که متولی طرح هادی هستند، به صورت فیزیکی و میدانی از مشکلات روستاها خبر ندارند و صرفاً با مطالب آکادمیک خود تعیین تکلیف کرده و تصمیم می‌گیرند؛ در صورتی که اگر کارگروه‌های تصمیم گیری برای طرح هادی، قبل از بازنگری و تصویب هر طرحی در روستاها، از نزدیک مشکلات را ببینند، قطعاً تصویب طرح‌های هادی با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.
به گفته وی، کسانی که مسئولیت دارند فقط پشت‌میزنشین هستند و آن اطلاعاتی را که مشاورشان می‌دهد را می‌بینند.
شیبانی با بیان اینکه دهستان کفترک ۳ هزار نفر جمعیت دارد و کل اعتبارات سال گذشته ۲۸۰میلیون بوده، اظهار داشت: اعتباراتی که از سال گذشته تاکنون در آبادی جمال‌آباد از دهستان کفترک هزینه شده، سه برابر کل اعتبار دهستان بوده است.
وی تصریح کرد: در بررسی‌ها و مصوبات طرح هادی؛ نرخ رشد جمعیت را بر اساس سال ۹۵ در نظر می‌گیرند؛ در صورتی که در چند سال گذشته این نرخ رشد جمعیت چند برابر شده است.
دهیار دهستان کفترک ادامه داد: در بخش مرکزی شیراز، دهستان‌ها و روستاهایی داریم که با جمعیتی بیشتر از بعضی شهرهای استان همچنان دهستان ماندند که اینگونه دهستان‌ها با یک دهیار یا یک بخشدار قابل مدیریت نیست و باید زیر مجموعه بخشداری شود تا بخشداری با تجربه چند دهه، بتواند آنجا را مدیریت کند. اگر این اتفاق در بخش مرکزی شیراز نیافتد؛ یک بافت و کمربند فرسوده را در اطراف شیراز خواهیم داشت، همانگونه که هم‌اکنون هم شکل گرفته، اما در آینده قطعاً گسترش می‌یابد و مجبوریم تعدادی از روستاهای حریم شیراز را به شهرداری‌ها القا کنیم.
به گفته وی، برای جلوگیری از رفتن مردم از روستا به شهر یا سرازیر شدن جمعیت شهری به روستاهای اطراف در طول روز، باید جاذبه‌های زندگی در روستا افزایش یابد؛ به طور مثال اگر اشتغال ایجاد شود، کسی که برای سکونت می‌آید همانجا ماندگار می‌شود، نه اینکه صبح به شهر برود و شب برگردد.
دهیار دهستان کفترک معتقد است انجام کار عمرانی و آسفالت در روستاها خیلی خوب است، اما اگر کسی در روستا شغل و درآمد نداشته باشد، آن‌جا نمی‌ماند.
شیبانی با یادآوری اینکه قبل از انقلاب ۷۰ درصد جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دادند و در واقع سکونت بشری از روستاها آغازشده، ادامه داد: کسانی که سال‌ها در روستا و در کوچه‌های خاکی زندگی کرده‌اند، چند سال دیگر را هم می‌توانند در این کوچه‌های خاکی زندگی کنند؛ اما به شرطی که ماندن در روستا برایشان جاذبه داشته باشد.
اشتغال و کسب درآمد؛ مردم را در روستاها نگه می‌دارد
دهیار دهستان کفترک با تشکر از پیگیری‌های گروه جهادی رسانه‌ای “جهان‌تاب” تصریح کرد: کار جهادی در همه عرصه‌ها جهادی است؛ همین که از وقت زندگی و خانواده برای خدمت به همشهری‌ها و هموطنان میزنیم، بیشترین ارزش را دارد و روحیه خاصی را می‌طلبد.
شیبانی با تصریح بر اینکه محرومیت‌ها همه‌جا هستند؛ اما متاسفانه وقتی می‌خواهیم محرومیت را نشان دهیم به روستاهای دور افتاده و با دسترسی سخت می‌رویم تأکید کرد: اما محرومیت ما و این منطقه زیر گوش شیراز است. فاصله این منطقه تا محدوده خدماتی شهرداری شیراز در منطقه ۷ شیراز، فقط ۴ کیلومتر است و تا مرکز شهر و استانداری حدود ۱۵ کیلومتر.
روستاها در سایه شیراز گم شده اند
به گفته وی، مشکل مناطق حاشیه شهرها مثل شهر شیراز، فقط به منطقه و محدوده روستا محدود نمی‌شود؛ بلکه مشکل تمام شهر است. متاسفانه روستاها در سایه شیراز گم شده‌اند. در ایران وقتی اسم شیراز می‌آید، فقط حافظیه و سعدی و شاهچراغ در ذهن تداعی می‌شود؛ اما کافیست از هر کدام از این اماکن، چند دقیقه تا حومه شیراز بیاییم تا فقر و محرومیت و عقب‌ماندگی را مشاهده کنیم.
دهیار دهستان کفترک گفت: مشکل اصلی حومه شیراز در درجه اول مشکل مهاجرت است که به واسطه خشکسالی‌های سال‌های پیش استان به وجود آمد و مهاجرت به روستاهای حاشیه شهر افزایش یافت و هیچ فکری برای آن نشده است و اگر فکری به حال این مسائل نشود، روز‌به‌روز کمربندی که روستاهای شیراز را احاطه کرده‌اند، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.
بیشتر مشکلاتی که هم‌اکنون وجود دارد؛ مشکل مدیریتی است نه بودجه‌ای
شیبانی با اشاره به دو جلسه‌ای که تاکنون با حضور مجمع نمایندگان جدید فارس در فرمانداری برگزار شده گفت: شخص آقای عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان به صورت جدی پیگیر حل این معضلات هستند اما متاسفانه مسئولان این همه مشکلات را به نبودن بودجه پیوند می‌زنند در صورتیکه بیشتر مشکلاتی که هم‌اکنون وجود دارد؛ مشکل مدیریتی است نه بودجه‌ای…
در ادامه این بازدید، به سراغ اهالی و ساکنین منطقه جمال آباد رفتیم. یکی از اهالی، از عدم وجود خط تلفن و اینترنت خانگی در آبادی جمال آباد و کل روستای کفترک گلایه کرد و اینکه هزینه نصب وایرلس برای خانواده‌ها سنگین است و تأمین آن در شرایط کرونا برای تحصیل فرزندانشان واجب شده که از مسئولین می‌خواهیم در این خصوص تدبیری بیاندیشند.
آقای اصغر، از دیگر اهالی، با بیان اینکه تهیه طرح هادی این روستا به شدت مشکل دارد؛ اشاره‌ای به قسمت خاکی ورودی روستا کرد و گفت: از ابتدای راه ورودی روستا حدود ۱۲۰ متر جزء طرح هادی نیست و دو کوچه وسط آبادی، در طرح قرار دارد و مابقی در طرح نیست که این مسئله، معضلاتی را برای گرفتن خدمات از ادارات دولتی پیش می‌آورد.
ناظمی، یکی دیگر از اهالی این آبادی گفت: این روستا از اول هیچ‌گونه امکاناتی نداشت. از یک تیربرق، برق همه اهالی تامین می‌شد. مردم از آب چاه استفاده می‌کردند. آبی که وقتی برای آزمایش فرستادیم گفتند حتی تصفیه شده‌اش هم برای استحمام مناسب نیست، چه رسد به خوردن؛ آب خوردن را از شهر می آوردیم یا می‌خریدیم. اما برای شستشو اجبارا از آب چاه استفاده می‌کردیم. در همه این سال‌ها، دهیار منطقه، آقای شیبانی و گروه جهادی رسانه‌ای جهان‌تاب ما را تنها نگذاشتند و تا امروز که به تمام این خدمات دست یافتیم در کنارمان هستند.
وی تأکید کرد: به سختی با راهنمایی‌ها و پیگیری‌های گروه جهادی، در چندسال اخیر آب و برق و گاز به منطقه داده شد و امروز هم با همکاری‌های خوب و دلسوزانه فرماندار شیراز و دکتر حقیقی، معاون برنامه‌ریزی و مهندس خوارزمی مسئول فنی؛ آسفالت روستا به بهره‌برداری رسید که این مسئله برای اهالی خیلی مهم بود.
یکی دیگر از اهالی با یادآوری اینکه جوانان این آبادی برای کار به شیراز می‌روند و اینجا یک کارخانه متروکه دارد گفت: یک کارخانه متروکه با ۷هزار و ۵۰۰ متر زمین، با فضاهای اداری، کشاورزی، صنعتی و مسکونی، می‌تواند فرصت خوبی برای اشتغال اهالی باشد که متاسفانه سال‌هاست متروکه مانده است. و این مورد با تجمع آشغال، بلند شدن علف‌های هرز، و تجمع سگ‌های ولگرد، برای اهالی ایجاد مشکل کرده است.
یکی دیگر از اهالی، با بیان اینکه جمع‌آوری زباله منطقه هم با معضلاتی روبروست گفت: قبلا ماشین‌های شهرداری می‌آمدند و هر خانه با تأمین ماهیانه ۵ هزار تومان در ماه، هزینه آن را پرداخت می‌کردند اما چندماهی است که با شیوع کرونا و مشکل اقتصادی بیشتر اهالی، پول جمع نشد و شهرداری هم از جمع‌آوری زباله‌ها خودداری کرده و این امر، باعث آلودگی و شیوع بیماری شده است.
در پایان گروه جهادی رسانه‌ای جهان‌تاب نیز ضمن تقدیر و تشکر ویژه از تمام مدیران جهادی و مردمی، بابت همکاری و اهمیت دادن به دغدغه‌های مردم؛ به تمامی همشهریان عزیز و ساکنان محله‌ها و مناطق محروم اعلام می‌دارد که این گروه و رسانه‌های تابعه‌ی آن؛ صدای آنان را خواهد شنید و با پیگیری‌ها و مطالبه‌گری های خود تا حصول کامل نتیجه در کنارشان خواهد ماند. که همشهریان عزیز می توانند جهت ارسال پیام‌ها، تصاویر و فیلم‌های مربوط به مشکلات عمومی محله خود با شماره ۰۹۱۲۰۱۸۴۷۷۲ تماس بگیرند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6435

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.