• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

تنها ۶ سال برای ترمیم تراز جمعیتی کشور فرصت داریم

  • کد خبر : 64221
  • 01 خرداد 1402 - 14:32
تنها ۶ سال برای ترمیم تراز جمعیتی کشور فرصت داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه جوانی جمعیت، شعار و نیازی واقعی و اساسی جامعه است، گفت: تنها ٥ یا ٦ سال بیشتر وقت نداریم که تراز جمعیتی کشور را مثبت و ترمیم کنیم.

دکتر سید وحید حسینی دوشنبه یکم خردادماه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ماموریت‌های ذاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز متعدد است، گفت: نیاز به حق جامعه از این مجموعه زیاد است و از طرفی هم توقع و پوشش خدمات نیاز به برنامه ریزی و اعتبار دارد.

او همچنین با بیان اینکه جهش کرونا فروکش کرده و امید است برای همیشه ریشه کن شود، افزود: کرونا با تلاش عرصه‌های مختلف علمی، درمانی، پژوهشی، رسانه‌ای و …فروکش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بحث جوانی جمعیت به عنوان مهمترین بحث نظام اشاره و با بیان اینکه جوانی جمعیت، شعار و نیازی واقعی و اساسی جامعه است، تصریح کرد: ۵ یا ۶ سال بیشتر وقت نداریم که تراز جمعیتی کشور را مثبت و ترمیم کنیم.

حسینی با بیان اینکه خوشبختانه همه ارکان نظام با هدایت رهبرمعظم انقلاب پای کار هستند تا فرهنگ، نگرش و حرکت تغییر کند، افزود: در سال گذشته ٢۴ جلسه شورای جوانی جمعیت داشتیم.ما نقش خودمان را در جوان سازی جمعیت کلیدی می‌دانیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: لطمه‌های زیادی در کرونا خوردیم که سخت ترین آن بخش آموزش بود، به گونه‌ای که شاید یک دهه زمان طول بینجامد که ترمیم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به برگزاری آزمون تخصصی و فوق تخصصی در سال گذشته، عنوان کرد: یک پله رتبه ما در کیفیت آموزشی ارتقا پیدا کرد و در بحث علوم نوین و دانش بنیان از رتبه چهار به سه رسیدیم.

حسینی ادامه داد: در بحث درمان نیز وظیفه‌ای فراتر از استان داریم؛ در سال گذشته ۲۸ درصد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی فارس از استان‌های همجوار بوده‌اند و معادل ۵٠ درصد خدمات را دریافت کرده‌اند.

او یادآور شد: ٣٣٠٠ بیمار بدحال در سال گذشته تقاضا برای حضور در مراکز درمانی فارس به ویژه دریافت خدمات تخت‌های ویژه داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بهداشت اصل و اساس کار است و در این راستا قدم‌های مثبتی از نظر تامین آب سالم برداشته شده است، عنوان کرد: سال گذشته شیراز تنها کلانشهری بود که گواهی آب سالم از تولید به مصرف را دریافت کرد.

حسینی همچنین با تصریح بر این نکته که اشاعه فرهنگ ایرانی، اسلامی و علمی مهمترین رسالت ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: در بحث توسعه و تامین نیروی انسانی و زیرساخت‌ها نیز اقدامات خوبی در دانشگاه انجام شده است.

او اضافه کرد: بیش از ۶٠ درصد نخبگان این دانشگاه غیربومی هستند که نشان از جذب بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امسال تعرفه خدمات در بخش دولتی و خصوصی یکسان شده است، به کمبود سه هزار تخت بیمارستانی در فارس اشاره و اعلام کرد که با موافقت رئیس جمهور مجوز این مهم گرفته شده است.

حسینی اظهار کرد: در توزیع امکانات درمانی سطح بندی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که با تلاش‌های فعلی انجام شده در بخش تخت‌های دانشگاهی، به عدالت و خدمت با کیفیت برسیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی اظهار تعدادی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سازمان‌های نظارتی و نهادهای بیرونی، گفت: این مجموعه‌ها وظایفی در بحث حمایت از مردم و نظام و اجرای قانون دارند که گاهی تفسیر آنها با نظر فنی دانشگاه متفاوت است؛ ما از پزشکانمان حمایت می‌کنیم تا مورد بی مهری قرار نگیرند و این با موضوع تخلف متفاوت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: جامعه پزشکان و پیرا پزشکان ما جامعه‌ای سالم، پاک و مورد احترام مردم و حاکمیت هستند. تنها صنفی هستیم که تخلفات را سازمان نظام پزشکی بررسی می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در بخش دیگری از این نشست به موضوع جوانی جمعیت اشاره و بیان کرد: در حوزه بهداشت تقریبا به این سمت پیش می‌رویم که به جز مراقبت‌های دوران بارداری، تمام نیازها به ویژه غربالگریها را هم انجام دهیم.

عباس رضاییان‌زاده ادامه داد: برخی بیماری‌های ارثی داریم که اگر در همان روزای ابتدایی بارداری تشخیص داده شود شرایط کاملا متفاوت خواهد شد.در حالی‌که در هیچ استان و شهری همه همه مراکز وارد طرح غربالگری نشده‌اند اما در فارس ١٠٠ درصد مراکز تحت پوشش غربالگری بیماریهای متابولیک هستند .۵۶٢ مورد تشخیص در این باره در فارس داشته‌ایم.

او همچنین گفت: در بحث بهداشت کارخانه‌ها نیز خانه بهداشت در کارخانه‌ها تشکیل و همه کارگران تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تا شهریورماه سال آینده تمام نوزادان استان غربالگری شنوایی خواهند شد، گفت: اکنون ٨۵ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در صورت نیاز کاشت حلزون شنوایی رایگان انجام خواهد شد.

رضاییان‌زاده خاطرنشان کرد: سال گدشته تمام شهرستان‌های استان فارس مجهز به مرکز پیشگیری و درمان سالک شدند.در دی ماه نیز تعداد بیماران مبتلا به سالک افزایش یافت چون بیماریابی انجام شد.تمام اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز فارس هم شناسایی و در شس ماهه دوم سال گذشته از نظر ابتلا به سل و سالک غربالگری شدند.

او ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ هزار و ٣٩١ مورد از افرادی فشار خون اطلاعی نداشتند و ۴٣ و ۵٢٨ مورد دیابت و پیش دیابت مشخص غربالگری شدند.٣٠١ هزار و ٢٩١ مورد غربالگری پستان، ۲۸۰ هزار و ۴۵۶ مورد غربالگری روده و ٢٣۵ هزار و ٢۶٣ خانم غربالگری دهانه رحم شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نظارت‌ها در بخش بهداشتی دقیق انجام می‌شود اما کسی که عادت به تخلف کرده تکرار تخلف می‌کند و هزینه جرم هم پایین است، عنوان کرد: طرح خانه بهداشت عشایری نیز در دانشگاه علوم پزشکی مطرح و اکنون ۴۶ خانه بهداشت عشایری با بهورزان عشایری فعال است.پوشش خانه عشایری در حال حاضر به ١٠٠ درصد رسیده است.

رضاییان‌زاده مجددا در خصوص بحث جوانی جمعیت گفت: این موضوع تکلیفی برای کل نظام است و ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ٢۶٢ مصوبه در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه داشتیم که ٩۵ درصد آن اجرایی شده است.

او خاطرنشان کرد: نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر مجموعه‌های دانشگاه در خصوص جوانی جمعیت اقداماتی در این باره از جمله برگزاری کارگاههایی با عنوان اسیب‌های تک فرزندی، مسابقات کتابخوانی، مشاوره، پیگیری اعطام وام به کارمندان، جشن ازدواج کارکنان، منع مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، رونمایی از سایت جوانی جمعیت، دیدار با خانواده‌های باشکوه، راه‌اندازی کلینیک جوانی جمعیت در درمانگاه شهید مطهری، تقدیر از پژوهشگران برتر، معرفی ماماهای نمونه، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، تشکیل کمیته بیمه ویژه زوجین نابارور و …انجام داده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=64221

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.