• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور در شیراز شروع به کار کرد

  • کد خبر : 64085
  • 30 اردیبهشت 1402 - 17:53
بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور در شیراز شروع به کار کرد
بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور از امروز ۳۰ اردیبهشت در دانشگاه شیراز با حضور مسئولین و جمعی از هنرمندان و زندانیان شرکت کننده در این دوره از جشنواره هنری آغاز به کار کرد.

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر زندانیان کشور شنبه ۳۰ اردیبهشت در این مراسم اظهار کرد: امسال شاهد رشد ۱۹۰ درصدی در تعداد گروه‌های شرکت کننده بودیم و این جشنواره در سه مرحله برگزار شد.

حمیدرضا جهانگیری ادامه داد: ۲۲۷ گروه نمایشی در جشنواره استانی سراسر کشور شرکت کردند که حدود ۴۲ اثر از این مجموع متعلق به گروه‌های بانوان و ۱۵۸ درصد گروه‌های آقایان بودند.

او بیان کرد: ۸۶ اثر از مجموع ۲۲۷ به دبیرخانه ستاد برگزاری ارسال و هیأت داوران ۲۴ اثر را برای مرحله حضوری انتخاب کردند که اجرای این نمایش ها از امروز آغاز خواهد شد.

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های فارس هم عنوان کرد: بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور در شیراز در حال برگزاری است و جا دارد از همه دستگاه‌های اجرایی که کمک کردند مقدمات برگزاری این جشنواره را فراهم کنیم تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم.

او با اشاره به جایگاه هنر و هنرمند و رسالتی که بر عهده هنرمند است، گفت: هنر تئاتر تأثیر بسزایی در زندگی افراد به ویژه افرادی که در زندان‌ها به تئاتر گرایش پیدا کرده‌اند داشته و دارد.

ابراهیمی اضافه کرد: فطرت زیبادوست انسان‌ها گرایش درونی و ذاتی به زیبایی دارد و همین فطرت هنر را پدید آورد و هنرمند با استفاده از نگاه ریزبین و ژرف اندیش خود توانست زیبایی را به اشکال گوناگون به نمایش بگذارد و از آن به عنوان ابزاری برای ارتباط با مخاطب خود استفاده کند.

او ادامه داد: هنرمند به مرور زمان تبدیل به انسانی شد که با استفاده از هنر و از زاویه نگاه و اندیشه خود به بیان موضوعات متنوع و گسترده در حوزه‌های مختلف اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و حتی علمی نمود و این گونه هنرمند در جامعه جایگاه ویژه یافت و رسالتی که هنرمند به دوش کشید رسالتی عظیم و تاثیرگذار شد.

ابراهیمی با بیان اینکه هنرمندان جزو تاثیرگذارترین انسان‌ها در اجتماع هستند که باعث شدند با مشارکت و حمایت خود موجبات رشد و موفقیت هنر را فراهم کنند، گفت: جایگاه هنرمند برای او مسیولیت و تعهد ایجاد کرد. از این روست که امام راحل فرمودند هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها است.

او تئاتر را مادر هنرها دانست و گفت: تمام هنرها در این رشته جذاب و مؤثر هنری وجود دارد و در تیاتر هنرهای دیگر در کنار یکدیگر نقش آفرینی می‌کنند؛ در تئاتر هنرهای دیگر در کنار یکدیگر نقش آفرینی می‌کنند تا بازیگر تیاتر را برای ابلاغ پیام خود یاری کنند.

مدیرکل زندان‌های فارس اضافه کرد: در تئاتر هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و حتی تصویر و سینما نقش دارند و یکی از ویژگی‌های مهم تیاتر زنده و مستقیم بودن ارتباط هنرمند با مخاطب است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هنرمند تئاتر رسالت سنگینی به دوش دارد، گفت: این هنر در زندان نقش کاربردی، حیاتی و اساسی است و تجربه در اکثر کشورهای دنیا اثبات کرده که تئاتر می‌تواند برای یک زندانی یک راه نجات باشد.

او بیان کرد: در کشور ما و نظام زندان‌بانی اسلامی که نتیجه انقلاب شکوهمند اسلامی بودن است این مهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و ما نام آن را معجزه تئاتر می‌دانیم که باعث شده بسیاری از زندانیان با کمک این هنر هم موجب رهایی و نجات خود از بند افکار و اندیشه های نادرست شوند و هم از بند زندان رهایی یابند.

ابراهیمی عنوان کرد: تجارب سال‌های گذشته در برخی زندان‌ها و استان‌های کشور نشان داده که از دریچه هنر تیاتر می‌توان به اصلاح رفتار و اندیشه رسید و افراد با فعالیت جدی در این حوزه می‌توانند درون خود را پالایش کنند و ایام تحمل کیفر را به بهترین وجه سپری و برای آینده پس از زندان هدفهای بزرگ ترسیم کنند.

او گفت: اینک این بستر در همه زندان های کشور و همچنین زندان‌های استان فارس به وجود آمده و امروز پس از سالها تلاش توانسته‌ایم تیاتر را در همه زندان‌های کشور زنده و فعال کنیم.

ابراهیمی بیان کرد: در زندان‌های فارس بیش از ۴۲ گروه هنری فعال هستند که در طول سال به صورت مستمر به اجرای فعالیت می پردازند. این حرکتی ارزشمند است که نیاز به پیگیری دارد.

او با بیان اینکه تئاتر یک بهانه است و هدف اصلی تعالی زندانیان است، گفت: از مدیران و مسئولان تمام زندان‌های کشور انتظار می‌رود که از این ظرفیت بزرگ برای تعالی و رشد زندانیان استفاده کنند و کمک‌کنند تا این هنر در زندان رشد کند.

ابراهیمی با اعتقاد به اینکه هنر تئاتر تقابل فرد با خودش است، عنوان کرد: بازیگر تیاتر با کنکاش د درون خود تلاش میکند تا آیینه اجتماع شود. او با بازآفرینی شخصیت‌های اجتماع در تلاش است هم خود را دستخوش تغییر و رشد قرار دهد و هم مخاطب را با نمایش خود تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل زندان‌های فارس اظهار کرد: انتظار داریم زندانیان با همت بلند و اراده آهنین این مسیر را ادامه دهند. هرچند این مسیر دشوار و نیاز به مطالعه، تمرین و تحمل رنج‌های بسیاری دارد اما نباید فراموش کنیم که نتیجه این حرکت حس خوب ارزشمند بودن و مفید بودن برای جامعه را به دنبال دارد.

بیستمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور از ۳۰ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه با شعار “این صحنه جرم نیست” به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=64085

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.