• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4
در دیدار مدیران اداره کل ورزش و جوانان فارس با امام جمعه شیراز مطرح شد :

برنامه راهبردی ورزش و جوانان فارس به صورت دقیق تبیین و ارائه شود/قانون مداری و شفاف سازی را سرلوحه امور خود قرار داده ایم

  • کد خبر : 6407
  • 19 مرداد 1399 - 18:39
برنامه راهبردی ورزش و جوانان فارس به صورت دقیق تبیین و ارائه شود/قانون مداری و شفاف سازی را سرلوحه امور خود قرار داده ایم

به گزارش روابط عمومی و پایگاه خبری و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان فارس، در آستانه فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) مدیرکل ورزش و جوانان فارس و برخی معاونان و مدیران ستادی اداره کل با آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز دیدار […]

به گزارش روابط عمومی و پایگاه خبری و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان فارس، در آستانه فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) مدیرکل ورزش و جوانان فارس و برخی معاونان و مدیران ستادی اداره کل با آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز دیدار کرد.

صبح روز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه، عباس حاجی زاده مدیر کل ورزش و جوانان فارس به همراه خانم نورافشان معاون جوانان و امورفرهنگی ، خانم خالدی معاون ورزش بانوان، آقای اسماعیلی مدیرحراست اداره کل و آقای صلواتی مدیر روابط عمومی اداره کل با حضور در حرم مطهر شاهچراغ (ع) و در دفتر هیئت امنای حرم مطهر، با حضرت آیت اله دژکام نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و تولیت آستان مقدس محمدی و احمدی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار ابتدا عباس حاجی زاده مدیر کل ورزش و جوانان فارس گزارشی از اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان را ارائه داد. حاجی زاده به بخشی از افتخارات کسب شده در سال ۹۸ توسط ورزشکاران فارسی اشاره کرد و گفت :در سال ۹۸ سی و هشت مدال جهانی توسط ورزشکاران فارسی کسب شد و تعداد مدال های آسیایی ورزشکاران ما نیز ۱۵۳ مدال بوده است. همچنین در مسابقات کشوری صاحب ۱۳۷۸ مدال شدیم. تا کنون دو ورزشکار استان ما موفق به کسب سهمیه المپیک شده اند و هشت نفر هم جوار حضور در مسابقات پارالمپیگ را به دست آورده اند. همچنین تعداد ۳۳۲ نفر از ورزشکاران استان به تیم ملی دعوت شده اند و ۲۰۴ نفر نیز جزو برگزیدگان تیم های مختلف ملی هستند.
وی افزود : تعداد ۱۳۴ خانه ورزش روستایی تا کنون تجهیز شده است و تعداد پروژه های ورزشی که در سال گذشته افتتاح شده، ۶۱ پروژه بوده است. همچنین تعداد ۱۱۱۳ باشگاه ثبت شده ورزشی داریم و از این لحاظ در کشور رتبه اول را داریم. سرانه ورزشی استان هم ۴۹ سانتی متر است که خوشبختانه سرانه خوبی محسوب می شود و در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته اشت. تعداد ورزشکاران سازمان یافته ما ۲۴ هزار و ۲۵۸ نفر هستند و در کنار این ها تعداد افراد زیادی هم داریم که به صورت غیرسازمان یافته ورزش می کنند و یا در ورزش های همگانی شرکت دارند.
حاجی زاده در ادامه به بحث جوانان ورود کرد و گفت : در خصوص امور جوانان، ما سال گذشته ستاد ساماندهی استان را در دو جلسه برگزار کردیم، و در شهرستان ها ۱۲۵ ستاد ساماندهی جوانان تشکیل شد. چیزی حدود ۳۴ مجوز سازمان های مردم نهاد را داشتیم و تعداد ۱۴ کارگاه آموزشی دانش افزایی نیز در سطح استان برگزار شد. تسهیلاتی که در وام کارآفرینی انجام شده، حدود ۸۱ مورد بوده است. شش خانه جوان در شهرستان ها راه اندازی شده و پنج مورد هم در حال احداث است. حدود ۵۲۲ مورد کارگاههای ازدواج داشتیم در بخش جوانان و خوشبختانه در سال ۹۹ در بخش جوانان و در همین یک ماهی که من در خدمت این اداره هستم، در هفته عفاف و هفته ازدواج کارهای بسیار خوبی انجام شد. در هفته عفاف ما اعلام کردیم که از تمام طرح هایی که در زمینه عفاف و حجاب باشد حمایت می کنیم و در هفته ازدواج نیز، اولین مجموعه خیرین ازدواج را راه‌اندازی کردیم که بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، چون اعتقاد داریم که خیرین کمک های بسیار خوبی را در این زمینه می توانند در اختیار جوانان ما قرار دهند.
وی در ادامه به برنامه های آینده اداره کل ورزش و جوانان فارس اشاره کرد و گفت : سرلوحه کار ما در حوزه ورزش و جوانان و چیزی که من به آن اعتقاد و ایمان دارم، یکی بحث قانون مداری است و دیگری بحث شفاف سازی. یعنی تمام امور مالی و اداری ما بر اساس قانون باشد و اگر می‌خواهیم مردم به ما اعتماد کنند، باید مسائل مختلفمان را را شفاف کنیم. از جمله در مسائل مالی، چه در هیئت ها، چه در سمن ها و چه در خود اداره کل. در همین راستا اعلام کرده ایم که تمام مناقصه ها و مزایده ها باید به صورت عمومی برگزار شود تا انشاالله این اعتماد به وجود می آید. همچنین بحث برنامه مداری با اولویت طرح آمایش، یکی از اولویت‌های ما در حوزه ورزش است چون واقعاً در توان اعتبارات دولتی نیست که تمامی هیئت ها را به طور کامل از نظر مالی حمایت کند.به همین خاطر فکر می‌کنم ۱۵ هیئت ما در بُعد قهرمانی و ۱۵ هیئت هم در بعد همگانی در این طرح آمایش دسته بندی خواهند شد. ما اعتقاد داریم که ورزش همگانی اگر توسعه پیدا کند، ورزش قهرمانی مان هم می تواند موفق تر از گذشته عمل کند.
عباس حاجی زاده در خصوص فعالیت های عمرانی این اداره نیز گفت : خوشبختانه ۱۲ پروژه ما در هفته دولت به بهره برداری می رسد. انتظار داریم که اگر تحصیل اعتبارات به خوبی اتفاق بیفتد، امسال تقریباً ۳۰ تا ۴۰ پروژه ما به بهره‌برداری می‌رسد و در راس این پروژه ها،سالن ۶ هزار نفری قرار دارد که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس است. انتظار داریم با رایزنی‌هایی که انجام شده، تا پایان سال بتوانیم این پروژه بزرگ را به بهره‌برداری برسانیم، که واقعاً نیاز این استان است.
مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان فارس افزود : در بعد بین المللی، در حال برنامه ریزی برای میزبانی مسابقات هندبال جوانان آسیا هستیم. همچنین درخواست میزبانی نوجوانان والیبال آسیا را هم داده ایم که آن هم مسابقات بسیار معتبری است و حدود ۱۵ تیم قرار است در آن شرکت کنند.فکر می کنم میزبانی این دو رویداد، اتفاق بزرگی برای ورزش فارس و شهر شیراز خواهد بود.
حاجی زاده در ادامه به مساله شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت : متاسفانه این مساله باعث شده که خیلی از فعالیت‌های ما تعطیل شود وضربات اقتصادی زیادی به جامعه و به ویژه به باشگاه ها، هیئت های ورزشی و سمن‌های ما وارد شود. اما خوشبختانه حمایت‌های خوبی در بخش باشگاه‌ها به خصوصی از سوی دولت انجام شده است. حدود ۳۵ باشگاه ما دارای بیمه بودند و به حدود ۳۰۰ نفر، وام ۱۶ میلیونی تعلق می گیرد که وارد پروسه بانکی شده و افراد آماده دریافت وام هستند. در مجموع مقدار این وام ها به چیزی حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می رسد. همچنین۴۶٠ باشگاهی که بدون بیمه بودند و از آن مزایای وام ۱۶ میلیونی نمی‌توانستند برخوردار شوند، مصوب شد که به افراد ۲۳۲ باشگاه، وام های شش و هشت میلیونی پرداخت شود. بدین ترتیب ۱۸۰۰ نفر نیز تحت پوشش این وام قرار گرفتند که این هم چیزی حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می شود که وارد مرحله بانکی شده و دوستان به بانک معرفی شده اند. این سامانه تقریباً تا ۳۱ مردادماه باز است و امیدوارم که بتوانیم این تحصیلات را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهیم.
وی افزود : در ستاد استانی کرونا، این بحث مطرح شده که از بخش خصوصی که طبق ماده ۸۸ اماکن ما در اختیارشان است نیز حمایت هایی انجام شود. بر همین اساس قرار شد که ما با ستاد ملی کرونا مکاتبه کنیم و با کمک وزارت ورزش، بخش خصوصی هم مورد حمایت قرار بگیرد.
حاجی زاده در پایان خطاب به امام جمعه شیراز گفت : امیدوارم با رهنمودهای حضرتعالی، بتوانیم کمک های خوبی به حوزه ورزش و جوانان برسانیم. من اعتقاد دارم همان‌طور که ورزش ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، جوانان ما هم ظرفیتهای بهتری می‌توانند داشته باشند و اگر همه دستگاه ها کمک کنند، می توانیم حداقل موضوعاتی که امروز جامعه جوان و با آن دست و پنجه نرم می‌کند را حل کنیم. خوشبختانه طرح‌های خوبی هم داریم و ما می‌توانیم در حوزه کارآفرینی، آسیب‌های اجتماعی، ازدواج، اشتغال و در حوزه‌های عفاف و حجاب، حمایت های خوبی انجام دهیم.من این قول را به شما می دهم که در حوزه جوانان به جد ورود کنیم چون اعتقاد داریم که ظرفیت جوانان ما بسیار بالاست و توانایی بالایی برای انجام کارهای بزرگ دارند.
در ادامه نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در سخنانی توصیه های لازم خود را در مورد ورزش و به ویژه حوزه جوانان با نگرش به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب بیان داشت.
آیت الله دژکام در ابتدای سخنان خود خطاب به مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان فارس گفت : امیدوارم حالا که مسئولیت راپذیرفته اید و این حرکت را آغاز کرده اید، به خوبی به نتیجه برسید و این مدیریت، برگ زرینی در کارنامه فعالیت های سیاسی و اجتماعی شما باشد. دعا می‌کنم که همگی شما در پیشبرد اهداف وزارتخانه و اداره ورزش موفق باشید. واقعیت این است که ما در زمینه کار با جوانان و همین طور در عرصه ورزش،فعالان زیادی داریم، مراکز زیادی در سطح استان و حتی روستاها احداث شده اما گاهی اوقات مجموعه مدیریت های استانی بایستی با شما همکاری کنند که اگر این همکاری ایجاد شود، قاعدتاً موفقیت خیلی بیشتری نصیب جامعه خواهد شد.
آیت اله دژکام افزود : وقتی ما می رویم سراغ اینکه همکاری بین دستگاهی را ایجاد کنیم، مواجه می‌شویم با برخی کسانی که می‌گویند این کارها به ما مربوط نمی‌شود! یعنی شاید بنده یا استاندار و یا خیلی از مدیران کل دیگر چنین بگویند و اگر اینطور باشد، قضایا سلیقه‌ای پیش می‌رود! یعنی اگر یک استاندار یا یک امام جمعه، خود شخصاً علاقه به ورزش داشته باشد، همکاری می کند. بعضی افزاد فقط برای شو آف و در چشم بودن می‌آیند و همکاری می‌کنند اما هیچ کدام از این نمونه ها، در راستای هدف شما تعریف نمی‌شوند! اینها بر اساس علایق شخصی افراد اتس که از مجموعه ورزش و جوانان به عنوان ابزار استفاده می کنند! حال ما باید چه کاری کنیم تا این رویه تغییر کند؟ راستش را بخواهید ما در ۴۰ سال گذشته خیلی از این کارها نکرده ایم ولی طبق فرموده مقام معظم رهبری، در چهل سال دوم باید این کارها انجام شود. به نظر می رسد اولین چیزی که موجب هماهنگی سازمان یافته و ساختارمند می‌شود، تعیین چشم انداز و هدف استراتژیک یک مجموعه است. وقتی یک چشم اندازی را شما برای اداره ورزش و جوانان استان تعریف می کنید، دیگر یک امام جمعه، استاندار یا مسئول، نمی تواند بگوید به ما چه! چون اصلاً سیر و تدوین چشم انداز ها و برنامه های استراتژیک به نحوی است که آنها را باید درگیر کند و مستمر مسئولیتشان را در تحقق آن یادآور شود.
امام جمعه شیراز ادامه داد : یک کارهایی در جامعه است که مدیران مشترکا باید آن را انجام دهند. در شورای فرهنگ عمومی که بنده به نوعی خدمتگزار آن هستم، یکی از مجموعه های مهمی که عضو همین شوراست، ورزش و جوانان است. من در تمام این سال‌ها یک گله ای داشته ام و آن این بوده که اصلاً معلوم نیست وقتی دور هم می نشینم، هدف چیست! چرا؟ چون کار را بلد نشده ایم. چهل سال شاید برای عمر ما زیاد باشد، اما برای تحولات اجتماعی زیاد نیست. اقعیت این است که در این چهل سال اول، ما انگار به صورت دست گرمی بازی کرده ایم. یعنی فقط خواسته ایم کار روی دور بیفتد. عیبی هم ندارد، می‌گوییم مقدماتی بوده که باید در همان حالت که سازمان دقیقی نداشته، انجام می شده. اما چهل سال دوم را دیگر رهبر معظم در این بیانیه تاکید کرده اند که نباید این گونه باشد. خیلی با حساب و کتاب باید جلو برویم.
وی در ادامه با اشاره به صحبت ها و آمارهای ارائه شده توسط مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت : مثلا وقتی می‌گوییم مقدار سرانه فضای ورزشی ۴۹ سانتی متر است، حضرتعالی می فرمایید خوب است! اما من چطور باید بفهمم که این مقدار خوب است یا خوب نیست؟ ما تا وقتی که برنامه استراتژیک نداشته باشیم و نگاهمان به مدیریت، راهبردی نشود، نمی توانیم این چیزها را درست تشخیص دهیم. بنده، جنابعالی، استاندار و بقیه مدیران مجموعه نمی توانیم بفهمیم که حالا با ۴۹ سانتی متر مربع کجا هستیم! شما می فرمایید خوب است، بنده هم باید بگویم لابد خوب است! اما اگر برنامه راهبردی ما جلوی چشم من باشد، می‌گویم برای ۱۴۰۴ اینجا راتعیین کرده ایم، برای ۱۴۰۰ اینجا باید قرار بگیریم و حالا هم که در سال ۹۹ هستیم، در این نقطه قرار داریم. آنجاست که مشخص می‌شود وضع ما خوب، بد یا متوسط است. پس الان یک زحمت برای شما درست شد و آن زحمت این است که برنامه راهبردی مان را به صورت دقیق تعیین کنید.
آیت اله دژکام تاکید کرد: در زمینه جوانان که شما به بعضی از قسمت های آن اشاره کردید، باید بگویم این برای همراهی کردن مجموعه‌ها کافی نیست. اگر ما می‌خواهیم همه با ما همراه شوند، باید دقیقاً برنامه راهبردی شما را بدانیم. یعنی نقش بنده به عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی استان این است که برنامه راهبردی شما را بدانم. باید بدانیم کجای کاریم، چه کسانی باید با شما همکاری می کرده اند که نکرده اند، چه کسانی باید بیشتر کمک دهند و خود بنده باید چه کاری را انجام دهم، تا نهایتاً این کشتی استان فارس را جلو ببریم. باید بدانیم عقب ماندگی های ما دقیقا در چه زمینه هایی و کجاها است تا استاندار و دیگر مدیران استانی مثل سازمان برنامه بودجه و استان بدانند که اعتبارات را در چه زمینه هایی باید مصرف کنند. برای درخواست اعتبارات در سال آینده ممکن است به دنبال یک سرفصل برویم که از نظر مدیریت راهبردی الان اصلاً نباید روی آن کار کنیم، ولی چون نمی دانیم چه می خواهیم، می‌گوییم حالا هر طور شده این اعتبارات را بگیریم ببینیم چه می شود! مگر غیر از این است؟ همه ما نشسته و می‌گوییم حالا که یک پولی هست، آن را بگیریم، در حالی که اگر به فکر پیشرفت مملکت هستیم، هر پولی را نباید بگیریم. باید بگذاریم این پول ها را در جایی مصرف کنند که نیاز ضروری تری وجود دارد.
آیت اله دژکام در خاتمه این جلسه، با اشاره به بخش دیگری از صحبت های عباس حاجی زاده گفت : برای من این جالب بود که شما فرمودید می‌خواهیم یک نگاه آمایشی داشته باشیم. خب این یعنی آن برنامه راهبردی را داریم و نگاهمان درست است، اما این کافی نیست که شما چنین نگاهی داشته باشید. اصل حرف بنده این است که استاندار، امام جمعه، تمام ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌ها باید چنین نگاهی داشته باشندتا ما بتوانیم خیلی خوب طبق برنامه جلو برویم. در غیر این صورت، فعالیتمان خیلی زیاد خواهد بود اما رضایتمندی خیلی کم خواهد شد. بنابراین درخواست بنده از محضر شما این است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی، چارچوب راهبردی و برنامه استراتژیک برای سازمان ورزش و جوانان استان را ارائه کنید. هدف گذاری سالیانه خود را هم بگویید که ما بگوییم ایشان تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده. فردا نگویند که چه فرقی می کند ایشان باشد یا یکی دیگر! اگر یکی مشغول کاری باشد که هدف‌گذاری کرده، دیگر استاندارد یا امام جمعه نمی تواند سلیقه ای عمل کرده و مدیر را عوض کند. مگر خانه خاله است که می‌خواهید رییس عوض کنید؟ آخر این چه وضعیتی است که ما داریم؟ می گویند چه فرقی می کند، هر که بود، بود! ولی اگر شما برنامه خود را به صورت دقیق مشخص کنید، من می توانم بگویم ایشان برنامه دارد و برای هر سال مشخص کرده که کجا می خواهد برود. پس شما می توانید در جلسه شورای فرهنگ عمومی این مسائل را به صورت شفاف برای همه تبیین کنید.چشم اندازهای خود برای سال های آینده را به طور شفاف مشخص کنید و پیشنهادات خود را هم ارائه کنید. متاسفانه در گذشته عده‌ای اصلا به این مسائل نپرداخته اند. اما شما چنین کاری را شروع کنید تا به خوبی بتوانیم جلو برویم و انشالله به نتایج خوبی برسیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6407

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.