• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

نکوداشت “روز اسنادملی و میراث مکتوب” در فارس

  • کد خبر : 63529
  • 24 اردیبهشت 1402 - 16:47
نکوداشت “روز اسنادملی و میراث مکتوب” در فارس
آئین نکوداشت "روز اسناد ملی و میراث مکتوب" به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور، با حضور مسئولان در شیراز برگزار و از اهداگران اسناد تاریخی، قدردانی شد.

استاندار فارس در این آئین گفت: میراث مکتوب برای حفظ هویت جوانان می‌تواند مؤثر باشد بنابراین باید به ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از این میراث توجه لازم معطوف شود.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از مرکز اسناد فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه گفت: هم اکنون در سایر کشورهای جهان بحث ساماندهی فضای مجازی مطرح است که آسیب های موجود در آن کمتر شود، بر این اساس توجه به گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین نشر فرهنگ آثار مکتوب برای نسل امروز مؤثر خواهد بود.

استاندار فارس ادامه داد: باید به جامعه هدف اطمینان خاطر داده شود تا تمایل به اهدای آثار مکتوب در آنان ایجاد و تقویت شود، در صورت کمبود مکان هم با همکاری برخی دستگاه‌ها می توان این مشکل را مرتفع کرد.

ایمانیه با اشاره به دستخط باقیمانده از امیرکبیر خطاب به ناصرالدین شاه مبنی بر جلوگیری از پارتی بازی و برخورد با فرد خاطی، خاطرنشان کرد: احکام و نامه‌های امام خمینی «ره» از جمله میراث مکتوبی‌ست که درس‌ها و راهنمایی‌های بسیاری برای نسل امروز دارد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور نیز گفت: اسناد مکتوب بخش بزرگی از هویت تاریخی ما به شمار می روند که شرایط اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اعصار مختلف به ما معرفی می کند.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه ایران قوی از دل همین اسناد بیرون می آید، گفت: در برخی کشورها به دنبال تهیه اسناد برای احراز هویت تاریخی هستند، حال آنکه ما با وجود میراث غنی در زمینه اسناد و میراث مکتوب، برای ساماندهی و ثبت اسناد باید تلاش کنیم.

وی افزود: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که اسناد جاری خود در اختیار این مرکز قرار دهند و پیامد مثبت این روش نگهداری اصولی، علمی و استاندارد اسناد خواهد بود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: سال گذشته ۵۴۶ کارتن شامل ۲ هزار و ۶۰۰ پرونده و بیش از ۴۲۲ هزار برگ سند مکتوب در فارس ساماندهی شده است.

منوچهری همچنین از امحای بیش از ۴۲ میلیون برگ سند در سال گذشته خبر داد و افزود: در مدت زمان یاد شده بیش از ۷۱ هزار برگ سند رؤیت شد که تعداد ۶۰ هزار برگ آن در مرحله اسکن و دیجیتال سازی است.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز با تأکید بر اینکه نسبت به جمع آوری اسناد اهتمام لازم داریم، اضافه کرد: مکاتبه با رؤسای دستگاه‌های کشور انجام شده که تعداد ۱۵ دستگاه اجرایی همکاری مناسب داشتند.

محمد هادی ناصری طاهری با اشاره به ارتقاء سطح مدیریت اسناد در فعالیت مرکز اسناد ملی، اضافه کرد: تا پایان سال گذشته موجودی اسناد به یک میلیون و ۶۶۳ هزار سند و آثار مختلف افزایش یافت.

براساس این گزارش در مراسم یاد شده، از دستگاه‌های برتر در خصوص تعیین تکلیف بایگانی راکد و اهداگران برتر میراث مکتوب استان فارس قدردانی شد.

جعفر هاشمی اهدا کننده ۱۱۳ برگ سند مربوط به دوره قاجاریه، منوچهر چهره نگار اهدا کننده پنج تابلوی نقاشی دوره قاجار، عبدالرضا خجندی اهدا کننده ۴۵ هزار و ۵۴۴ سند و ۱۵۴ قطعه عکس، علی نقی سلاحی اهدا کننده ۲۳۶ جلد کتاب چاپی، ۶ جلد کتاب قدیمی، ۱۰ جلد کتاب چاپی (نفیس) و داریوش نویدگویی اهدا کننده تعداد زیادی اسناد و مکاتبات بین تجار استان‌ها، احکام عدلیه و نقشه جامع فارس بزرگ، از تجلیل شدگان بودند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=63529

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.