• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

آمادگی سپیدان برای اجرای پایلوت نقشه ایل‌راه‌ها و اتراقگاه‌های عشایری

  • کد خبر : 63205
  • 19 اردیبهشت 1402 - 12:00
آمادگی سپیدان برای اجرای پایلوت نقشه ایل‌راه‌ها و اتراقگاه‌های عشایری
فرماندار سپیدان از آمادگی این شهرستان برای اجرای پایلوت نقشه ایل راه‌ها و اتراقگاه‌های عشایری در راستای احیا و بازنگری خبر داد.

رضایی سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در جلسه شورای اداری شهرستان سپیدان که با حضور مدیرکل امور عشایر فارس برگزار شد، بیان کرد: نقش عشایر کشور و به ویژه عشایر غیور و ولایتمدار فارس برکسی پوشیده نیست و عشایر فارس جامعه‌ای مولد، حافظ امنیت مرزها و مراتع و… هستند.

او با اشاره به فصل کوچ بهاره عشایر و ورود آنها به شهرستان سپیدان به‌عنوان مناطق عشایری ییلاقی افزود: باتوجه به شرایط ویژه عشایر و کوچنده بودن آنها و سختی‌های ناشی از آن، همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از زمان ورود عشایر کوچنده به شهرستان تا زمان خروج آنها به سمت مناطق قشلاقی تمام خدمات مورد نیاز زندگی عشایری را مهیا و در اختیارشان قرار دهند.

فرماندار شهرستان سپیدان در ادامه به سختی‌های کوچ به اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی عشایر در حال حاضر در شهرستان سپیدان مشکل ایلراه‌ها و اتراقگاه‌های عشایری است که با توجه به توسعه شهرها و روستاها، ایل راه‌های عشایری گاهی از دسترس خارج شده و تمهیدات لازم برای جایگزینی مسیر دیگری اندیشیده نشده است لذا باید اداراتی که در این امر ذینفع هستند با نظر کارشناسان اداره کل و در اسرع وقت نقشه ایلراه‌های عشایری این شهرستان را تدوین کنند.

عبدالحمید کریمی، مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این جلسه با یادآوری تاریخ و گذشته پرافتخار عشایر گفت در دوران‌های گذشته تفاوتی بین جوامع شهری، روستایی و عشایری نبوده و همگی بعنوان امت واحده در کنار یکدیگر به پاسداری از کیان ایران اسلامی مبادرت داشته‌اند و باتوجه به اینکه جامعه عشایری در حال حاضر ۳ درصد از جمعیت استان و قریب ۱۳ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بالغ بر ۲۵ درصد زنجیره پروتئینی گوشت قرمز استان و کشور، ۴۷ درصد صنایع دستی استان و… را تولید می‌کنند که نشانگر توانایی‌ها و مولد بودن عشایر است.

او در ادامه افزود: توسعه شهرها و روستاها بدون درنظر گرفتن نقشه ایل‌راه‌های مصوب و اتراقگاه‌های عشایر، باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در مسیر زندگی عشایر در فصل کوچ شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به آئین نامه ساماندهی عشایر مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند همچون جامعه شهری و روستایی به جامعه عشایری نیز تمام خدمات لازم را ارائه کنند و امیدواریم با احصاء تمام مشکلات پیش رو در موضوع ایل‌راه‌های شهرستان سپیدان بعنوان دومین شهرستان ییلاقی استان فارس با همکاری فرمانداری شهرستان سپیدان، نقشه دقیق ایل‌راه‌ها را مشخص و در عملیاتی کردن آن همکاری‌های لازم را به‌عمل آوریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=63205

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.