• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
یادداشت؛

آلرژی فصلی

  • کد خبر : 60962
  • 18 فروردین 1402 - 15:39
آلرژی فصلی
فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به نشانه‌های حساسیت‌های فصلی وجوه افتراق آن با سرماخوردگی و آنفلوآنزا را یادآوری کرد.

دکتر حسام‌الدین نبوی‌زاده، گفت: آلرژی یا حساسیت فصلی، اغلب با فرا رسیدن فصل بهار گریبان گیر بسیاری از افراد می شود. آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به یک ماده بی ضرر، که به عنوان آلرژن شناخته می شود، بیش از حد واکنش نشان می دهد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از علوم پزشکی شیراز، نبوی‌زاده اضافه کرد: شدت آلرژی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت تنها به میزان حساسیت سیستم ایمنی بدن فرد در مقابل مواد حساسیت زا ارتباط دارد.

این پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: این علائم می تواند در سنین خردسالی، کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی بروز کند و این در حالی است که احتمال دارد آلرژی ها در سنین بزرگسالی بهتر شده و کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: علت اصلی آلرژی بهاری، گرده هایی است که در طول فصل رشد و تکثیر می شود. زمانی که گرده افشانی گل ها فرا می رسد و باد بیش از همیشه می‌وزد، احتمال اینکه علائم آلرژی بیشتر شود، افزایش می‌یابد؛ زیرا در این صورت گرده‌ها می‌تواند مسافت بیشتری را طی کرده و همچنین سریع ‌تر حرکت کند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز در خصوص نشانه‌های حساسیت فصلی یا آلرژی را شامل سوزش چشم و آبریزش چشم و بینی، تورم گلو، گرفتگی صدا، قرمزی چشم‌ها، پف چشم و سیاه شدن زیر چشم، خارش شدید چشم، گوش و بینی ذکر کرد.

نبوی‌زاده ادامه داد: این علایم در مواجهه با دود، بو و گرد و غبار و موادی که فرد به آن آلرژی دارد، تشدید می شود. بسیاری از آلرژی ها، به صورت ارثی، از طریق ژن ها از پدر و مادر به کودک انتقال می یابد.

این پزشک فوق تخصص، در مورد افتراق بین آلرژی و سرماخوردگی، گفت: هنگام بروز علائم آلرژی، بینی و چشمان فرد دچار خارش می شود. در صورتی که در سرماخوردگی چنین حالتی به وجود نمی آید.

نبوی‌زاده ادامه داد: خلط فرد در هنگام بروز آلرژی مانند آب شفاف است، اما در سرما خوردگی مایل به زرد بوده، غلیظ و تیره تر است، آلرژی فصلی اغلب هیچ‌گاه با تب یا بدن‌درد همراه نیست، اگر علائم سرماخوردگی بیش از دو هفته طول کشید، به احتمال زیاد شما دچار آلرژی هستید.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که تنگی نفس در آلرژی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و یا حتی مغزی شود، از این رو افرادی که مبتلا به آلرژی هستند و علائم تنگی نفس نیز دارند، باید تحت نظر پزشک باشند تا سلامتی آنها به خطر نیفتد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=60962

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.