• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5
استاندار فارس در نشست خبری به مناسبت روزخبرنگار:

رشد پنج برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس/ خبرنگاران جلوتر از مدیران برای پیشگیری از کرونا تلاش کردند / افتتاح کارخانه های بزرگ صنعتی فارس در تاریخ استان بی سابقه است

  • کد خبر : 6096
  • 15 مرداد 1399 - 23:05
رشد پنج برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس/ خبرنگاران جلوتر از مدیران برای پیشگیری از کرونا تلاش کردند / افتتاح کارخانه های بزرگ صنعتی فارس در تاریخ استان بی سابقه است
استاندار فارس گفت: در سه ماهه نخست ۹۹ میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان ۴۳۳ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، بیش از ۲.۵ برابر و در مقایسه با سال ۱۳۹۷، پنج برابر افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس،دکتر عنایت‌الله رحیمی، چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان فارس که به مناسبت هفدهم مردادماه روز خبرنگار برگزار شد، افزود: در سه ماهه نخست سال ۹۹ در استان فارس ۱۲ طرح با سرمایه‌گذاری ۴۳۳ میلیون دلار انجام شد که این رقم در سال ۱۳۹۸، ۱۱ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۸۱ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۷، ۱۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۹۵ میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر با این شرایط تحریمی و تشدید تحریم‌ها، رشد پنج برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال ۱۳۹۷ توفیق خوبی است و به نظر می‌رسد در صورت رفع یکسری محدودیت‌ها، امکان و ظرفیت، بیشتر از این میزان سرمایه‌گذاری در استان فارس وجود دارد.
استاندار فارس اضافه کرد: زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نتیجه رسیده بود، بهار سرمایه‌گذاری،تحولات و رشد اقتصادی را در کشور شاهد بودیم و متعاقب آن سرمایه‌گذاران زیادی به کشور آمدند و تعدادی از پروژه‌هایی که در این ایام به نتیجه می‌رسد نتیجه سرمایه‌گذاری آن روزهاست.
دکتررحیمی، درمورد برنامه‌های صنعتی پیش روی استان فارس، گفت: یک برنامه اجرایی با ۳۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری تهیه و به سه زبان ترجمه شده که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود.
وی بیان کرد: صنایعی که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۶۰ درصد است تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسند.
استاندار فارس، با بیان اینکه قرار نیست رسانه‌ها برای ایجاد امید در جامعه دروغ بگویند یا مبالغه کنند بلکه باید واقعیت‌ها را بگویند، افزود: بیان این واقعیت‌ها در استان فارس در ارتباط یا عملکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر است.
وی، به تعداد محدود صنایع مادر در استان فارس در طول ۴۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد: کارخانه آلومینیوم جنوب لامرد که ابتدای سال ۹۹ افتتاح شد، ایران را در سطح بین‌المللی از رتبه هجدهم به رتبه چهاردهم رساند و این کار بزرگی است و ما صادر کننده شمش آلومینیوم شدیم.
دکتررحیمی افزود: در زمینه فولاد که هیچگاه استان فارس قبل از انقلاب اقدامی نکرده بود و قبل از دولت تدبیر و امید، هیچ مجتمع فولادی در این استان وجود نداشت، در حال حاضر حداقل سه کارخانه فولاد در فارس در دست احداث است که ۲ کارخانه آن در حال بهره‌برداری و تولید است و بیشترین ارزش صادراتی غیرنفتی ما در سال ۹۸ مربوط به صادرات شمش فولاد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد به عنوان بزرگترین کارخانه کربنات سدیم در خاورمیانه، روز نهم امردادماه ۹۹ با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.
استاندار فارس بیان داشت: همه اینها زمینه ساز یکسری زنجیره های صنعتی کنار دست، پایین دست و بالادست خودش است و این بخشی از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در استان فارس است.
دکتررحیمی، همچنین به تعداد بیمارستان‌ها و پزشکان استان فارس در قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب در تعداد زیادی از درمانگاه‌ها و مطب‌ها پزشکان هندی حضور داشتند اما امروز در خانه بهداشت عشایری و روستایی، پزشکان دانش‌آموخته دانشگاه‌های کشورمان فعالیت دارند.
وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی، نهایت افتخار یک خانواده این بود که فرزند او بتواند سیکل یا دیپلم بگیرد و تعداد افراد راه یافته به دانشگاه‌ها انگشت شمار بودند اما امروز در هر خانواده چندین نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.
استاندار فارس، با بیان اینکه چرا با همه این دستاوردها برخی به سمت سیاه نمایی و تخریب حرکت می‌کنند، گفت: تکلیف دشمنان مشخص است و ذات آنان دشمنی است، اما اینکه دوستان هم به سمت سیاه نمایی و تخریب می‌روند جای بحث و تحلیل دارد.
دکتررحیمی افزود: عملکردی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خود به جای گذشته، عملکرد قابل دفاعی است.
استاندار فارس اظهار داشت: باید اطلاعات دقیق و درست از سوی دستگاه‌های اجرایی به رسانه‌ها داده شود تا آنان بتوانند اطلاع رسانی درستی داشته باشند و از سوی دیگر انتظار این است که رسانه ها نیز تا زمانی که به اطلاعات دقیق و درست دسترسی پیدا نکردند، اظهار نظر آنها محتاطانه باشد.
رحیمی، همچنین به عملکرد مطلوب بخش‌های مختلف استان فارس در ۲ سال گذشته اشاره و بیان کرد: این عملکردها تحت سایه کرونا، تورم و تحریم آنگونه که باید به جامعه معرفی نشده است.
وی با بیان این که افتتاح این واحدهای صنعتی در تاریخ فارس بی سابقه است، ادامه داد: در کدام ایام و سال‌ها بوده که این تعداد کارخانه در استان فارس به طور همزمان افتتاح شده باشد و یا بتوانیم برای یک پروژه در یک ماه، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بگیریم؟
استاندار فارس گفت: در تاریخ شهر شیراز، تصفیه خانه‌ای که می‌توانسته فاضلاب شهر را تصفیه کند قابلیت پوشش ۴۰۰ هزار نفر را داشته است اما در ۲ سال گذشته، مدرن‌ترین تصفیه خانه کشور در شیراز تاسیس شد که می‌تواند ۶۰۰ هزار نفر را افزون بر ظرفیت قبل پوشش دهد.
رحیمی، با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم را باید به عملکرد دوره اول، عملکرد تا زمان برجام و عملکرد تا زمان پاره شدن برجام تقسیم کرد، گفت: در دور اول تلاش‌های خوبی برای کنترل تورم صورت گرفت و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که امروز به نتیجه رسیده متعلق به دوره کوتاه تحقق برجام است.
او اظهار داشت: همه دنیا به ویژه آمریکا سعی کردند فشارهای ناروایی به ایران تحمیل کنند و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهند اما با همه این فشارها یک روز حقوق کارمندان عقب نیفتاده است.
رحیمی اضافه کرد: در این دوران کرونا که بسیاری از کشورها با مشکل تامین کالاهای اساسی مواجه هستند، در کشور ما این مشکل وجود ندارد و به رغم اینکه با تلاطم قیمت‌ها مواجه شدیم اما مانند کشورهای دیگر بازارها غارت نشد.
استاندار فارس گفت: همه اینها در شرایطی است که تمام دنیا کشور ما را تحریم کردند و ما نمی‌توانیم پول جا به جا و یا کالا صادر کنیم و اقتصاد بدون نفت را در این ایام تجربه می‌کنیم.
دکتر رحیمی افزود: ۴۰ درصد بودجه کشور را که از نفت تامین می‌شود در اختیار نداریم و باید با مالیات و امثال آن بتوانیم کشور را اداره کنیم و این کار بسیار بزرگ و تجربه موفقی است و این تهدید را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.
استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود رسالت خبرنگاران را رسالتی سنگین دانست و اظهار داشت: مطلع کردن و آگاهی دادن به جامعه و اطلاع رسانی صادقانه و به دور از حب و بعض از وظایف اصلی خبرنگاران است.
رحیمی ادامه داد: یک رسانه برای انجام چنین رسالتی نیازمند تجهیزات، فضا، نیروی انسانی و محیط حقوقی پشتیبان است و طبیعی است همه نیازها در حد اعلا در اختیار رسانه ها قرار ندارد و بعضا با محدودیت‌هایی مواجه هستند.
وی گفت: نیروی انسانی، مهمترین رکن یک رسانه است و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی و حفظ آن چه در قالب امیدواری برای ادامه زندگی از نظر اقتصادی و چه از نظر رعایت حرمت و شان از الزامات است.
دکتر رحیمی افزود: یک رسانه زمانی مورد اقبال قرار می‌گیرد که اطلاع رسانی صادقانه، شفاف و به موقع داشته باشد و خبر را از تحلیل، تفسیر و دیدگاه تخصصی خود جدا کند.
وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های امروز خبرنگاران با توجه به زمینه‌های اجتماعی موجود در کشور یعنی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله خودکشی، ناامیدی و افسرده بودن نیروهای جوان و فعالیت رسانه های خارجی برای ترویج روحیه یاس و ناامیدی در مردم و ایجاد فاصله بین مردم، انقلاب و نظام، این است که امیدآفرینی و نشاط را در جامعه به روش‌های معقول، منطقی و علمی گسترش دهند.
استاندار فارس، همچنین در مورد درخواست خبرنگاران این استان مبنی بر حمایت از آنها در دوران کرونا، گفت: این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد زیرا خبرنگاران جلوتر از مدیران برای پیشگیری از بیماری کرونا تلاش کردند و اطلاع رسانی آنان در پیشگیری از این بیماری اثرگذار بوده است.
دکتر رحیمی افزود: باید به معیشت خبرنگاران این استان توجه و این موضوع باید از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیگیری شود.
وی، اضافه کرد: برای حمایت معیشتی از خبرنگاران باید از ظرفیت مجموعه‌های صنفی این حوزه بهره گرفته شود و حتی اگر نیاز به قانونگذاری باشد باید طرحی آماده شود و در اختیار ۱۸ نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
دکتر رحیمی، با تاکید بر اینکه شورای اطلاع رسانی استان فارس باید ارتباط خود را با رسانه‌ها تقویت کند، اظهار داشت: این شورا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل روابط عمومی استانداری فارس باید طرحی را در زمینه حل مساله معیشتی خبرنگاران تهیه و آن را پیگیری کنند.

استاندار فارس درباره مطالبات خبرنگاران در حوزه مسکن بیان کرد: درخواست خبرنگاران برای تامین مسکن را به اداره کل راه و شهرسازی این استان و شرکت توسعه و عمران صدرا ارجاع می‌دهم تا در قالب طرح مسکن ملی اقدام لازم برای آنان صورت گیرد.

دکتر رحیمی ادامه داد: برای حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر استان فارس که در زمره مشاغل آسیب دیده در دوران کرونا به شمار می‌آیند، تا کنون ۷۵۰ کارگاه به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
استاندار فارس، همچنین در مورد درخواست انجام آزمایش کرونا از خبرنگاران گفت: این موضوع پیگیری می‌شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6096

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.