• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15
معاون قضایی رئیس کل دادگستری و سرپرست دادگاه های تجدیدنظر استان فارس:

حفظ کرامت افراد، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید سه اولویت مهم برنامه های تحول محور و تحول گرای دستگاه قضایی است

  • کد خبر : 6034
  • 15 مرداد 1399 - 21:31
حفظ کرامت افراد، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید سه اولویت مهم برنامه های تحول محور و تحول گرای دستگاه قضایی است
مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دادگستری شهرستان فیروزآباد با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری و سرپرست محاکم تجدیدنظر استان فارس، امام جمعه و فرماندار شهرستان و همچنین اعضای شورای اداری و کارکنان دادگستری و تعدادی از بزرگان و متنفذین شهرستان فیروزآباد در محل سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان، معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس با تبریک ولادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) و همچنین عید سعید غدیر گفت: حفظ کرامت افراد، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید سه اولویت مهم برنامه های تحول محور و تحول گرای دستگاه قضایی است که مجموعه قضایی استان فارس خود را مکلف می داند با جدیت و حساسیت ویژه به آن ها بپردازد.
سیدمصطفی بحرینی تکریم حضوری ارباب رجوع را یک اصل اولیه و مسلم خواند که همه به آن اذعان دارند و اگر به این اصل بی توجهی شود، چه در دستگاه قضایی یا در سایر ادارات و نهادها، با آن برخورد و فرد خاطی مواخذه خواهد شد.
وی تصریح کرد: آن اصلی که مورد توجه حضرت آیت الله رئیسی، ریاست معظم قوه قضائیه است استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بسیج و همچنین مشارکت بیشتر مردم در زمینه های مختلف از جمله پیشگیری از وقوع جرم، کشف جرم، رفع آسیب های اجتماعی، اصلاح مجرمین و کمک به کشف و پیگیری مفاسد اقتصادی و اداری است.
سرپرست محاکم تجدیدنظر استان فارس کسب نظرات مردم و مراجعین در خصوص عملکرد قوه قضائیه و دادگستری را مورد تاکید ویژه رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان دانست و گفت: در حال حاضر عملکرد همکاران قضایی و اداری در مجموعه دادگستری استان از جهات مختلف از جمله امور قضایی، اداری و رفتاری مورد ارزیابی سخت گیرانه قرار می گیرد.
بحرینی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص بهره گیری دستگاه قضایی از گزارشات مردمی در هفته قوه قضائیه سال جاری گفت: گزارشات مردمی باید منطبق با برنامه ریزی و بر اساس زیرساختی و ساز و کاری منسجم باشد و نباید اینگونه باشد که فردی از باب ناراحتی یا کینه توزی نسبت به فرد یا دستگاهی اتهامی را مطرح کند.
وی اظهار داشت: در گزارشاتی که مبنای بررسی و پیگیری دستگاه قضایی قرار می گیرند لازم است از یک طرف امنیت گزارشگران حفظ شود و از طرف دیگر قصد و نیت گزارشگران از ارائه گزارش تخریب و تسویه حساب نباشد.
نماینده دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی قضات استان فارس، از مبارزه با فساد به عنوان اولویت دوم طرح تحول قضایی یاد کرد و بیان داشت: قوه قضائیه و دادگستری با جدیت در این زمینه ورود کرده و به هیچ وجه از کوچکترین مورد چشم پوشی نکرده و کمترین میزان فساد را تحمل نخواهد کرد. وی در همین خصوص افزود: طی ماه های اخیر قریب ۱۵ پرونده با موضوع مفاسد اقتصادی و اداری در دادگستری فارس تشکیل شده و افراد خاطی و شرکاء و معاونین و همدستان ایشان شناسایی و مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفته و در موارد اثبات جرم به مجازات متناسب قانونی محکوم گردیده اند.
معاون قضایی دادگستری استان فارس در ادامه اظهار داشت: در نتیجه رسیدگی به این پرونده ها که بدون حب و بغض و به دور از نگاه های جناحی و منطبق با قانون، حق و عدل صورت گرفت برای برخی از این متهمین احکام سنگین و مناسبی مطابق قانون صادر و اجرا شده یا در مرحله اجرا است.
سید مصطفی بحرینی در جمع اعضای شورای اداری و تعدادی از بزرگان و متنفذین شهرستان فیروزآباد گفت: اولین مدعیان مبارزه با فساد قضات شریف و همکاران مجموعه دستگاه قضایی هستند بطوریکه دادگستری مبارزه با فساد را از درون خود این مجموعه آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: با اینکه قضات دادگستری استان فارس جزو پاک دست ترین، شریف ترین و سالم ترین قضات کشور هستند، در موارد معدودی که مرتکب تخلفاتی گردیده اند، با افراد خاطی برخورد قاطع و قانونی صورت گرفته است.
سرپرست دادگاه های تجدیدنظر استان فارس در خصوص نظارت های خارج از مجموعه قضایی نیز همکاری، همراهی و همدلی دستگاه های اجرایی، تقنینی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را لازمه موفقیت این امر دانست و گفت: نظارت همزمان درون مجموعه ای و برون مجموعه ای مورد توجه ویژه ریاست معظم قوه قضائیه و دادگستری استان است و با اینکه مبارزه با فساد هزینه های سنگینی را به دستگاه قضایی تحمیل می کند، همچنان در اجرای این مهم مصر بوده و خود را مکلف به اجرای دقیق آن می دانیم.
قاضی بحرینی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، فساد را به بیماری منحوس کرونا تشبیه کرد که به شدت مسری و واگیردار است و راه درمان کوتاه مدتی هم برای آن در دست نیست. وی ادامه داد: در مبارزه با فساد باید در زمینه های پیشگیری و برخوردهای قانونی اقدامات لازم صورت گیرد و چاره ریشه کن کردن فساد، کوتاه کردن و قطع دست مفسدین از بیت المال است.
وی افزود: در راستای مبارزه با فساد باید به مبحث احیای حقوق عامه، جلوگیری از تصرف در بیت المال و تضییع حقوق عمومی توجه ویژه صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام عظمای ولایت به عنوان “جهش تولید” و ضرورت اجرایی کردن آن در شرایط فعلی، مبحث “رفع موانع تولید” را سومین اولویت برنامه های تحول قضایی کشور دانست و گفت: در این برنامه مجموعه قضایی کشور و استان تلاش می کنند تا آنجا که امکان دارد از تعطیلی واحدهای تجاری، صنعتی و تولیدی جلوگیری شود و مشکلات حقوقی و قضایی این واحدها مرتفع گردد تا همچنان پابرجا بمانند و با فعالیت خود به چرخه اقتصاد کشور کمک و از بیکار شدن کارگران آن ها جلوگیری نمایند.
سیدمصطفی بحرینی افزود: موردی در استان وجود داشته که کارخانه ای با ۲۵۰۰ کارگر برای مدت چند سال تعطیل بوده و با تدبیرو درایت و همکاری دادگستری استان و استانداری مجدداً به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته است.
وی تلاش مجموعه قضایی استان و به ویژه دادگستری فیروزآباد در خصوص رفع مشکلات کارخانه کربنات سدیم این شهرستان را از جمله این موارد خواند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس، در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دادگستری شهرستان فیروزآباد تاکید ریاست معظم قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان در استفاده و بهره گیری از نیروهای انقلابی و ارزشی با تجربه و توانایی های لازم در پست های حساس و مدیریتی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نعمت است و ما اعتقاد داریم نه تنها این پست ها و مقام ها دائمی نیستند، بلکه امانت هایی هستند که باید در دست افرادی با اندیشه انقلابی، انگیزه انقلابی و عمل انقلابی قرار گیرند.
سرپرست دادگاه تجدیدنظر استان فارس با تاکید بر اهمیت و حساسیت جایگاه قضاوت گفت: قضات باید امانت دار این منصب باشند و شأن و مرتبه آن را حفظ کنند و از آن در راستای خدمت به مردم و جامعه استفاده کنند.
قاضی سیدمصطفی بحرینی ضمن تقدیر از زحمات رئیس و کارکنان دادگستری شهرستان نسبت به توسعه فضای فیزیکی دادگستری افزود: اعتبار دستگاه قضایی تنها به دارایی های فیزیکی، ساختمان و تجهیزات و بودجه اختصاص یافته به آن نیست بلکه مهم تر از آن سرمایه اجتماعی و نیروهای انقلابی، ارزشی، فرهیخته و توانمند این مجموعه هستند که به صورت شبانه روزی در حال تلاش جهادی می باشند.
وی از رئیس جدید حوزه قضایی فیروزآباد خواست برای ارائه بهتر خدمت به مردم و موفقیت بیشتر در اجرای سیاست های کلان دستگاه قضایی ارتباط موثر و مداوم با علما و امام جمعه محترم شهرستان را حفظ کرده و از نظرات ارزشمند ایشان بهره گیری نماید.
نماینده دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات استان فارس خواستار ارتباط مستمر مدیریت مجموعه قضایی شهرستان با نخبگان و صاحبان اندیشه در مراکز حوزوی و دانشگاهی و تعامل موثر با اعضای شورای تامین و شورای اداری شهرستان با رعایت شان و استقلال دستگاه قضائی شد و گفت: انجام وظایف به صورت جمعی و انسجام و همدلی و همراهی همه مجموعه های اداری، قضایی، تقنینی، امنیتی و انتظامی است که باعث پیشرفت و ارتقاء امور می گردد و هیچ فرد یا دستگاهی به تنهایی قادر به انجام وظایف محوله نیست.
بحرینی در همین ارتباط افزود: لازم است این همدلی و انسجام در سایه معنوی و ارزشمند امام جمعه شهرستان ادامه یابد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص نظارت مستمر و موثر بر عملکرد زیرمجموعه، ارتباط مستمر و موثر با همکاران قضایی و اداری و استفاده از تجربیات آنان و همچنین نظارت بر عملکرد ایشان با رعایت شئونات و حفظ کرامت را از ضروریات مدیریت موفق دانست و گفت: پیشگیری از ایجاد روابط ناسالم احتمالی از وظایف مدیر یک مجموعه است که باید به صورت مستمر و دقیق و به صورت لحظه ای بر عملکرد کارکنان نظارت داشته باشد تا از لغزش های احتمالی برخی افراد جلوگیری شود.
وی در همین رابطه افزود: البته بهترین نوع نظارت ، نظارت فرد بر خودش میباشد و یک مدیر موفق باید با نظارت مستمر بر خود، این فرهنگ را در زیرمجموعه خود نیز گسترش داده و کارکنان را به نظارت بر خودشان ترغیب کند.
سرپرست دادگاه های تجدیدنظر استان فارس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص مردمی بودن گفت: مردمی بودن دارای شئون و جنبه هایی است که از آن جمله نگاه نکردن از بالا به پایین است؛ مسئولین خادم و خدمتگزار مردم هستند و نباید از مرتبه بالاتر به مردم نگاه کنند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس خواستار در نظر گرفتن وضعیت قشر ضعیف و کم درآمد جامعه در خصوص هزینه های دادرسی شد و بیان داشت: با توجه به افزایش قانونی هزینه های دادرسی که در برخی موارد پرداخت آن ممکن است برای برخی سنگین باشد، باید به نحوی عمل کنیم که مردم به دلیل وضعیت مالی ضعیف و بضاعت کم از دادرسی و قضاوت عادلانه و رسیدن به حق و حقوق خود محروم نشوند.
قاضی بحرینی با اشاره به شرایط عشیره ای و قبیله ای بودن عمده مردم شهرستان فیروزآباد، استفاده از ظرفیت بزرگان و متنفذین و همچنین شورای حل اختلاف شهرستان را در صلح و سازش دعاوی مورد تاکید قرار داد و گفت: این مردم بسیار نجیب، شریف و باگذشت هستند و در اکثر موارد خواهان صدور حکم و مجازات طرف دیگر دعوی نمی باشند؛ بنابراین تا حد ممکن در صلح و سازش پرونده های قضایی تلاش کنید تا به اختلافات مردم دامن زده نشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به مرتکبین جرائم خشن و خطرناک و مفسدین هشدار داد و تصریح کرد: مجموعه قضایی استان فارس و در رأس آن ها دادگستری استان با جدیت با کسانی که به جان و مال و ناموس مردم و بیت المال تعدی و تجاوز نمایند برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و در این موارد، کوچکترین خطایی مورد اغماض و چشم پوشی قرار نمی گیرد.
سرپرست دادگاه های تجدیدنظر استان فارس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی افراد، متهمین و مجرمین گفت: با اینکه در برخورد قاطعانه با مرتکبین جرائم خطرناک و خشن و مفسدین اقتصادی و مالی کمترین اغماضی صورت نمی گیرد، این برخورد کاملاً عادلانه، منصفانه و منطبق بر قانون بوده و بیش از حدود قانونی و خارج از عدالت به حقوق این افراد تجاوز نخواهد شد.
وی در همین خصوص افزود: افرادی که بی گناه هستند یا در اثر غفلت و گمراهی مرتکب جرائم سبک شده باشند مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و با تاسیساتی که قانون در اختیار ما می گذارد نسبت به این افراد مساعدت و ارفاق لازم صورت می گیرد.
سید مصطفی بحرینی در ادامه سخنان خود به مواردی از جمله تلاش در جهت کاهش اطاله دادرسی، تلاش در افزایش اعتماد عمومی و جلب رضایتمندی مردم، تسهیل دسترسی مردم به کارکنان دستگاه قضایی، تحول دیدگاه ها و رویکردهای سنتی به سمت استفاده از فناوری های روز، افزایش سطح آگاهی های حقوقی و قضایی مردم و حضور در میان مردم از طرق مختلف اشاره کرد.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر رئیس کل دادگستری استان فارس از زحمات و تلاش های صمد چوبینه، رئیس سابق دادگستری فیروزآباد تجلیل و با حکم حضرت آیت الله رئیسی، ریاست معظم قوه قضائیه، خلیل فیلوندی به عنوان رئیس جدید دادگستری این شهرستان معرفی شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6034

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.