علی اکبر سلطانی شنبه ۲۰ اسفند در یک کنفرانس خبری گفت: براساس طرح جامع مطالعات حمل و نقل کلانشهر شیراز هیچ پیشنهادی در خصوص ایجاد خط تراموا در شهر نشده و اجرایی شدن این طرح کاری غیرممکن و شعاری است، چرا که عرض خیابانهای بافت تاریخی فرهنگی و تملکهای مورد مسیر این کار را غیرممکن میکند. گزینه پیشنهادی در طرح جامع، ایجاد ۴ خط مترو و بیآرتی است.
او با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری شیراز بیشترین هزینه را در بین شهرداریهای مناطق در بافت مرکزی این کلانشهر با رویکرد بهسازی، دیوراره سازی، جداره سازی و نورپردازی انجام داده است، گفت: احیای بافت از همه ابعاد در دستور کار شورا و شهرداری قرار دارد.
سلطانی یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای دسترسی مناسب و مطلوب به بافت تاریخی فرهنگی شیراز را اجرای زیرگذر حضرتی اعلام و اضافه کرد: این زیرگذر ۱۸۰۰ متری عملکرد شریانی نداشته و زمینه دسترسی مناسب و کاهش بار ترافیکی در محور زندیه را فراهم میکند. پیوستی که برای این پروژه دیده شده، راهاندازی اتوبوسهای برقی است.
او با بیان اینکه عملیات اجرای زیرگذر حضرتی در دو سطح دنبال میشود و در زمان اجرای طرح به هیچ عنوان محور مسدود نخواهد شد، گفت: مدت زمان اجرای این طرح ۲۴ ماه و هزینه پیش بینی شده آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تاکید کرد: هزینه اجرای پروژه زیرگذر حضرتی با اولویت یک در بودجه عمرانی سال آتی شهر شیراز دیده شده است و مشکلی در بحث تامین هزینهها ندارد.
سلطانی ادامه داد: بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال آینده، ۸۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که در سه محور توزیع عادلانه، اجرای پروژههای مبتنی بر طرح جامع مطالعات و اجرای با سرعت و کیفی تعریف شده است.
او در خصوص تعیین تکلیف کمربندی شمال شرق شیراز نیز گفت: بر اساس تفاهمنامه مبادله شده بین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی فارس، ۱۸ کیلومتر از ۴۲ کیلومتر مسیر کمربندی واقع در محدوده طرح تفضیلی شیراز توسط شهرداری، ایمن سازی مدیریت بهره برداری و نگهداری خواهد شد و مابقی مسیر نیز در اختیار شرکت زیرساخت خواهد بود.
سلطانی با بیان اینکه شهرداری و راه و شهرسازی در موضوع کمربندی شیراز مسئولیت دارند، از نهایی شدن تقاطع غیرهمسطح سفیر-قائم خبر داد و با بیان اینکه قرار است عید سعید فطر این پروژه توسط راه و شهرسازی آغاز شود، گفت: در محور کمربندی شیراز ۳۰ درصد کل کار بر عهده شهرداری و مابقی بر عهده راه و شهرسازی است.
او خاطرنشان کرد: هزینه ایمن سازی مطلوب در محور کمربندی برای این ۱۸ کیلومتر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدون هزینه تملک خواهد بود و ۸۰ درصد به ایمنی این محور کمک خواهد کرد.
سلطانی در خصوص علت بهره برداری فاز یک خط ۲ مترو شیراز علی رغم کمبود واگن و تکمیل نبودن این مسیر، گفت: فاز نخست این طرح خط، از نظر عملیات اجرایی جلوتر از خطوط مترو در سایر کلانشهرها بود و لزوم ایجاد مسیر دسترسی مردم از شرق به غرب و پر ترافیک بودن محور انقلاب، موجب شد متولیان به این نتیجه برسند که این فاز را با زمانبندی استفاده کوتاه مدت وارد فاز عملیاتی کنند تا تامین واگن نیز با سرعت بیشتری برای این خط اختصاص یاید.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شیراز اضافه کرد: در حالت عادی تامین واگن برای این خط به دو سال زمان نیاز داشت اما امروز با این افتتاح، وزارت کشور بخشی از واگنهای این خط را تامین کرده و شهرداری شیراز نیز از کانالهای دیگر به دنبال خرید ۵۰ واگن است.
سلطانی با اشاره به مصوبه افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر شیراز هم گفت: این اقدام با هدف کاهش فاصله بین نرخ کرایه تاکسی در شیراز و سایر کلانشهرها انجام شد ه است، در واقع این افزایش باید ۱۰۰ درصدی باشد اما شهرداری برای ممانعت از افزایش بیشتر کرایه، تامین اقلامی نظیر باطری، روغن و لاستیک را حمایت میکند.
انتهای پیام