• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛

تاثیر شهروندان فرهیخته بر موفقیت مدیران/هدف رتبه‌بندی ارتقاء کیفیت آموزش است

  • کد خبر : 59064
  • 14 اسفند 1401 - 19:56
تاثیر شهروندان فرهیخته بر موفقیت مدیران/هدف رتبه‌بندی ارتقاء کیفیت آموزش است
نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره شهرهای دارای شهروندان فرهیخته دارد ساده‌تر است، گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند معلمان و شهروندانی باسوادتر و بافرهنگ‌تر هستیم و این وظیفه برعهده شهرداری‌ها و آموزش و پرورش است.

علیرضا پاک‌فطرت یکشنبه ۱۴ اسفند در جمع کارکنان کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت آموزش و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی، گفت: دشمن با توجه به اهمیت امر آموزش، به دنبال اختلال در این زمینه با توطئه‌های مختلف و تغییر رفتار در جامعه دانش‌آموزی است.

پاکفطرت با بیان اینکه پروژه دشمن در مسمومیت دانش‌آموزان که با هدف اخلال در نظام آموزشی شکل گرفته، به واسطه هوشیاری معلمان و مدیران و دانش‌آموزان به جایی نخواهد رسید، گفت: دشمن به واسطه اینکه جامعه ایران به ویژه زنان و دختران در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارند، به دنبال انتقام‌گیری است.

او با بیان اینکه امروز در بسیاری از مسائل، زنان و دختران حتی جلوتر از مردان و پسران مسیر رشد و پیشرفت را طی می‌کنند و همواره در همه صحنه‌ها حضوری موثر دارند، گفت: دشمن به دنبال تخلیه مدارس و اخلال در نظام آموزشی است و ما باید به هوش باشیم و فریب تبلیغات دشمنان را نخوریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برهه کنونی، کار فرهنگیان بسیار دشوارتر است، به تلاش مسئولان وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش برای حل مشکلات فرهنگیان اشاره کرد و ضمن ارج نهادن به اقدامات مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: شخصا اعتقاد دارم که با حل مسائل آموزش و پرورش، می‌توان بسیاری از مشکلات در دیگر بخش‌ها را مرتفع کرد.

او با اشاره به اینکه امروز در کشور حدود یک میلیون معلم، ۱۵ میلیون دانش‌آموز، ۲۵۰۰ دانشگاه و بالغ بر ۳.۵ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد و صدها هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای داریم، اهمیت و گستردگی کار و مسئولیت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را یادآور شد.

پاکفطرت با بیان اینکه امروز در همه زمینه‌ها موضوع بودجه با مشکلاتی مواجه است و آموزش و پرورش هم استثنا نیست، گفت: اگر بودجه سال آینده محقق شود حدود ۱۱.۲ درصد از کل بودجه سهم وزارت آموزش و پرورش خواهد بود؛ اگرچه بالغ بر ۹۷.۴ درصد از کل بودجه این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد پرسنل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فروش اموال آموزش و پرورش و واریز وجوه حاصل از آن به حساب دولت را اشتباه بزرگ خواند و گفت: باید این اموال از طریق تهاتر تبدیل به احسن شود تا آموزش و پرورش متضرر نشود، لذا از مدیرکل آموزش و پرورش فارس درخواست دارم که در این ارتباط با شهرداری و دیگر ادارات وارد مذاکره شده و اموال را به سامان برساند.

پاک فطرت با بیان اینکه موفقیت مدیریت شهری زمانی بیشتر خواهد بود که شهروندان آن شهر، فرهیخته باشند، گفت: برای کاهش ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی کشور نیازمند معلمان و شهروندان با سوادتر و با فرهنگ‌تر هستیم؛ ارتقا فرهنگ شهروندی وظیفه شهرداری و همکاری آموزش و پرورش است.

او بر لزوم حمایت همه جانبه از آموزش و پرورش تاکید و خاطرنشان کرد که هزینه کردن در آموزش و پرورش به معنای ممانعت از بروز مشکل و لزوم هزینه کرد منابع در دیگر بخش‌ها خواهد بود.

پاکفطرت با اشاره به به اینکه در کلانشهرها باید تأمین زمین و ساخت مدرسه بر عهده شهرداری باشد، ورود شهرداری به مباحث آموزشی را بر رفع مشکلات آموزش و پرورش تاثیرگذار دانست و گفت: مجلس به دنبال معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز و مالیات است؛ اگر مدارس امکان دریافت مجوز ایجاد فضای تجاری را داشته باشند به خودکفایی این فضاها کمک خواهد شد.

او با بیان اینکه بخش مهمی از شخصیت انسان در مدارس شکل می‌گیرد، گفت: بسیاری از فضاهای آموزشی موجود، در شان معلم و دانش‌آموز نیست؛ فضای آموزشی باید به گونه‌ای احداث شود که عمر مفید طولانی داشته باشد.

پاک فطرت با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمیسیونی دانش بنیان است، گفت: سند بنیادین ۱۲ سال پیش تهیه شد و قرار بوده در ۲ برنامه ۵ ساله توسط دولت اجرا شود، اما به واسطه دشواری‌های کار و نیازهای اعتباری و … این سند تاکنون اجرا نشده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، هدف از اجرای طرح رتبه‌بندی در آموزش و پرورش را صرفا افزایش یا ترمیم حقوق فرهنگیان به ویژه قشر معلم ندانست و گفت: هدف اصلی از این طرح، افزاش کیفیت آموزش و ارتقاء و شأن و منزلت معلم است.

او همچنین گفت: کمیسیون آموزش عنصر رقابت را وارد جریان معلمی کرد. بین معلم تازه کار و با سابقه باید تفاوت‌هایی در میزان حقوق و مزایا وجود داشته باشد، امیدواریم با رتبه‌بندی، معلم دارای نظام مستقل پرداخت شود، زیرا با اجرای کامل رتبه بندی فرد نباید دغدغه شغلی داشته باشد.

پاک فطرت در خصوص نیروهای خدماتی که طرح رتبه‌بندی شامل آنها نشده است نیز گفت: دولت و مجلس در مراحل بعدی با توجه به شرایط بودجه‌ای کشور و در قالب مصوبه حقوق و دستمزدها حقوق این عزیزان را هم ارتقاء خواهد بخشید.

او با بیان اینکه معلمین شاغل در مدارس غیرانتفاعی هم متقاضی رتبه بندی بوده‌اند، گفت: قانون شفاف و صریحی در مورد مدارس غیرانتفاعی نیست، اگرچه اعتقاد داریم که حقوق یک معلم شاغل در مدرسه غیردولتی باید حداقل معادل حقوق معلم شاغل در مدارس دولتی باشد، این موضوع توسط کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است.

پاک فطرت با اشاره به تلاش‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل، برای تامین کامل حقوق معلمان، گفت: امروز ایران در حال تبدیل علم به ثروت است و در این زمینه از دیگر کشورها چیزی کم ندارد؛ دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی از نظر تئوری بسیار باسوادتر از دیگر نقاط جهان هستند، اما کشوری برنده خواهد بود که داشته‌های علمی خود را سریعتر عملیاتی و تبدیل به ثروت کند، کاری که شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال آن هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به  طرح مدرسه البرز، گفت: این طرح یک پویش جهاد ملی برای ۱۱۵۳ دبیرستان شبانه روزی در کل کشور است و کمیسیون آموزش مبلغ ۳ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داد تا معلمین برجسته کنکور در مدرسه البرز حاضر شده و تدریس کنند و دانش آموزان مدارس شبانه روزی هم از مزایای این اقدام استفاده ببرند و به تدریح به عدالت آموزشی نزدیکتر شویم. اکنون ۷۰ مدرسه شبانه‌روزی فارس به این سیستم متصل شده‌اند.

او با بیان اینکه دشمن به سیستم آموزشی ما هجوم آورده و قصد دارد آن را از کار بیندازد، گفت: دشمن در صدد است نسل آینده را متوقف کند، بنابراین شما معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش وظیفه ای سنگین بر عهده دارید.

پاک فطرت گفت: ما در حال عبور از یک پیچ تاریخی هستیم و با یک یا علی دیگر از این مرحله و این بحران‌ها و تحریم‌ها عبور می کنیم؛ با صبوری و حوصله می‌توان بر تمام مشکلات فائق آمد، اگر عاشق کشورمان هستیم باید برای رسیدن به نتایج درخشان تلاش و همراهی کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما به دنیا نیاز داریم و دنیا هم به ما نیاز دارد، اما این نیازها باید متقابل و پایاپای مرتفع شود، نه اینکه منجر به زیر سلطه رفتن کشور شود؛ باید به دقت نگریست که طی چهل و اندی سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از چه نقطه‌ای به کجا رسیده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: امروز به لطف خداوند و به برکت وجود رهبری و خون شهدا و ایثار ایثارگران، اگر همه قدرتهای جهان هم جمع شوند، نمی‌توانند جلوی پیشرفت و رشد ایران اسلامی را سد کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=59064

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.