• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

اهدای نشان خیرین به امام جمعه شیراز

  • کد خبر : 5896
  • 13 مرداد 1399 - 20:21
اهدای نشان خیرین به امام جمعه شیراز
در دیدار اعضای هیات مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با نماینده، ولی فقیه استان فارس، نشان خیرین به امام جمعه شیراز اهداء شد.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در دیدار اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان اینکه سایر شهرهای ایران در بحث خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز، شیراز را الگو قرار داده‌اند، به سخنی از آیت‌الله حائری امام جمعه فقید شیراز اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله حائری می‌گفتند از آن می‌ترسیم که انقلاب اسلامی در اروپا از ما جلو بزند یعنی آن‌ها آن‌ها عشق‌ورزانه نسبت به دین و پیشبرد اهداف دینی کار می‌کنند و ما اینجا درگیر اختلافات باشیم.

آیت الله دژکام بیان کرد: اکنون نیز این نگرانی مرحوم آیت‌الله حائری را داریم که شهرهای دیگر امورات خیر را عملیاتی کنند و میدان‌دار شوند و ما پیشرفتی در این قضیه نکرده باشیم و نمود عملی و اجرایی کار به اندازه عمق این ایده ارزشمند نباشد، پس تلاش کنیم تا همچنان در این امر خیر پیشتاز بمانیم.

او دامه داد: خداوند در سوره جمعه کسب و کار و نماز را در کنار هم قرار داده است، در دنیا هیچ مکتب دیگری نداریم که چنین زیبا گفته باشد و دین و دنیا را کنار هم قرار داده باشد، ولی هنری که بتواند این مطلب را به نمایش بگذارد وجود ندارد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید کسی را داشته باشیم که چنین مطالبی را زیبا ارائه دهد و مردم را امیدوار کند که یک آیه دنیا و آخرت مردم را به هم پیوند می‌دهد، گفت: می‌توانیم زندگی خود را بر اساس چنین دستورالعمل قرآنی برنامه‌ریزی کنیم و در اوج باشیم و مردم را امیدوار کنیم که آینده بشر اگر در دست قرآن و اهل بیت(ع) باشد، به جای خوبی می‌رسد.

او همچنین بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید چهل سال اول تمام شد و چهل سال دوم یک دوره طولانی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. شیراز در جهت خودسازی یک سابقه و سبقه بسیار قوی دارد. انسان‌های فرهیخته خودساخته در شیراز همیشه بوده‌اند و خواهند بود و در این راستا آیت‌الله نوری همدانی نیز فرمودند این شهر از اولیاءالله خالی نمی‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بعد خودسازی معمولاً یک‌ نحوه نگاه درون‌گرایانه است، گفت: نوع نگاه به خودسازی درون‌گرایانه است و از قدیم درون‌گرایانه به این ‌مسئله نگاه شده است. یک ویژگی که انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب دارند، این است که خودسازی را با یک نحوه توجه به بیرون از خود و نگاه به اجتماع و جامعه بشری تلفیق کرده است. امام خمینی(ره) عارفی بود که درون‌گرا نبود بلکه جامع‌گرا بود.

او با یادآوری اینکه استاد امام مرحوم آیت‌الله شاه آبادی در کتاب «شذرات المعارف» عقیده دارد که مرام اسلام مرام جمعی است و فردی نیست و این آغاز یک حرکت تمدن‌ساز قرار می‌گیرد، گفت: این نگاه استاد عرفان ‌امام و نگاه امام خمینی(ره) در معارف الهی بود و نگاهی است که به جامعه ما القا شده است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر بنا است که ضمن تمدن‌سازی و جامعه ساختن خودسازی داشته باشیم باید راه حل جدیدی پیدا کنیم، گفت: مجمع خیرین شهرساز یکی از راه حل‌هایی است که مرام جمعی اسلام را عملاً وسط میدان می‌آورد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه این موضوع از حیث عمق نگاه جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه ارزشمند و موضوعی است که همه ایران و حتی جهان آن را کم دارند، گفت: به‌طور مثال از زمان تشکیل بلدیه‌ها یا همان شهرداری‌ها درگیر شدن شهرداری با بافت سنتی جامعه ما چگونه بوده است؟ هر زمان شهرداری به دنبال اخذ عوارض بوده، برخی‌ها در بافت سنتی جامعه، پرداخت عوارض به بلدیه را حرام می‌دانستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با طرح این سئوال که اگر اخذ عوارض حرام بوده، پس شهرهای اسلامی چگونه ساخته شده و توسعه یافته است؟ گفت: در شهرهای اسلامی رفاه و امکانات بوده؛ این نقطه‌هایی است که در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی علامت سؤال مقابلش قرار دارد و باید به دنبال پاسخ آن باشیم.

او تأکید کرد: با نگاه خیراندیشی و خیریه به کار شهر، می‌توان مردم را ترغیب کرد که مشتاقانه عوارض را پرداخت کنند. نه تنها گرفتن این پول اشکال ندارد بلکه نگاه خیراندیشانه به آن افزوده می‌شود و حس خوشی به فرد پرداخت‌کننده القا می‌شود.

آیت‌الله دژکام گفت: نگاه این‌گونه است که می‌خواهد به مردم خیر برسد و شهر توسعه پیدا کند و رفاه مردم تأمین شود و این نگاه مردم را به شهر انس می‌دهد و اعضای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز این گام جدید را برداشته‌اند و فرهنگ شهرسازی اسلامی را توسعه می‌دهند و از این جهت باید از آنان تجلیل شود.

بنا بر تاکید نماینده ولی فقیه در استان فارس، مهم این است بتوانیم کاری که کرده‌ایم و با توجه به فرهنگ بومی خود پاسخ به نیازی که از نظر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی داشته‌ایم، را خوب معرفی کنیم و به‌طور مناسب توسعه دهیم.

امام جمعه شیراز در ادامه بحث نماز جمعه را مطرح کرد و گفت: نماز جمعه هم در شهر اسلامی نقش‌هایی ایفا می‌کند و برای ایفای نقش خود باید با حلقه‌های مختلف فرهنگی و فرهیختگانی مرتبط باشد تا مطالب خود را تبادل کند. به واسطه اینکه در گام اول بیشتر به بعد سیاسی نماز جمعه پرداخته شده است، همه تحت‌الشعاع سیاست است در حالی که بحث اجتماعی و فرهنگی به‌صورت مستمر و بسیار عمیق‌تر و مهم‌تر در نماز جمعه باید کار شود. یکی از جاهایی که می‌توان این کار را شکل داد ارتباط با مجموعه‌هایی مانند مجمع خیرین شهرساز است و همکاری این مجمع  باید با نماز جمعه شکل گیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه نماز جمعه یک رسانه ارزشمند و قوی است و دوربین‌ها و رسانه‌های دیگر نیز از نماز جمعه تغذیه می‌شوند، بیان کرد: باید بتوانیم در این وضعیت کرونایی این فضاها را ابقا کرده و کاری کنیم که این موارد به نمایش گذاشته شود تا مردم امیدوار شوند.

مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز هم در این جلسه ضمن معرفی و گزارشی از عملکرد مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، گفت: تعامل با خیرین و اجرای ۴۷ پروژه فرهنگی اجتماعی در شیراز الگویی تمام عیار برای سایر کلانشهر‌های کشور در راستای هدایت کمک‌های مردمی به سمت مطلوب بوده است.

سید عبدالرضا دستغیب با یادآوری اینکه شش سال از تأسیس این مجمع می‌گذرد و تاکنون ۴۷ پروژه فرهنگی اجتماعی به ارزش ۸۰ میلیارد ریال توسط خیرین به اجرا درآمده است، گفت: وظیفه ما هدایت کمک‌های خیراندیشان شیرازی به سمت گروه‌های هدف و نیازمند یاری و نیز ایجاد ابنیه مورد نیاز خصوصاً در مناطق جنوبی شهر با عنایت به گسترش عدالت اجتماعی و برخورداری از فضا‌های فرهنگی و ورزشی میباشد، که در این راستا مدد بسیاری از خیرین را به یاری گرفته‌ایم.

به گفته این مسئول با رشد مشارکت‌های خیرین شیرازی در شش سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان با حضور در سرا‌های فرهنگ مهربانی وابسته به این مجمع در سطح مناطق ۱۱ گانه شهری کمک‌های چشمگیر خود را در قالب کالای منزل، پوشاک، دارو و کتاب جهت اهدا به نیازمندان تامین کرده اند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5896

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.