• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4
معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛

تثبیت ۲۸ درصد از اراضی زراعی فارس

  • کد خبر : 58466
  • 06 اسفند 1401 - 21:00
تثبیت ۲۸ درصد از اراضی زراعی فارس
معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به وجود ٩٨٧ هزار هکتار اراضی زراعی در فارس، گفت: ٢٨٠ هزار از این اراضی معادل بیش از ۲۸ درصد تثبیت و منجر به صدور سند شده است.

دکتر حسن بابایی شنبه ۶ اسفند در جریان سفر به شیراز و در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال فارس بیان کرد: از مساحت ١٠ میلیون و ٢٠٨ هزار هکتار عرصه‌های ملی در فارس، ١٠ میلیون و ١١٧ هکتار آن معادل ٩٩ درصد تثبیت شده است.

بابایی ادامه داد: طی دو ماه گذشته ٩٠٠ هزار هکتار اراضی مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی با دخالت مقامات قضایی و اجرایی حل و فصل شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به وجود ٩٨٧ هزار هکتار اراضی زراعی در فارس، گفت: فارس جزو استان‌هایی است که پهنه زراعی قابل توجهی دارد و امروز ٢٨٠ هزار اراضی زراعی آن معادل بیش از ۲۸ درصد تثبیت و منجر به صدور سند شده است.

بابایی این مهم را برآیند زحمات امور اراضی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دانست و در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز بحث حد نگاری جزو سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه است، عنوان کرد: در فراز ٢۶ سیاست‌های هفتم توسعه کشور بر حدنگاری ١٠٠ درصدی اراضی تصریح شده است.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه در دیدار مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری، ایشان بر اجرای قانون حدنگاری تاکید کردند، ادامه داد: قانون حدنگاری، سال ٩٣ تصویب و مقرر شد که در بازه زمانی ۵ ساله تمام اراضی در لایه‌های مختلف حدنگاری شوند.اما بنا به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبارات و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها این مهم عملیاتی نشد.

بابایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و استان فارس هم از استان‌های موفق در این باره محسوب می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به جلسات مختلفی که در کمیسون اصل ٩٠ برگزار شد، مقرر شد که تولیت واقعی حدنگاری به سازمان ثبت واگذار شود و هیچ دستگاهی حق ندارد که به طور موازی در بحث تهیه و به روز رسانی نقشه‌ها ورود کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: براساس اعتباراتی که گرفتیم همه مدیران واحدهای ثبتی موظف شدند که برای عرصه‌های استان در لایه‌های مختلف نقشه تهیه و در صورت قدیمی بودن، آن را به روز رسانی کنند.

بابایی با بیان اینکه برای تهیه نقشه از روستاییان و زارعین وجهی دریافت نخواهد شد، افزود: در لایه شهری هم مقرر شده که عکس‌های هوایی تهیه شود. با این اقدام ضمن تسریع در انجام کار، برای تهیه نقشه در صدور اسناد حدنگاری، وجهی دریافت نخواهد شد.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه همه دستگاه‌های دولتی مکلف به حدنگاری املاک خود هستند، این موضوع را به ویژه در دوایر زیرمجموعه ورزش و جوانان و آموزش و پرورش دارای اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه در حوزه اراضی زراعی یک هماهنگی خوبی بین مدیران امور اراضی و واحدهای ثبتی ما ایجاد شده است و تلاش می‌شود تا هر چه سریعتر اراضی زراعی، سند دار شوند.

او با بیان اینکه برای حدنگاری ١٠٠ درصدی چاره‌ای جز صدور سند برای اراضی خرد شده نداریم، اضافه کرد: استانی مانند فارس با پهنه ٩٨٧ هکتاری زراعی، در صورت اتمام حدنگاری، انقلابی بزرگی خواهد شد که البته با وجود پتانسیل‌های این استان امکان پذیر است.

بابایی با بیان اینکه حدنگاری موضوعی فرا قوه‌ای است، تاکید کرد: نمی‌شود تنها قوه قضاییه پای کار بیاید و دستگاه‌های اجرایی با ما همراهی نکنند و انتظار داشته باشیم که حدنگاری به اتمام برسد.

استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: ماجرای کاداست و حدنگاری در فارس همانند یک موضوع حیثیتی محسوب می‌شود.

دکتر محمدهادی ایمانیه با تاکید بر اینکه تعرض به اراضی دولتی و بیت‌المال یک خیانت آشکار به اعتماد مردم به نظام است، افزود: تعصب ویژه‌ای در این باره در فارس وجود دارد و پای کار ایستاده‌ایم.

او تاکید کرد: یک جدول زمانبندی با توجه به شرایط فعلی جامعه طراحی و مشخص شود که ماهیانه چند درصد از اراضی باقی مانده حدنگاری و تثبیت می‌شوند.

استاندار فارس همچنین خواستار اختصاص نیروهایی به این امر در شیفت بعدازظهر شد و گفت: تلاش شود تا تیرماه سال آینده و هفته قوه قضاییه حدنگاری اراضی زراعی به فارس دو برابر میزان فعلی برسد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=58466

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.