• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛

جایزه ادبی ساهر بین‌المللی می‌شود

  • کد خبر : 57952
  • 30 بهمن 1401 - 15:45
جایزه ادبی ساهر بین‌المللی می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه "جایزه ادبی ساهر" از رویدادهای خوبی است که توسط یکی از سمن‌های استان اجرایی شده، گفت: تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا با تسهیل شرایط، فضا را برای پیشبرد این رویداد مهم حتی در سطح بین‌المللی فراهم کنیم.

حمیدرضا قانعی  در نشست خبری اختتامیه نخستین دوره “جایزه ادبی ساهر” با بیان اینکه ژانرهای مختلف در حوزه داستان یکی از موضوعات مغفول مانده عرصه داستان‌نویسی کشور است، افزود: جایزه ادبی ساهر تلاش کرده در این عرصه قدم بگذارد و به حوزه امنیتی بپردازد. برگزاری این جایزه ادبی آغازی برای ترغیب نویسندگان و علاقمندان به این حوزه و قلم زدن آنها در این زمینه محسوب می‌شود و جای بسی خوشحالی است که این اتفاق خوب از شیراز که جایگاه اصلی ادب، هنر و داستان به حساب می‌آید، رقم خورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: جایزه ادبی ساهر آغاز این راه است و قول می‌دهیم تمام تلاشمان را برای مراحل بعد و رقم خوردن اتفاقات خوب در این زمینه به کار بگیریم؛ امیدواریم بتوانیم این جایزه را در سطح بین‌الملل گسترش و توسعه دهیم و سال‌های سال از مواهب چنین رویدادها و فرآیندهای محتوایی در استان بهره‌مند شویم.

دبیر ادبی انجمن ساهر نیز گفت: نخستین دوره جایزه ادبی ساهر با هدف ارتقای داستان نویسی در عرصه امنیت ملی در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و همچنین انتخاب «رمان سال امنیت» برگزار شده است.

بیژن کیا ادامه داد: سال‌ها قبل که بحث پایتخت خلاق ادبی برای شیراز مطرح شد، گفتند که مدارک و مستندات ارائه شده برای کسب این عنوان کلی بوده است؛ متأسفانه برخلاف اینکه شیراز با ادبیات عجین است اما ژانرها و جریان‌های ادبی مختلف مستقل کمتر در شیراز وجود دارد و این موضوع شیراز را علی رغم تمام شایستگی‌هایی که دارد از کسب عناوین مهم در این حوزه دور نگه داشته است.

وی افزود: جای سئوال است که چرا در شیراز با جایگاه ادبی مهمی که در جهان دارد، جریان‌ها و ژانرهای مستقل به صورت تخصصی و عمومی وجود ندارد؟ این موضوع نشان داد که بحث ژانر ادبی در داستان نویسی و شعر از اهمیت بسیاری برخوردارست و متولیان و فعالان در این عرصه در شیراز باید به این مهم توجه کنند.

کیا با بیان اینکه بحث امنیت ملی نیز موضوعی بسیار مهم است، برلزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها در ایجاد، حفظ و ارتقا امنیت تاکید و اضافه کرد: به عنوان مثال اگر کشور می‌خواهد سرمایه گذاری وسیع داشته باشد احتیاج به یک امنیت پایدار چند صد ساله دارد؛ لذا واژه امنیت ملی واژه‌ای وسیع است و امنیت ملی با هویت مردم ارتباط دارد و باید احیا شود.

وی با بیان اینکه هویت ملی فی نفسه بار مثبت دارد اما کمتر به آن توجه شده است، گفت: ژانر ادبیات معمایی پلیسی و امنیتی همپوشانی بسیاری با هم دارند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد؛ بدون شک یک داستان امنیتی، قطعا یک فضای معمایی دارد و از بخش‌های پلیسی یا طرح و توطئه پلیسی برخوردار است.

دبیر ادبی جشنواره “ساهر” همچنین توضیح داد: از آنجا که باید پیشینه‌ای در بحث تخصصی ژانر تعریف می‌شد، این جایزه رویکرد آموزشی رقابتی دارد؛ در واقع انجمن داستانی هر هفته تشکیل می‌شود و در این انجمن مطالب آموزشی مطرح و داستان‌ها نقد و بررسی و کارگاه‌هایی آموزشی برگزار می‌شود.

کیا با بیان اینکه سه کارگاه در شیراز، بوشهر و کرج برگزار شد، گفت: آثاری از اقصی نقاط کشور از شمال گرفته تا جنوب از شرق تا غرب برای شرکت در این جایزه ادبی ارسال شده است. از طریق فضای مجازی هم‌ ارتباط خوبی با جوانان فعال در عرصه داستان برقرار کردیم. خوشبختانه در این مدت توانستیم با داستان نویسان جوان ارتباط خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به سه مرحله‌ای بودن داوری، شامل غربالگری، امتیازدهی و نهایی، مهدی قزلی، محمد قنبری و سارا عرفانی را داوران مرحله نهایی در بخش ادبیات داستانی معرفی و اضافه کرد: آثاری که از ۱۰۰ امتیاز، موفق به کسب حداقل ۶۰ امتیاز شده باشند به مرحله نهایی راه می‌یابند.

کیا با بیان اینکه بحث کتاب امنیت بسیار مهم است، گفت: اگر رویکرد ما به سمتی برود که رمان‌ها و کتابهای ادبی شاخص در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم این آثار را با ترجمه برای سایر کشورهای جهان منتشر کنیم و این اتفاق می‌تواند تصویری از بخشی از جامعه ایران را به جهان نشان دهد.

بیژن کیا اضافه کرد: تحقق این امر موجبات کاهش فاصله ایجاد شده میان مردم و ادبیات را فراهم می‌کند؛ این شکل از ادبیات تفکر خلاقانه و منطقی را فعال می‌کند. بخشی از فضای جامعه منفعل است؛ در حقیقت سیستم آموزش و رسانه تفکر نقادانه را ضعیف می‌کند. این در حالیست که تفکر نقادانه برای اتخاذ تصمیم در مواقع حساس بسیار مهم است.

وی با اعتقاد به اینکه جایزه ادبی ساهر جوانگراست، گفت: جوانان بسیاری در این رویداد شرکت کردند؛ بدون شک آینده این حرکت و رویداد به سمتی می‌رود که شاهد نسل جدیدی از نویسندگان در شیراز و استان فارس خواهیم بود.

او ادامه داد: تکرار اسامی پرآوازه در عرصه ادبیات داستانی استان فارس یکی از دغدغه های افراد فعال در این عرصه است با وجود احترامی که برای پیشکسوتان و افراد با تجربه در این عرصه قائل هستیم اما باید شرایطی فراهم شود تا نویسندگان جوان هم عرصه‌ای برای فعالیت، رشد و پویایی داشته باشند؛ ما سعی می‌کنیم جریان مستقل از نویسندگان را نیز حمایت کنیم و به سمت جوان‌گرایی در این عرصه حرکت کنیم.

کیا بیان کرد: ما می‌توانیم عرصه را وسیع‌تر بگیریم تا کشورهای فارسی زبان نیز در این رویداد حضور پررنگی داشته باشند.

دبیر اجرایی این رویداد هم اظهار کرد: جایزه ادبی ساهر از ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و از پوستر این رویداد رونمایی شد. ارسال آثار توسط نویسندگان تا ۳۰ دی‌ماه ادامه داشت.

میثم محمدی با بیان اینکه مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۶ پنجشنبه ۴بهمن‌ماه در تالار حافظ برگزار می‌شود، گفت: روزهای ۳و ۴بهمن ماه کارگاه‌های داستان با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ اثر در بخش داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه رسید که ۸ اثر برگزیده و معرفی می‌شوند، از معرفی کتاب سال امنیت در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: حدود ۴۲ کتاب از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در این زمینه به چاپ رسیده بود. کتاب شهید محسن جعفری که به عنوان شهید شاخص امنیت از استان فارس هستند در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود. البته حوزه هنری فارس قول داده که آثار برگزیده به چاپ برسد.

محمدی بیان کرد: انجمن داستان ساهر نخستین انجمن تخصصی داستان‌های امنیتی، اطلاعاتی، پلیسی، معمایی و جاسوسی کشور بوده و جایزه ادبی ساهر نیز با استقبال بسیار خوب نویسندگان و اساتید روبه رو شده است؛ دبیرخانه دائمی این رویداد در شیراز خواهد بود و احتمالا سال آینده در هفته انقلاب اسلامی دومین دوره آغاز می‌شود.

کلمه “ساهر” در لغت به معنی بیدار یا “بیدارمانده تا سپیده صبح” است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=57952

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.