• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز؛

ضرورت احیای بافت تاریخی شیراز

  • کد خبر : 57512
  • 24 بهمن 1401 - 2:29
ضرورت احیای بافت تاریخی شیراز
عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز با تاکید بر ضرورت احیای بافت تاریخی این کلانشهر، گفت: شرایط فعلی بافت شرایط خوبی نیست و صرف ثابت نگه داشتن بافت از اینکه اتفاقی در آن نیافتد باعث می‌شود که هویت خود را از دست بدهد.

مهدی نصیری یکشنبه ۲۳ بهمن در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی از مردم به جهت شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن تقدیر و تشکر کرد.

نائب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز که به عنوان  ناظر منطقه بافت تاریخی در سال جاری مشکلات و اتفاقات این منطقه را پیگیری می‌کند، عنوان کرد: بافت تاریخی، فرهنگی بخشی از هویت اسلامی، ایرانی و شیرازی ماست و حفظ و احیاء آن بر همه ما لازم و ضروری است.

او تصریح کرد: شرایط فعلی بافت شرایط خوبی نیست و  صرف ثابت نگه داشتن بافت از اینکه اتفاقی در آن نیافتد باعث می‌شود که هویت خودش را از دست بدهد و به مرور زمان دچار خرابی شود. کما اینکه در حال حاضر هم در برخی از نقاط بافت این اتفاق افتاده و اگر ما توجهی به احیای بافت نداشته باشیم توسط مالکان هم به خوبی نگهداری نخواهد شد و اقبالی به سرمایه‌گذاری در این منطقه هم وجود نخواهد داشت.

نصیری ادامه داد: بیشترین بودجه عمرانی امسال با وجود مساحت و فضای کمتر نسبت به دیگر مناطق به بافت تاریخی اختصاص پیدا کرد با این وجود چالش‌های بسیاری وجود دارد که توجه همه مسئولان استانی و کشوری و علاقمندان به بافت را نیاز دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز عنوان کرد: از بین مشکلات موجود دو چالش اهمیت بالاتری دارد؛ اولین چالش بحث خانه‌های مخروبه‌ای است که وجود دارد. خانه‌هایی که در اثر گذر زمان، عدم توان مالی مالکان آن و یا سرمایه‌گذارانی که آن را خریده و رها کرده‌اند دچار نابسامانی شده است.

او به چالش دوم اشاره و بیان کرد: در این منطقه بحث حضور معتادان به یک معضل بدل شده که یکی از عوامل اصلی حضور معتادان، همین خانه‌های مخروبه است که باعث شده تبدیل به زباله‌دانی بشوند و چالش زباله‌دانی خود باعث بروز بیماری‌هایی مثل سالک در این منطقه شده ث که به لحاظ زیست محیطی هم موجب نگرانی است.

این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: برای این مشکلات باید بررسی کنیم که چه راهکارهایی نیاز است تا به رگ‌های بافت تاریخی مان خون جاری شود.

نصیری همچنین کف سازی و بدنه سازی، نورپردازی و  آواربرداری از خانه‌هایی که مخروبه شده‌اند را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در دستور کار قرار گرفت و ادامه داد: خانه‌هایی که تخریب شده‌اند نیاز است از محل معتادان و زباله‌ها پاک و آوار برداری از آن انجام شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر شیراز افزود: برخی از این پروژه‌ها با هزینه کمی انجام شده است. مثلاً  کوچه قهر و آشتی با هزینه ۳ میلیارد تومان احیا شده و یک محل گردشگری در بافت انجام شده است. همچنین کوچه هفت پیچ، کوچه‌های گل و یا بازارهای تاریخی که احیای آن به صورت جدی در حال انجام است.

نصیری با بیان اینکه بحث بافت از جنبه‌های دیگری مثل تبدیل محله سنگ سیاه به محله شیراز قدیم یا محله بالا کفت که سابقاً یک محله هنری بوده است به محله هنر از موارد مهم دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: در حال حاضر بزرگترین چالشی که وجود دارد عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در منطقه بافت تاریخی و فرهنگی است.

او تاکید کرد در این طرح‌ها باید تلاش کنیم احیاء بافت عملیاتی شود.

نصیری از علاقمندان به میراث خواست که در این زمینه کمک کنند و مطالبه‌گری‌شان را بر اساس واقعیاتی که وجود دارد پیگیری کنند تا بتوانیم سرعت احیای بافت را بیشتر کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=57512

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.