• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

لیموی ترش قیروکارزین راهی بازار شد

  • کد خبر : 5653
  • 11 مرداد 1399 - 19:17
لیموی ترش قیروکارزین راهی بازار شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه این شهرستان از بزرگترین تولید کنندگان لیمو ترش در استان فارس و کشور است، گفت: برداشت لیمو ترش از بالغ بر چهار هزار هکتار از باغ های این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مهدی همتی تصریح کرد: برداشت این محصول بازار پسند به منظور مصرف تازه خوری از هفته جاری در باغ های دهستان هنگام بخش مرکزی شروع و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول به میادین فروش میوه در سراسر کشور ارسال شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه سهم باغداران قیروکارزین در تولید لیموترش قریب به ۴۰ درصد کل تولید استان فارس و ۲۵ درصد تولید کشور است، اظهار کرد: شهرستان های جهرم، قیروکارزین، لارستان، داراب، فیروزآباد، فراشبند و کازرون به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید این محصول در استان فارس هستند.
همتی از ارقام مکزیکن لایم، لیسبون، پرشین لایم و لایم به عنوان مهم ترین و عمده ترین ارقام کشت شده لیمو ترش در اقلیم قیروکارزین یاد کرد.
به گفته وی؛ با توجه به برداشت غیر مکانیزه مرکبات و تولید بالای لیمو ترش در شهرستان قیروکارزین، در این فصل زمینه اشتغال برای بیش از یک صد هزار نفر روز نیروی کارگری بومی و مهاجر در باغ های این شهرستان فراهم می شود.
او می گوید: صنایع جانبی بخش کشاورزی خصوصا درجه بندی و بسته بندی لیمو ترش علاوه بر ایجاد اشتغال غیر مستقیم در افزایش ارزش افزوده این محصول نیز بسیار موثر است به نحوی که با گسترش این واحد ها تا کنون، سالانه نزدیک به ده درصد از تولید لیمو ترش به صورت درجه بندی و با برند های خاص خود به بازار عرضه می شوند.
همتی با تشریح اینکه لیمو ترش علاوه بر مصرف تازه خوری فرآوری نیز می شود، افزود: فرآوری لیموترش در صنایع آبمیوه گیری، عصاره گیری و پکتین موجب سود دو چندان خواهد شد اما نبود این صنایع در منطقه بهره برداران را از منفعت بیشتر باز داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با یاد آوری اینکه بر اثر خشکسالی های سنوات گذشته قسمت های زیادی از باغ های مرکبات این شهرستان خشک شده یا به طور جدی آسیب دیده اند، افزود: اجرای طرح انتقال آب به دشت های قیروکارزین در افزایش تولید محصولات باغی و رونق اشتغال بسیار اثر گذار خواهد بود.
برداشت لیموترش در شهرستان قیروکارزین آغاز گر بیش از هشت ماه فعالیت مستمر برداشت محصولات باغی از جمله خرما، لیمو شیرین، نارنگی و پرتقال در سطح بیش از ۱۶ هزار هکتار از باغ های این شهرستان خواهد بود که در نوع خود قابل توجه است.
قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5653

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.