• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

نقش سردار سلیمانی در روند تسریع افول آمریکا

  • کد خبر : 56433
  • 13 بهمن 1401 - 13:36
نقش سردار سلیمانی در روند تسریع افول آمریکا
تحلیلگر مسائل بین‌المللی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سردار سلیمانی فرمانده‌ای بود که اجازه نداد اهداف امریکا در منطقه به نتیجه برسد و این روند افول امریکا را تسریع کرد.

فؤاد ایزدی شامگاه چهارشنبه ١٢ بهمن در نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» که همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، بیان کرد: نسل جوان با سئوالات و ابهامات ذهنی زیادی مواجه شد و از آنجا که قرار است قرار ۶٠ تا ٧٠ سال و بیشتر زندگی کند، می‌خواهد بداند که دنیا چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

او با بیان اینکه در پاسخ به این سوال باید سیر تاریخی را بررسی کرد، افزود: یک تحول در دنیا در حال وقوع است به گونه‌ای که پس از جنگ جهانی دوم با یک نظم دو قطبی مواجه شدیم که پس از فروپاشی شوروی تمام شد و اکنون بین اساتید و کارشناسان این حوزه اجماعی مبنی بر حرکت به سمت یک نظام چند قطبی وجود دارد و هم منابع آکادمیک و برخی سرویس‌های اطلاعاتی کشورها در این باره ورود کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هیچ قدرت هژمونی در سال ٢٠٣٠ طبق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نخواهیم داشت، عنوان کرد: قدرت به شبکه‌ها و ائتلاف‌ها در یک جهان چند قطبی تقسیم می‌شود.

ایزدی در پاسخ به سوالی در این خصوص که چرا به سمت این نوع جهان می‌رویم؟ گفت: جایگاه آمریکا در دنیا در حال تنزل است و البته خبر خوبی برای مردم ایران است.

او با بیان اینکه چرا قدرت امریکا در حال کاهش است؟ گفت: در پاسخ به این سوال ابتدا باید دید چرا آمریکا، آمریکا شد؟کارشناسان ۵ دلیل در این باره ارائه کرده‌اند که قدرت نظامی، توانمندی اقتصادی، توانمند سیاسی، قدرت نرم و قدرت نهادسازی از دلایل ۵ گانه این مهم است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: جهش در حوزه نظامی آمریکا به جهش در حوزه اقتصادی تبدیل شد و همچنین جهش در حوزه اقتصادی به جهش در حوزه علمی و فناوری بدل شد.

ایزدی عنوان کرد: آمریکا در حوزه نظامی هنوز بیشترین هزینه را در دنیا دارند اما نمی‌توانند آن را به دستاورد نظامی تبدیل کنند و حتی سیاست آنها در یمن هم جواب نداده است.

او با تصریح بر این نکته که سردار سلیمانی فرمانده‌ای بود که اجازه نداد اهداف امریکا در منطقه به نتیجه برسد و این روند افول امریکا را تسریع کرد، گفت: سردار سلیمانی بیشترین تاثیر را در روند افول آمریکا در دنیا داشته و نفر دوم بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از نظر اقتصادی هم آمریکا تنزل پیدا کرده و دعوا بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در خصوص سقف بدهی است.آمریکا ٣١.۴ تریلیون دلار بدهکار است و اساسا کشوری مقروض است.

ایزدی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی زیادی در امریکا حاکم است، افزود: در حوزه سیاسی هم دیگر حرف آمریکا در دنیا جلو نمی‌رود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شواهد فروپاشی و تجزیه در آمریکا مشهود نیست، گفت: تنها در حوزه تبلیغات افول از آمریکا نمی‌بینیم.در این حوزه هیچ کشوری در سطح امریکا نیست البته آنها در قدرت نهادسازی هم با افول مواجه شده است.نهاد کنگره و سیاست گذاری آمریکا هم زیر سوال رفته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین با بیان اینکه در حوزه دین و ترویج دین در کشور سرمایه گذاری کمی نشده و اگرچه از نقاط قوت چهاردهه اخیر محسوب می‌شود اما در سطح انتظار موفقیت حاصل نشده است، دلیل این مهم را عدم شناساندن بدیل دین در کنار ترویج دین عنوان کرد.

ایزدی خواستار تقویت بدیل دین در کلاس‌های درس انقلاب اسلامی شد و گفت: با افول قدرت آمریکا بخشی از مشکلات ما حل می‌شود، چرا که تفکر غربی‌ها این است که اگر ایران متوقف نشود در نظام چند قطبی، رها می‌شود.

او تصریح کرد: دلیل هجمه جدید و اغتشاشات از سوی غربی‌ها این است که اگر تکلیف ایران اکنون مشخص نشود، دیگر از دست رفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56433

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.