• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
رییس دانشگاه فرهنگیان استان فارس؛

کمبود معلم نتیجه بی مهری ها در کل کشور/بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی

  • کد خبر : 56307
  • 10 بهمن 1401 - 16:52
کمبود معلم نتیجه بی مهری ها در کل کشور/بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی
رییس دانشگاه فرهنگیان استان فارس در خصوص نتایج غفلت و بی توجهی به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: نتیجه بی مهری ها این شده که در کل کشور با کمبود معلم مواجه هستیم و در فارس نیز حدود 10 هزار معلم کمبود داریم که از طریق نیروهای شرکتی، معلمان بازنشسته و غیره باید تامین شود که بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است.

به گزارش سحاب پرس، دکتر کورش زارع شیبانی در یک نشست خبری با تبریک ماه مبارک رجب و دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: کار باید اساسی بوده و معتقد به کار نمایشی نیستم .

وی با بیان اینکه خلأ گفتمان تربیت معلم برای آینده ایران و فرزندان این کشور وجود دارد، تصریح کرد: رویکرد مدارس ما آموزش محور است و وزارت ما نیز آموزش و پرورش است درحالیکه باید رویکرد تربیتی و وزارت نیز تربیت و آموزش باشد.

رییس دانشگاه فرهنگیان استان فارس با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته هزینه برای تربیت معلم را سرمایه‌ گذاری می دانند که از آسیب های اجتماعی مختلف جلوگیری می کند، اذعان داشت: متاسفانه در کشور ما نگاه بسیاری به موضوع تربیت معلم درست نیست و این حوزه بسیاری از اوقات مورد غفلت واقع شده است.

به گفته وی غفلت در این زمینه به حدی بوده که رهبر انقلاب اسلامی به موضوع ورود کرده و از زمان تشکیل دانشگاه فرهنگیان تاکنون ۳۴ بار این کلیدواژه را با تاکید بر گسترش فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در دو بعد کمی و کیفی تکرار کرده اند.

این استاد دانشگاه در خصوص نتایج غفلت و بی توجهی به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: نتیجه بی مهری ها این شده که در کل کشور با کمبود معلم مواجه هستیم و در فارس نیز حدود ۱۰ هزار معلم کمبود داریم که از طریق نیروهای شرکتی، معلمان بازنشسته و غیره باید تامین شود که بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است.

وی دیگر مشکل دانشگاه فرهنگیان به ویژه در استان فارس را حوزه سخت افزاری و فضا اعلام کرد و اظهار داشت: بعد از گذر از ایامی که دانشگاه به علت بیماری کرونا به صورت مجازی در آمده بود، در مهر ماه سال جاری، حدود دو هزار کلاس و خوابگاه برای شروع آموزش حضوری کمبود داشتیم که با همکاری و همت دستگاه های مختلفی همچون استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس شرایط حضور دانشجویان فراهم شد.

به گفته زارع شیبانی مشکل خوابگاه و کلاس درس در حال حاضر بطور موقت حل شده اما باید اقدامات اساسی صورت گرفته و مشکل برای همیشه حل گردد .

وی با بیان اینکه استان فارس در علوم پایه و علوم تربیتی یکی از قطب های کشور در دانشگاه فرهنگیان است، متذکر شد: دانشگاه فرهنگیان استان فارس سالانه بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دانشجو معلم از یازده استان کشور پذیرش داشته و همین تعداد معلم تحویل آموزش و پرورش می دهد.

رییس دانشگاه فرهنگیان استان فارس ادامه داد: فقر فضا باعث نگاه منفی به استان فارس شده و از نظر مرکز، فارس قرمز اعلام شده است.

وی همچنین از تلاش برای استفاده از حضور خیرین جهت فضاسازی و تامین مکان برای دانشگاه فرهنگیان گفت که در کازرون اولین مورد درحال انجام است .

این مقام مسئول گذری به ارزیابی های صورت گرفته دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور داشت و عنوان کرد: در جدیدترین ارزیابی صورت گرفته دانشگاه های فرهنگیان در سطح کشور استان فارس صعودی ۲۰ پله ای داشته و در حال حاضر در رتبه هشت می باشد که امیدواریم در سال بعدی جزو سه دانشگاه فرهنگیان برتر کشور باشیم.

به گفته وی اردوهای مداوم جهاد تربیتی به منظور حضور معلمان در مناطق محروم برای تدریس به دانش آموزان این مناطق، اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان مقاومت در دانشگاه فرهنگیان استان فارس به صورت مداوم در حال انجام است.

پذیرایی دانشگاه فرهنگیان فارس از دانشجومعلمان در ۱۹ رشته

دکتر عبدالخالق فلاحی، رییس اداره نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان فارس نیز در این نشست خبری در خصوص ارزیابی صورت گرفته از دانشگاه های فرهنگیان کشور عنوان کرد: ارزیابی صورت گرفته در حوزه های ریاست و روابط عمومی ، اداری و مالی، دانشجویی، فرهنگی، پژوهش و فناوری ، آموزش و نظارت و ارزیابی بوده که شاخص های ۴۰ ماده ای آن از پردیس برداران و خواهران مورد ارزیابی قرار گرفته و استان فارس توانسته با صعودی ۲۰ رتبه ای، به رتبه هشت کشور برسد .

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در کشور ۱۹ رشته مختلف دارد، تصریح کرد: در استان فارس ۱۱ رشته در پردیس دختران و ۱۲ رشته در پردیس برادران ارائه می شود. همچنین در فارس در چهار رشته پذیرای دانشجومعلمان مقطع کارشناسی ارشد هستیم که ۲ رشته در پردیس خواهران و ۲ رشته در پردیس برادران ارائه می شود.

این مقام مسئول با ذکر اینکه کیفیت برای ما بسیار مهم است اما زیربنای کیفیت، کمیت است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان فارس ۵۲۱۲ نفر دانشجو معلم داریم که ۳۰۸۲ نفر آن پسر و ۲۱۳۰ نفر دیگر دختر هستند.

به گفته وی دانشگاه فرهنگیان استان فارس دارای ۵۱ نفر عضو هیئت علمی است که ۳۱ نفر آن در پردیس برادران و ۲۰ نفر در پردیس خواهران مشغول فعالیت هستند.

فلاحی با بیان اینکه دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان از روز اول استخدام آزمایشی آموزش و پرورش و بعد از اتمام تحصیلات استخدام رسمی می شوند، اظهار داشت: هزار نفر دکتر معلم در سطح کشور طبق یک فرایند بعنوان نیروی هیئت علمی جذب خواهند شد که هنوز سهمیه استانها مشخص نیست .

 

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56307

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.