• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

راهکارهای اثرگذار درمان چاقی

  • کد خبر : 55993
  • 07 بهمن 1401 - 16:46
راهکارهای اثرگذار درمان چاقی
یک کارشناس تغذیه در استان فارس گفت: چاقی یک بیماری تلقی می‌شود و می‌تواند سلامت جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بیماری‌های غیرواگیر شود، اما این بیماری راهکارهای درمانی مختلفی دارد.

مریم جلوداری با بیان اینکه چاقی یک بیماری پیچیده و به عبارتی همان تجمع بیش از حد چربی در بدن است، گفت: چاقی موضوعی تنها منحصر به زیبایی نیست، بلکه مشکلی پزشکی‌ست که خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند بیماری های قلبی_عروقی، دیابت، فشارخون و برخی از سرطان ها را افزایش می دهد.

جلوداری با بیان اینکه رژیم غذایی، تحرک بدنی، داروها و جراحی از جمله روش‌های درمان چاقی به شمار می رود، گفت: متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی را بهترین و مناسب‌ترین راه برای کاهش وزن می دانند. دستورالعمل‌های متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانی هم منجر به تعدیل وزن می‌شود و هم سلامت فرد را تضمین می‌کند.

او ادامه داد: همان طور که می دانیم این روزها، بازار داروها و مکمل های چاقی و لاغری داغ تر از قبل است و تبلیغات گسترده ای در این زمینه انجام می شود. همچنین این داروها با نام داروی چاقی و لاغری گیاهی در عطاری ها، آرایشگاه ها، فروشگاه های آرایشی بهداشتی و مراکز غیر معتبر به فروش می‌رسد و طرفداران بسیاری نیز دارد.

جلوداری با بیان اینکه در مورد اثرات این داروها اخبار ضد و نقیض بسیاری وجود دارد، گفت: سایت های تبلیغاتی، از اثرات مفید این داروها و کاهش وزن بدون تحمل گرسنگی صحبت می کنند. اما تحقیقات پزشکی و بررسی های آماری افرادی که اینگونه داروها را مصرف کرده اند نشان می دهد، این داروها یا بی اثر یا اثر آنها بسیار کوتاه مدت است.

او گفت: از طرفی با ادامه یافتن مصرف داروها، روند کاهش وزن کند شده و به دنبال قطع مصرف وضعیت فرد به لحاظ وزن با حالت قبل از مصرف دارو بازمیگردد؛ همچنین تحقیقات انجام شده در خصوص میزان ایمنی، عوارض و مرگ و میر این داروها، ناشناخته مانده و اثبات ‌نشده است.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان سپیدان گفت: در بسیاری از افراد عوارض جانبی زیادی پس از مصرف دارو های غیر مجاز بروز می کند که گاهی آنقدر شدید است که می توان مدعی بود به جای درمان چاقی، منجر به ایجاد بیماری جدیدی می‌شود.

جلوداری همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از داروهای غیر مجاز لاغری حاوی مواد روان گردان است و چون به صورت غیر قانونی تهیه می‌شود، از روی بسته بندی هم قابل تشخیص نیست.

وی یادآوری کرد که؛ با توجه به اینکه مکمل و دارو درمانی به ‌عنوان یک درمان کمکی برای کاهش وزن استفاده دارد و گرایش مردم به مصرف این داروها رو به افزایش است، در صورت استفاده از داروها و مکمل های کاهش وزن، باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

جلوداری در بیان توصیه‌هایی که مصرف کنندگان دارو و مکمل‌های ضدچاقی باید به آنها توجه کنند، گفت: داروها و مکمل های کاهش وزن باید تحت نظر مداوم متخصص تغذیه و یا پزشک مصرف شود.

او اضافه کرد: پزشک یا متخصص تغذیه با توجه به شرایط بیمار می تواند نوع درمان و داروی متناسب با شرایط بیمار را برای درمان چاقی انتخاب کند. بنابراین افراد باید از خرید و مصرف داروهایی که اطرافیان پیشنهاد می دهند پرهیز کنند، چرا که مکانیسم بدن افراد مختلف متفاوت است و آن دارو ممکن است هیچ کمکی به فرد نکند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در صورت تجویز مکمل یا داروی کاهش وزن از سوی پزشک یا متخصص تغذیه، دارو یا مکمل تجویز شده باید تنها از داروخانه‌های معتبر تهیه شود. از طرفی عطاری‌ها، آرایشگاه‌ها و فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی مجاز به فروش هیچ نوع دارویی اعم از قرص ها و کپسول های لاغری و چاقی نیستند.

جلوداری اضافه کرد: براساس نظر متخصص تغذیه و پزشک، درمان دارویی در محدوده زمانی مشخصی انجام می شود. مصرف خودسرانه و طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری را در فرد بر جای می گذارد.

او گفت: با توجه به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین میزان اثربخشی داروها و مکمل های کاهش وزن،۱۰ درصد گزارش شده و این داروها چاقی را درمان نمی کنند، دارو درمانی در صورت توصیه و تجویز، باید به ‌عنوان یک درمان کمکی، یعنی تنها بخشی از یک برنامه درمانی جامع شامل رفتار درمانی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی در نظر گرفته شود، زیرا استفاده از دارو و مکمل بدون چنین تغییراتی بی اثر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55993

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.