• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

جشنواره آواها و نواهای رضوی اردیبهشت ۱۴۰۲ در شیراز برگزار می‌شود

  • کد خبر : 55932
  • 05 بهمن 1401 - 18:30
جشنواره آواها و نواهای رضوی اردیبهشت ۱۴۰۲ در شیراز برگزار می‌شود
دبیر جشنواره ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی اعلام کرد که این جشنواره به میزبانی کلانشهر شیراز در دو بخش فضای باز و بسته ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

احمد صدری چهارشنبه ۵ بهمن در آیین رونمایی از پوستر ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی در شیراز، گفت: ۴ دوره این جشنواره در تهران و یک دوره در لرستان برگزار شده و ششمین دوره آن در استان فارس اجرایی می‌شود.

او ادامه داد: مباحث فرهنگی و هنری تبلوری از زندگی به ویژه در بخش موسیقی در یک اقلیم است که نگاه‌ها به صورت مختلف در قالب آثار تجسمی، موسیقی و …ظهور و بروز می‌کند.

صدری خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که در حوزه فرهنگی ایران زمین ظهور و بروز پیدا کرده، مضامین رضوی است که طی سال‌های مختلف به اشکال مختلف از جمله چاووش خوانی، تعزیه و … به نمایش گذاشته شده است.

او عنوان کرد: این دوره از جشنواره آن چیزی که در بستر فرهنگ بین اقوام و ملل مختلف وجود دارد، طی سه روز به اجرا گذاشته می‌شود.

دبیر جشنواره ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی همچنین با بیان اینکه اجراها در دو فضای باز و بسته انجام می‌شود، گفت: اجراهای فضای باز در حرم مطهر شاهچراغ(ع) به صورت نقاره نوازی، چاووش خوانی و …انجام خواهد شد.

صدری خاطرنشان کرد: بخشی از اجراهای این جشنواره در کارونسرای وکیل، بازار وکیل، سرای مشیر، معابر فرهنگی و هنری و تک خوانی‌ها، گروه خوانی، موسیقی اقوام و موسیقی ملل در فضای بسته برگزار خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین نشست‌های پژوهشی در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی همچنین وجه تمایز این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌ها را موسیقی ویژه بانوان اعلام کرد.

صدری ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که به شکل ثابت در این جشنواره انجام خواهد شد، تجلیل از افرادی است که در بخش فرهنگ رضوی آثاری فاخر تولید کرده‌اند که در ششمین دوره این جشنواره هم در آیین اختتامیه از آنها قدردانی می‌شود.

او تاکید کرد: تلاش مان این است که از هنرمندان کشورهای ترکیه، جمهوری ازبکستان، گرجستان، تاجیکستان و افغانستان نیز دعوت به عمل آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: از جمله رویدادهایی که قرار است در ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی اجرایی شود، تجمع فعالان فرهنگی و هنری استان فارس در این جشنواره است.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: بخش ویژه این جشنواره گرامیداشت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) است اما این جشنواره بخش‌های دیگری نیز از جمله گرامیداشت امام رضا (ع) و گرامیداشت حضرت معصومه (س) هم دارد.

قانعی خاطرنشان کرد: جشنواره ملی و فرهنگی امام رضا (ع) امسال ١۶ جشنواره ملی برگزار می‌کند که جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی یکی از این جشنواره‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: جشنواره آواها و نواهای رضوی دارای بخش رقابتی و غیر رقابتی بوده و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود در بخش رقابتی جشنواره نسبت به رقابت با یکدیگر اقدام می‌کنند.

به گفته قانعی؛ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره ١۵ اسفند ماه ١۴٠١ اعلام شده است.

سید رسول موسویان نژاد، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم بیان کرد: ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی در قالب جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

موسوی‌نژادیان خاطرنشان کرد: این رویداد همه ساله به میزبانی استان تهران برگزار می‌شد اما امسال این میزبانی به استان فارس داده شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55932

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.