• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

مبادله تفاهمنامه محرومیت‌زدایی در شورای شهر شیراز

  • کد خبر : 55899
  • 04 بهمن 1401 - 18:41
مبادله تفاهمنامه محرومیت‌زدایی در شورای شهر شیراز
شورای شهر شیرار در راستای محرومیت از مناطق مختلف این کلانشهر و ایجاد فضای هم افزایی و همبستگی میان دستگاه برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه با دستگاههای خدماتی، حمایتی، خیرین و بخش خصوصی امضا کرد.

شورای شهر شیرار در راستای محرومیت از مناطق مختلف این کلانشهر و ایجاد فضای هم افزایی و همبستگی میان دستگاه برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه با دستگاههای خدماتی، حمایتی خیرین و بخش خصوصی با محوریت استفاده متقابل از ظرفیت‌ها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری امضا کرد

توسعه خدمات اجتماعی، پرورش روحیه اعتماد به نفس و استقلال شخصیت، تقویت احساس کرامت انسانی، پرورش متعادل عواطف انسانی و هم زیستی مسالمت آمیز، ایجاد فضای تفکر و اندیشه، هدایت استعدادها، تزکیه و تهذیب نفس، روابط خانواده، تحقق بخشی به عدالت اسلامی، پیگیری روند پرهیز از رسوم خرافی در مناطق محروم، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی و …از جمله اهداف مشترک ارائه شده در این تفاهم نامه است.

رئیس شورای شهر شیراز سه‌شنبه ۴ بهمن در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه ها با بیان اینکه هم افزایی و همکاری مشترک دستگاهها و مجموعه‌های همراه در بحث توانمند سازی زنان را به فال نیک می‌گیریم و مطمئن هستیم با اراذه شکل گرفته می‌توان در کنار محرومیت زایی، آسیب‌های اجتماعی را نیز کاهش داد، گفت: اصل تفکر این گردهمایی بسیار مبارک است و انرژی مثبتی را برای در کنار هم قرار گزفتن به وجود آورده است.

او تاکید کرد: باید تلاش کنیم این فضای همکاری روز به روز گسترش یافته و با اندازه گیری و رصد لحظه به لحظه اهداف، به سمت تحقق کامل تفاهم نامه حرکت کنیم.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه توانمندسازی باید به عنوان یک عملکرد اجتماعی موجب افزایش مشارکت مردم و سازمان‌ها شود، گفت: در سایه توانمندسازی می‌توان عدالت و مساوات اجتماعی را محقق و زمینه بهبود معیشت خانواده و ارتقای جامعه را فراهم کرد.

سیده مریم حسینی مهمترین وظیفه همه اقشار توانمند را مشارکت در امر سرمایه گذاری با رویکرد توانمندسازی برای شهر عنوان کرد و گفت: باید با بینش و بصیرت عمیق، دانش و معرفت به دنبال بکارگیری توان اقشار در امور جامعه باشیم و به مشارکت در شهر به عنوان سرمایه نگاه کنیم.

او ادامه داد: یکی از گروههایی که در بحث توانمندسازی به صورت خاص باید در جامعه هدف قرار گیرد، زنان سرپرست خانوار هستند که باید در کنار توانمندسازی آنان، ارزش خانواده و تعالی آن در جایگاه خود نیز حفظ شود.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز تاکید کرد: باید شرایط را کنترل و وضعیت خانوارها را به طور مدام مورد پیگیری قرار داد.

حسینی عنوان کرد: در بحث توانمندسازی تاکید بر فقر زدایی و توسعه پایدار انسانی است و در این رویکرد توانمندسازی افشار ضعیف جامعه و محلات کمتر برخوردار در اولویت قرار دارند.

او یادآور شد: معتقدیم که باید به زنان سرپرست خانوار به عنوان سرمایه و دارایی‌های مهم اجتماعی نگاه کنیم و با کشف توانایی‌هایی درون آنها، به دنبال تقویت و افزایش ظرفیت‌ها و بهره مندی از استعدادها باشیم.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز عنوان کرد: برای موفقیت در امر توانمندسازی باید به صورت جامعه محور و اجتماع محور پیش رفت و از پروژه محوری پرهیز کنیم.

حسینی در ادامه با ارائه گزارشی پیرامون پراکندگی زنان سرپرست خانوار در محلات مختلف شیراز و مناطق هدف در بحث محرومیت زدایی، گفت: با استفاده از ظرفیت دستگاههای مختلف، گروههای جهادی و مساجد به دنبال آموزش، آگاهی بخشی، راه‌اندازی صنایع کوچک خانگی و کارگاههای مهارت اموزی و اشتغال افزایی هستیم.

او خاطرنشان کرد: این برنامه در ۵ قسمت با محوریت شناسایی، هماهنگی، حمایت، مهارت آموزی و توانمندسازی دنبال خواهد شد.

لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه آماده حمایت از هرگونه اقدام و برنامه در راستای توانمدسازی بانوان و سایر اقشار هستیم، گفت: فرمانداری شیراز پای کار است و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را به عنوان یک مهم رصد و دنبال می‌کند.

مدیرعامل مجمع خیرین تامین سلامت فارس نیز ضمن استقبال از شکل گیری این نگاه و ایجاد فضای همکاری‌های میان دستگاهی، گفت: رسانه‌ها باید مباحث مختلف مرتبط با این تفاهم نامه را به طور مرتب پیگیری کنند تا این تفاهم نامه جنبه شکلی نداشته باشد.

دکتر علی اکبر رامجردی از مطالبه گران و گروههای جهادی نیز خواست در کنار رسانه‌ها، تحقق این تفاهم نامه‌ها را رصد کنند.

او عنوان کرد: در حوزه سلامت، در مناطق محروم نیازمند احداث یا تکمیل هرچه سریعتر زیرساخت‌های سلامت محور و درمانی هستیم تا زمینه ارائه خدمات بهداشتی و سلامت فراهم شود.

مصطفی مشفقیان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس نیز با تاکید بر لزوم توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به ویژه مادران که نقش تربیت فرزندان را بر عهده دارند، گفت: از توانمند سازی زنان که قطعا کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد، تمام قد حمایت می کنیم.

او همچنین با اشاره به تلاش‌های کمیته محرومیت زدایی شورا، گفت: نقشه راه بسیار خوبی همراه با آمار و اطلاعات دقیق و شناسایی منابع و امکانات تهیه شده و فرصت بسیار خوبی ایجاد شده تا محرومیت زدایی و حمایت از افراد نیازمند محقق شود.

قائم مقام شهردار شیراز نیز با بیان اینکه همواره توجه شهرداری به حوزه سخت افزاری در بخش محرومیت زدایی بوده است، عنوان کرد: در شهرداری یک برنامه یا سرفصل نرم افزاری با نگاه به جامعه و منطقه هدف محرومیت زدایی نداشته‌ایم.

فرج‌زاده ادامه داد: در دوره ششم شورا با پیگیری کمیته محرومیت زدایی و تمرکز بر روی یک برنامه مشخص شرایطی فراهم شده که وظیفه شهرداری در این بخش در لا به لای کارهای عمرانی گم نشود.

او خاطرنشان کرد: اعتبار پروژه‌های محرومیت زدایی در بودجه شورای با تعریف ریز پروژه‌ها ٣٠٠ میلیارد تومان است و شهردار شیراز دستور تخصیص ١٠٠ درصدی آن را صادر کرده است.

به گفته فرج‌زاده؛ در حوزه سخت افزاری نیز سالهاست که شهرداری اقدامات متعددی در بحث محرومیت زدایی انجام داده اما به دلیل نبود نظم، برنامه‌ای که مشخص کند از چه نقطه‌ای به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم، وجود ندارد.

او گفت: شهرداری برای محرومیت زدایی نیازمند همکاری همه دستگاهها، مجامع خیرین، گروههای جهادی و …است.

رئیس کانون زنان بازرگان فارس هم با اشاره به فعالیت ٢٠ ساله خود در بحث توانمندسازی زنان، گفت: انعقاد اینگونه تفاهم نامه‌ها ایده بسیار خوبی است که موجب هم افزایی اقدامات و انجام کارهای بزرگ خواهد شد؛ اقداماتی که سالها به صورت پراکنده انجام می‌شده است.

یلدا راهدار خاطرنشان کرد: امروز دیگر فضای همکاری مشترک فراهم شده و اهداف نیز مشخص است لذا با هماهنگی می‌توان به سمت تحقق اهداف به ویژه در حوزه توانمند سازی گام برداشت.

در این مراسم شورای شهر شیراز با آموزش وپرورش فارس، اداره کل آموزش فنی‌وحرفه ای فارس، کانون زنان بازرگان فارس، کمیته امداد فارس، بهزیستی فارس، بسیج مهندسین فارس، مرکز وکلای دادگستری فارس، مجمع خیرین تامین سلامت فارس و …تفاهم‌نامه همکاری مبادله کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55899

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.