• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
مدیرکل انتقال خون فارس؛

افزایش اهدای خون در فارس/تمایل کم زنان به اهدای خون

  • کد خبر : 55842
  • 03 بهمن 1401 - 21:05
افزایش اهدای خون در فارس/تمایل کم زنان به اهدای خون
مدیرکل انتقال خون فارس روند اهدای خون در این استان را رو به رشد توصیف و یادآوری کرد که تمایل بانوان به اهدای خون به دلیل وجود دیدگاه های پائین است.

دکتر مجید اکبرزاده دوشنبه سوم بهمن ماه در جمع خبرنگاران با اشاره با افزایش اهدای خون در فارس، گفت: اگر چه با کاهش برودت هوا بخصوص طی چند هفته گذشته مواجه بودیم و مردم بیشتر ترجیح می‌دادند در این فصل در خانه بمانند، اما به طور میانگین در کل سال افزایش اهدای خون را داشته‌ایم.

او افزود: طبق برنامه کشوری قرار بود افزایش ۲۳ درصدی میزان اهدا را نسبت به سال گذشته داشته باشیم و تا کنون افزایش ۱۴ درصدی اهدای خون در استان محقق شده است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه: از آنجا که فارس از حداقل ۶ تا ۷ استان کشور مراجعه کننده دارد و بیماران بسیاری برای جراحی‌های باز و درمان سرطان به شیراز می‌آیند، باید به دنبال توسعه امکانات و تجهیزات انتقال خون متناسب با افزایش تخت‌ها باشیم و اگر این اقدام عملی نشود، طی سالهای آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

اکبرزاده عنوان کرد: فارس با ۲۴ پایگاه انتقال خون شامل ۱۶ پایگاه ثابت و ۸ پایگاه سیار بزرگترین پایگاه انتقال خون کشور است و ۸.۵ درصد تولید خون و فرآورده‌های خونی کشور را برعهده دارد.

او همچنین گفت: امسال باید بیش از ۱۸۰ هزار تولید خون در استان داشته باشیم که با وجود مشکلات باز هم آمار ما افزایشی بوده است.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود از فروردین تا پایان دی ماه امسال خونگیری از ۱۳۶ هزار و ۹۲۸ نفر انجام گرفته که ۷ هزار و ۳۳۱ نفر به طور مستمر خون اهدا کرده‌اند و تنها ۷ هزار و ۵۹۸ نفر بانوان بوده‌اند و در حال حاضر آمار زنان اهدا کننده خون در استان ۵ و ۸ دهم درصد است که انتظار ما افزایش این میزان تا ۱۰ درصد برای همین امسال بوده است.

به گفته اکبرزاده، در حال حاضر ۴۰ درصد بانوان اهدا کننده برخی کشورها زنان هستند و ما نیز باید همه سعی مان را برای بالا بردن این آمار به کار گیریم.

او همچنین افزود: اگرچه کارشناسان ما فعالیتهای قابل توجهی انجام می‌دهند اما به دلیل فرهنگ موجود و دیدگاههایی که در خصوص کم خونی بانوان بین خانواده‌ها وجود دارد درصد اندکی از آنها اقدام به اهدای خون می‌کنند.

اکبرزاده گفت: وقتی یک نفر برای اهدا مراجعه می‌کند، وضعیت سلامتی او بخصوص در مورد سلامت خون و کم خونی مورد بررسی و حتی آزمایش قرار می‌گیرد و حفظ سلامت فرد بر اهدا، ارجحیت دارد و به همین دلیل از برخی مراجعان اصلا خون گیری نمی‌کنیم.

او عنوان کرد: در حال حاضری چیزی به عنوان دریافت پول از مراکز بابت واحدهای خونی نداریم و به عبارتی درآمدی انتقال خون بابت این خون‌ها ندارد و صرفا تعرفه‌های اندکی که به این منظور برای بیمارستانها تعیین شده با هدف کاهش هدر روی است. بطوری‌که با این کار ۲۵ درصد در مصرف خون توسط بیمارستانهای استان صرفه جویی شده است.

اکبرزاده در ادامه خواستار توجه بیشتر بودجه‌ای به این سازمان به منظور افزایش پایگاههای انتقال خون شد و گفت: امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصدی پایگاه شهرک استقلال که چند سال به دلیل مشکلات بودجه‌ای، بلاتکلیف مانده بود به زودی به بهره برداری برسد.

او همچنین از مردم خواست بخصوص در برخی فصول از جمله زمستان بیشتر برای اهدا مراجعه کنند و گفت: اسفندماه نیز به دلیل نزدیکی به نوروز مراجعه کاهش می‌یابد که خواستار همکاری بیشتر مردم هستیم.

مدیرکل انتقال خون فارس عنوان کرد: فارس به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان است و هر وقت با مازاد خون روبرو باشیم به این استان کشور که بیشترین بیماران تالاسمی  را دارد کمک می‌کنیم، اما اولویت با بیماران خودمان است. اگر مراجعه مردم برای اهدای خون مطلوب باشد امکان ارسال خون به زاهدان را هم پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55842

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.