• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛

بودجه عمرانیِ پیش‌بینی شده پاسخگوی نیاز کشور نیست

  • کد خبر : 55819
  • 03 بهمن 1401 - 13:48
بودجه عمرانیِ پیش‌بینی شده پاسخگوی نیاز کشور نیست
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق ملی مسکن اصلا پاسخگوی نیاز این بخش نیست و قطعا برای تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره وضعیت بودجه عمرانی سال آینده، با بیان اینکه انتظار داشتیم بودجه عمرانی بیش از آنچه در لایحه آمده، افزایش پیدا می کرد، تصریح کرد: اگر بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کند ما تازه به شرایط امسال در حوزه عمرانی خواهیم رسید. طبق پیش بینی ها سال آینده حدود ۵۰ درصد تورم خواهیم داشت و با افزایش قیمت مصالح ساختمانی روبرو خواهیم شد.

باید به دنبال راهکارهای دیگر برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی برویم

وی در ادامه اظهار کرد: شاید درآمدهای دولت این اجازه را ندهد اما ما باید به دنبال راهکارهای دیگر برای تامین مالی پروژه های عمرانی باشیم؛ فروش اموال مازاد دستگاه ها و ورود جدی به مولدسازی اموال دولتی یکی از راهکارهای تامین مالی برای پروژه های عمرانی به شمار می رود. علی رغم اینکه این موضوع در لایحه بودجه سال جاری نیز دیده شده بود اما خیلی از دستگاه ها در این حوزه همراهی نکردند.

باید حضور بخش خصوصی در حوزه عمرانی کشور پررنگ شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در تکمیل پروژه های عمرانی کمرنگ است، تصریح کرد: باید به حضور بخش خصوصی در پروژه های عمرانی توجه شود؛ حدود ۳۶۰ همت بودجه عمرانی کشور است که باتوجه به هزینه ها پاسخگوی این حوزه نیست. امروز ساخت یک کیلومتر جاده به طور متوسط ۱۵ میلیارد هزینه دارد پس باید از ظرفیت بخش خصوصی برای فعال سازی حوزه عمرانی کشور استفاده کنیم.

تهاتر نفت و فروش اموال دولتی یکی از راهکارهای فعال سازی پروژه های عمرانی است

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر حضور بانک ها در پروژه های عمرانی و تهاتر نفت فرصت های خوبی است که ما در بودجه سالانه می آوریم اما دستگاه ها خیلی در این بخش انگیزه نداشته و همراهی نیز نمی کنند. ما به دنبال این هستیم به غیر از ۳۶۰ همت بودجه عمرانی که دولت در لایحه پیش بینی کرده است و از نظر ما بسیار کم است از ظرفیت های فرا بودجه ای مانند ایجاد فرصت و انگیزه برای تشویق بخش خصوصی به منظور حضور در پروژه های عمرانی و هم چنین تهاتر نفت، فروش اموال مازاد دولتی و استفاده از ظرفیت بانک ها به منظور فعال سازی پروژه های عمرانی بهره ببریم.

نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری در بخش های مختلف باهم تفاوت دارد؛ در برخی از استان ها تخصیص بیشتر بوده و در برخی استان ها تخصیص کمتر. باید عدالت بیشتری در این حوزه رعایت شود. به عنوان مثال در بودجه سال گذشته ما در اعتبارات مناطق محروم، حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس پیش بینی کردیم، امسال ساخت این مدارس به ۵۰ درصد رسید و در بودجه سال جاری نیز مجددا ۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این مدارس در تبصره ۱۴ بودجه پیش بینی کردیم اما تا این لحظه یک ریال نیز تخصیص ندادند.

منابع صندوق ملی مسکن در سال جاری کمتر از ۲۰ درصد محقق شده است

رضایی تصریح کرد: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای بخش مسکن پیش بینی شده است، در سال جاری نیز این مبلغ پیش بینی شده بود اما تاکنون کمتر از ۲۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است، برای سال آینده نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق ملی مسکن پیش بینی شده است که اصلا جوابگو نیست. حداقل باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع برای صندوق ملی مسکن پیش بینی شود و حتما باید برای تحقق وعده سالیانه یک میلیون واحد مسکونی این رقم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55819

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.