• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
مدیرکل محیط زیست فارس؛

مجوز ساخت مسکن در بمو نداده‌ایم/فارس ۲۹ درصد از سال هوای پاک داشته است

  • کد خبر : 55345
  • 24 دی 1401 - 14:56
مجوز ساخت مسکن در بمو نداده‌ایم/فارس ۲۹ درصد از سال هوای پاک داشته است
مدیرکل محیط زیست فارس گفت: مجوزی از سوی این اداره کل برای اختصاص بخشی از پارک ملی بمو برای احرای طرح نهضت ملی مسکن صادر نشده و اگر صحبتی بوده در حد گمانه زنی بوده است.

عطا پورشیرزاد شنبه ٢۴ دیماه در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته ملی هوای پاک برگزار شد، بیان کرد: هوای پاک و آلودگی هوا با گذشت زمان و با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و توسعه‌های انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او با بیان اینکه تحقق هوای پاک فراتر از یک شعار است، تصریح کرد: هوای پاک، حق مسلم مردم است و تا اراده ملی نباشد هوای پاک تحقق پیدا نمی‌کند و حقوق عامه حفظ نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه این اراده ملی هم در دستگاه‌های متولی و هم مردم باید وجود داشته باشد، تاکید کرد: فرهنگ سازی، تنویر افکار عمومی تقویت و رفتار اجتماعی توسط خود مردم از بهترین راهکارها برای تخقق هوای پاک است.

پورشیرزاد همچنین منبع آلودگی کلانشهر شیراز را منابع متحرک(خودروها) ذکر و عنوان کرد: در کاهش استفاده روزمره از خودرو، بهسازی و به روز رسانی ناوگان عمومی موثر است.

او با تاکید بر این نکته که باید نسبت به گسترش فضای سبز و حفظ باغ‌های شیراز اقدام کرد، در خصوص تغییر کاربری باغ‌های شیراز بیان کرد: متولی تغییر کاربری فضای سبز شهرداری بوده و محیط زیست هشدار دهنده است.

او به انتقال صنایع آلوده در شیراز هم اشاره و بیان کرد: در سال ٩۶ گزارشی از دانشگاه شیراز تهیه و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی مشخص شد و اعلام شد که ٨٩ درصد منابع آلودگی کلانشهر شیراز ناشی از منابع متحرک است.

مدیرکل محیط زیست فارس به کیفیت هوای شیراز در سال ١۴٠٠ و از ابتدای امسال تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: در ٢٩ درصد از روزهای سال گذشته شاهد هوای پاک، ۶۵ درصد روزها شاهد هوای قابل قبول، ۵ درصد روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و کمتر از ١ درصد هم شاهد ناسالم بودن هوا برای تمام گروهها بودیم.

پورشیرازد ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۹ درصد روزها هوای پاک، ۶۴ درصد هوای قابل قبول،  ١٣ درصد هوای ناسالم برای گروههای حساس و ٣ درصد هوای ناسالم برای تمام گروهها داشته‌ایم.

او؛ هجوم گرد و غبار از کشورهای غربی را از دلایل ناسالمی هوا در شیراز در برخی روزهای سال گذشته و امسال اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به آخرین وضعیت انتقال کارخانه‌های آلاینده در شیراز هم اشاره و بیان کرد: کارخانه ریشمک انرژی زیادی برد تا به جاده لپویی منتقل شود.٨٠ درصد اقدامات فیزیکی شرکت پشم شیشه هم در منطقه ویژه انجام شده و تا پایان امسال منتقل می‌شود.کارخانه سیمان هم تا دو سه سال آینده در محور خرامه منتقل می‌شود.واحد روغن کشی کارخانه روغن نباتی نرگس نیز کلا تعطیل شده و در حال حاضر تنها بسته بندی انجام می‌شود و زمینی هم در منطقه ویژه مشخص و مقرر به جابجایی طی یکی دو سال آینده شده است.

پورشیراز همچنین با بیان اینکه معمولا سایت‌های دفن پسماند می‌توانند تولید کننده گاز متان باشند. تصریح کرد: اما سایت برمشور شیراز یکی از بهترین سایت‌ها به لحاظ دفع پسماند عادی و شهری است.

او خاطرنشان کرد: سه واحد نشاسته سازی در مجاورت رودخانه چنارراهدار وجود دارد که پلمپ شده‌اند و مقرر شده که سیستم تصفیه فاضلاب خود را بهینه کنند و همچنین ملزم به بکارگیری از تجهیزات به روز برای تغییر در فرآیند تولید شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین با بیان اینکه اگر تالاب‌ها احیاء و کنترل نشوند، منشا ریزگرد و نهایتا به کانون آلودگی تبدیل می‌شوند، اظهار کرد: اگر ما عرصه‌های طبیعی موجود را حفظ کنیم، می‌توانیم شاهد هوای پاک باشیم و در غیر اینصورت به سختی می‌توان هوای پاک را متصور بود.

به اعلام ویژه برنامه‌های محیط زیست در فارس در هفته ملی هوای پاک پرداخت و گفت: نواختن زنگ هوای پاک در مجتمع بزرگ احسان، بازدید از واحد خبر صدا و سیما، اجرای نمایش هوای پاک در مدرسه آوازه بولوار دولت، همایش بزرگ هوای پاک، پیاده روی، برپایی میز خدمت در صحن نماز جمعه، تولید اینفوگرامی و موشن گرافی و…از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در هفته ملی هوای پاک است.

پورشیراز همچنین به نامگذاری روزهای هفته ملی هوای پاک پرداخت و اعلام کرد که هفته ملی هوای پاک از ۲۴ دیماه برگزار و به بدین شرح نامگذاری شده است. هوای پاک؛ قانون و دستاوردها، هوای پاک؛ حمل و نقل عمومی، هوای پاک؛ سلامت و بهداشت عمومی، هوای پاک؛ نظام مدیریت سبز شهرداریها، هوای پاک؛ تولید دانش بنیان و اشتغال سبز، هوای پاک؛ مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی و هوای پاک؛ آموزش، فرهنگ سازی و رسانه.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55345

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.