• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
معاون گردشگری کشور؛

وجود ۲۴۶۱پروژه فعال گردشگری در کشور/تخصیص عوارض خروج از کشور به گردشگری

  • کد خبر : 55083
  • 20 دی 1401 - 17:27
وجود ۲۴۶۱پروژه فعال گردشگری در کشور/تخصیص عوارض خروج از کشور به گردشگری
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه اکنون ۲۴۶۱ پروژه گردشگری در کشور مراحل اجرایی را طی می‌کند، گفت: این پروژه‌ها پتانسیل اشتغالزایی۱۰۳ هزار نفر به شکل مستقیم را دارد.

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی سه‌شنبه ۲۰ دیماه در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتل‌داری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبانماه،، ۱۴۰۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور اخذ شده است و تا پایان سال به نظر می‌رسد حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به این رقم اضافه شود.

او ادامه داد: این در حالیست که کل بودجه اختصاص داده شده به حوزه عمرانی گردشگری ۵۰ میلیارد تومان است؛ حال این سئوال مطرح خواهد بود که با این میزان عوارض دریافت شده چگونه حوزه گردشگری از طریق وضع عوارض خروج از کشور مورد حمایت قرار گرفته است؟

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی با اشاره به عملی شدن پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از حوزه گردشگری، با پیشگامی وزارت میراث بعد از چندسال و تأکید وزیر میراث فرهنگی بر اضافه شدن واژه غیر دولتی بودن به این صندوق، گفت: باید منابع مالی حمایتی از حوزه گردشگری نیز برای این صندوق تأمین شود، یکی از این حوزه‌های تامین منابع، عوارض خروج از کشور است و انتظار می‌رود در حوزه گردشگری و فعالین این حوزه که از حوادث اخیر آسیب دیده‌اند مورد حمایت قرار گیرند.

معاون وزارت میراث فرهنگی گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فارس یکی از قدیمی و باسابقه‌ترین نمایشگاه‌های کشور است که پس از نمایشگاه تهران منظم‌ترین نمایشگاه در طول سالهای اخیر به شمار می‌رود.

او ادامه داد: هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در برگزاری این نمایشگاه داشته‌ایم اما فعالان بخش خصوصی و دولتی امسال هم با وجود همه مشکلات همت کردند تا این نمایشگاه برگزار شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: این نمایشگاه به واسطه دغدغه موضوعاتی که ممکن بود برگزاری آن را تحت تاثیر قرار دهد به تعویق افتاد اما استاندار فارس تأکید کرد که نباید وقفه ای در برگزاری این نمایشگاه رخ دهد و با این رویکرد ما امروز شاهد برگزاری این نمایشگاه هستیم.

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی با اعتقاد به اینکه نمایشگاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی داشته‌هایمان در حوزه گردشگری و ملاقات ذینفعان گردشگری برای توسعه کسب و کارشان است، گفت: اگر عموم افراد، مردم و سیاستگذاران از ظرفیت‌های گردشگری آگاه نباشند طبیعتا در تصمیم گیری و ملاحظات شاهد اتفاقا خوبی نخواهیم بود؛ در مقطع کنونی به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به عنوان ابزاری برای معرفی و گفتگو با سایر فعالیت اقتصادی سایر حوزه ها و سیاستگذاران نگاه می‌کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران ۱۸ تا ۲۱ بهمن برگزار می‌شود

او همچنین گفت: سال گذشته در نمایشگاه تهران یکی از هدف‌گذاری‌ها این بود که بتوانیم آنچه داریم را از منظر ظرفیت اشتغالزایی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد وفاق، همدلی و اتحاد نشان دهیم. حوزه‌ای مانند گردشگری می‌تواند انسجام ملی را تقویت کرده و ظرفیت‌های بکر و میراث ملموس و ناملموس که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور دارد را رخ‌نمایی کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: نمایشگاه یک ظرفیت است لذا هر چه برای برگزاری نمایشگاه‌ها هزینه کنیم، به اصل حوزه گردشگری توجه می‌کنیم؛ امیدوارم روزی فرا برسد که بتوانیم نمایشگاه سالانه کشور را در خارج از تهران برگزار کنیم و استان فارس میزبان برگزاری چنین رویدادی باشد.

شالبافیان ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی تهران هم ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه با مشارکت همه استان‌ها و بخش خصوصی برگزار می‌شود. خوشبختانه ظرفیت فضای نمایشگاه در روزهای ابتدایی به گونه‌ای شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی متقاضیان و شرکت‌کنندگان روبه رو شدیم.

او گفت: برای اینکه بخش خصوصی امکان گفت وگو با شرکای داخلی و خارجی داشته باشند یک فضای مناسب در نظر گرفتیم. همچنین برای تشویق مشارکت کنندگان خارجی و استفاده از این ظرفیت به منظور آشنایی با حوزه گردشگری کشور ۲ هزار مترمربع فضای رایگان قابل تهاتر در نمایشگاه مصوب کردیم. البته در واگذاری هزینه زمین نمایشگاه هم یک تخفیف ۵۰ درصدی مصوب شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: استان فارس هم از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری بهره می‌برد. این استان باید نقش مکمل برای سایر استان ها و نقش الگو برای همه کشور ایفا کند؛ نگاه به استان فارس نگاه به استانی عادی نیست. ظرفیت‌های متمایز فرهنگی، تاریخی و مذهبی فارس، این استان را به استانی متمایز در حوزه گردشگری تبدیل کرده است.

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی به حوزه سرمایه گذاری نیز اشاره کرد و افزود: تعداد ۲ هزار و ۴۶۱ پروژه در حال اجرا در کشور داریم که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۳۰ درصد است و دولت تعهد حمایت از زیر ساخت‌ها را در این خصوص داده است. لذا اگر تمام اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای حوزه گردشگری را به هر پروژه اختصاص دهیم سهم هر پروژه ۵۰ میلیون تومان است. این در حالیست که سال گذشته در جذب اعتبارات اشتغال حوزه گردشگری ظرفیت خود را نشان داد و اولین حوزه جذب کننده منابع تبصره ۱۸ بود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی در دستور العمل ابلاغی علاوه بر تعریف ظرفیت تقاضا، ظرفیت استفاده دفاتر خدمات مسافرتی برای تجهیز و سرمایه در گردش مد نظر است و امید است این اعتبارات به زودی تخصیص یابد.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، به شکل همزمان از عصر امروز سه‌شنبه ۲۰ دی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شیراز رسما آغاز به کار خواهد کرد و به مدت چهار روز فعال است.

انتهای پیام

منبع

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55083

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.