• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

طرح دغدغه‌های فعالان اقتصادی و مسئولان فارس در جلسه با وزیر صمت

  • کد خبر : 54773
  • 16 دی 1401 - 1:13
طرح دغدغه‌های فعالان اقتصادی و مسئولان فارس در جلسه با وزیر صمت
نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان فارس، آخرین برنامه سفر یک روز فاطمی‌امین به این استان بود که طی آن شماری از صنعتگران و تولیدکنندگان و نمایندگان مردم در مجلس و استاندار فارس به طرح دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

عصر بارانی پنجشنبه ۱۵ دیماه، سالن جلسات اتاق بازرگانی استان فارس در شیراز، شاهد حضور وزیر صمت، استاندار و مدیران و نمایندگان مردم فارس در مجلس و جمع کثیری از فعالان اقتصادی این استان در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت بود، با این هدف که مسائل و مشکلات مطرح و پاسخ‌های وزیر شنیده شود، اگرچه فرصت به نمایندگان همه صنوف تولیدی نرسید اما بخش عمده‌ای از مسائل مطرح شد.

در ابتدای این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، به طرح دیدگاه‌ها و مسائل و مشکلات موجود در فضای اقتصادی این استان پرداخت.

جمال رازقی پس از بیان نقطه نظرات کارشناسی خود در خصوص موانع موجود و راهکارهای در دسترس، صراحتا خواستار انحلال سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تعزیرات حکومتی به عنوان یک راهکار در رفع مسائل و موانع موجود در مسیر رشد تولید شد.

در ادامه این نشست، امامی، یکی از فعالان صنعت کاشی و سرامیک، با اشاره به جایگاه اول فارس در برخورداری از معدن خاک نسوز و اهمیت این کالای معدنی در تولید کاشی و سرامیک، نیاز شدید به روزآمدشدن ماشین‌آلات، طرح موضوع اشباغ کشور از نظر واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک و بحث تسهیلات را مطرح کرد.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی که در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارد، در بیان دیدگاه‌های خود موضوع صندوق ضمانت صادرات را مطرح کرد و با ارائه شواهدی تاکید کرد که این صندوق بیش از آنکه حامی و تسهیلگر باشد، مانع و سدی در این مسیر شده است.

موضوع حمایت هرچه بیشتر از پارک‌های علم و فناوری و فعالیت‌های دانش بنیان با توجه به ظرفیت‌های این بخش، به ویژه فعالان در استان فارس، مبحثی بود که سالاری از مسئولان پارک علم و فناوری فارس مطرح کرد و در ادامه حمیدیان یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس از تعدد سامانه‌ها انتقاد و بر ضرورت تفویض اختیار به استان‌ها در مباحث مختل اقتصادی و ارتقاء اختیارات شورای معادن استان‌ها، تاکید کرد.

بحث کارت بازرگانی و تسهیل در زمینه واردات ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع و معادن به عنوان یکی از چالش‌های مطرح شده از سوی این فعال اقتصادی نیز بخشی از مطالب حمیدیان را شامل می‌شد.

در ادامه این نشست، محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان و بیضا به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت و با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به واسطه آنچه او سیاست غلط می‌نامید، فارس به قیمت از دست دادن منابع آبی خاکی خود، نان سایر نقاط کشور را تامین کرده است.

علیزاده بر لزوم تهیه سند آمایش صنعت در فارس تاکید و خاطرنشان کرد که امروز نیازمند استفاده مناسب از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان فارس در کنار ظرفیت کشاورزی آن هستیم تا محرومیت‌ها در این زمینه به تدریح مرتفع شود.

او همچنین کاهش تصدی‌گری دولت را خواستار شد و اضافه کرد که دولت نه تنها نباید رقیب بخش خصوصی باشد بلکه باید دیدگاه‌ها و توصیه‌های بخش خصوصی را در تصمیمات کلان لحاظ کند.

علیزاده از اینکه خروجی شوراهای گفت و گوی استانی هیچ نقشی در تصمیمات دولت نداشته است، انتقاد و خاطرنشان کرد که قیمت گذاری دستوری آفت اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس، خواستار تفویض اختیارات به استان‌ها با هدف کمک به رفع موانع تولید در عرصه‌های مختلف شد و تاکید کرد که باید تکلیف شرکت‌هایی که کارخانجاتشان در استانها و دفاترشان در تهران است، مشخص شده و این تمرکزگرایی شکسته شود.

علیزاده، افزایش قیمت گاز صنایع پتروشیمی (اوره و اتانول) تبعیت از یک فرمول غلط و موجب از بین رفتن امکان رقابت این صنایع با رقبا دانست و خواستار تغییر نگاه در صندوق توسعه صادرات و گرایش آن به سمت حمایت از تولید و صادرکننده شد.

علیرضا پاکفطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس هم در سخنان کوتاهی، خواستار تصمیم جدی دولت برای تفویض اختیار به استان‌ها شد و تاکید کرد که دولت باید بر تصمیم‌گیری، مدیریت و نظارت تمرکز داشته باشد.

پاکفطرت همچنین خواستار تغییر نگاه دستوری به دلار شد و تاکید کرد: هرسال که میگذرد، بودجه جاری دولت افزایش یافته و بودجه عمرانی یا همان تملک دارایی کاهش می یابد،این روند باید از جایی اصلاح شود، این یعنی استهلاک سرمایه و ظلمی به آیندگان است.

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان نیز خواستار اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران در خصوص انتخاب فارس به عنوان معین آفریقا شد.

عزیزی،  با بیان اینکه صنعت بدون توجه به زیرساختها رشد و توسعه نخواهد یافت،

این نماینده مجلس تاکید کرد که تا نگاه عالمانه نباشد، مشکلات پابرجا خواهد بود، خواستار عملیاتی شدن توافق مربوط به اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی فارس از محل طرح انتقال آب از خلیج فارس به این استان، شد.

عزیزی لزوم حمایت بیشتر از پارک علم و فناوری را یادآوری و بر کمک به ایجاد سه نیروگاه جدید در شهرک صنعتی شیراز و منطقه ویژه لامرد، تاکید کرد.

قادری دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان هم بر اهمیت راه اندازی واحدهای پائین دستی فولاد و آهن و آلومینیوم اشاره داشت و از عملکرد شرکت شهرکهای صنعتی به شدت گلایه کرد.

این نماینده مجلس خواستار مقایسه بین فارس و دیگر استانها در زمینه اقدامات و خدمات ایمیدرو و ایدرو شد و بر لزوم اهتمام بیشتر این سازمان‌ها برای توسعه صنایع مرتبط در این استان شد.

قادری تاکید کرد که واحد سوم تولید لاستیک بارز قرار بود در فارس راه اندازی شود اما اخیرا این واحد در لرستان افتتاح شد لذا تقاضای جدی برای نگاه ویژه به فارس وجود دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=54773

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.