• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
4

ساخت واکسن کرونا در دانشگاه شیراز در چه مرحله‌ای است؟

  • کد خبر : 5458
  • 07 مرداد 1399 - 19:01
ساخت واکسن کرونا در دانشگاه شیراز در چه مرحله‌ای است؟
پژوهشکده تخصصی تولید محصولات بیولوژیکی دانشگاه شیراز از بدو شیوع ویروس کرونا پژوهش برای ساخت واکسن را آغاز کرده است و به گفته عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک این دانشگاه تا دو هفته دیگر و ارد فاز تولید می‌شود.

دکتر محمدهادی اسکندری پنجشنبه ۲مردادماه در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: دانشگاه شیراز در پروژه تهیه واکسن با شرکت دانش‌بنیان‌ آلمانی همکاری می‌کند. این واکسن، واکسنی نوترکیب است؛ یعنی با روش مهندسی ژنتیک ساخته می‌شود و برای تولید آن به سازه‌هایی ژنتیکی نیاز داریم که در ایران سنتز نمی‌شود و باید از خارج وارد شود تا براساس آن تولید واکسن را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: دو ماه به طول انجامید تا این سازه‌های ژنتیکی از کشور آلمان وارد شود و در حال حاضر کار شروع شده است و امیدواریم با مشکل فنی رو به رو نشویم تا بتوانیم ظرف دو هفته آن را تولید کنیم.

عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز ابراز داشت: واکسن باید فرموله و تست شود. فرموله شدن واکسن به این معناست که باید با ترکیبات دیگر فرمولاسیونی را تشکیل دهد تا بتوان آن را برای تزریق استفاده کرد.

شرط مهم در کارامدی واکسن، موفق بودن تست‌های کلینیکی است 

اسکندری با بیان اینکه تولید واکسن سخت نیست و در دو هفته آینده صورت می‌گیرد، اضافه کرد: آنچه در این فرایند اهمیت دارد پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز تست‌های کلینیکی است که شرط بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه از لحاظ دانش فنی تولید، در این زمینه توانمند هستیم، اظهار داشت: با این حال، نمی‌توان گفت آزمایش‌ها تا چه میزان موفقیت‌آمیز خواهد بود؛ زیرا بسیاری از مولفه‌ها درباره موجود زنده قابل پیش‌بینی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: بعد از این دو هفته که یاد شد، وارد فاز یک کلینیکی می‌شویم. آزمایش کلینیکی درواقع سه مرحله است و باید همه آن‌ها را طی کنیم. اسکندری با بیان اینکه مدلسازی‌های اولیه نشان می‌دهد موفقیت این واکسن شایان توجه خواهد بود، ابراز داشت: براساس داده‌های نرم‌افزارهای مدلسازی، آزمایش‌ها تا حد زیادی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؛ اما تا روی موجود زنده تست نشود نمی‌توان پاسخ قطعی داد.

۱۵گرایش در حال مطالعه بر روی واکسن

عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز با بیان اینکه پروژه تولید واکسن کرونا از اسفندماه ۹۸ در این دانشگاه آغاز شده است، ابراز داشت:تولید واکسن به تخصص‌های مختلف نیاز دارد؛ از همین رو در حال حاضر در تیم پژوهشگران دانشگاه شیراز، محققان از حدود ۱۵ گرایش متشکل از رشته‌های مهندسی کامپیوتر، بیوانفورماتیک، بیوشیمی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، ویروس‌شناسی، ایمنی‌شناسی و برخی دیگر از رشته‌های مهندسی مشغول کار هستند که باید به آن‌ها رشته‌های کلینیکی را نیز به عنوان مصرف کننده نهایی واکسن افزود.

وی با بیان اینکه این مجموعه در کنار یکدیگر زنجیره‌ای علمی را تشکیل داده‌اند تا واکسنی موفق با قابلیت تجاری‌سازی تولید کنند، افزود: دانشگاه شیراز تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی اولیه را برای تولید واکسن در اختیاز دارد و تمام تجهیزات های‌تک (فناوری بالا) مورد نیاز برای دسترسی به دانش فنی فراهم است؛ اما زیرساخت‌های تولید در مقیاس صنعتی در دانشگاه فراهم نیست.

استاندار فارس ۲۳ اسفندماه ۹۸ از دانشگاه شیراز باعنوان یکی از قطب‌های علمی مطرح در کشور درخواست کرده بود با توجه به برخورداری از متخصصان توانمندی در حوزه‌های زیست‌شناسی، ویروس‌شناسی و ژنتیک به تحقیق درباره رفتار ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن بپردازد.
هم‌اکنون استان فارس در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

براساس آخرین آمار اعلام شده تا یکم مردادماه ۹۹ تاکنون ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5458

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.