• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
شهردار شیراز:

پروژه فضاسازی شهری محور حافظ، احیای یک مسیر غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی است

  • کد خبر : 5360
  • 05 مرداد 1399 - 20:16
پروژه فضاسازی شهری محور حافظ، احیای یک مسیر غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی است
شهردار شیراز اعلام کرد: پروژه بازآفرینی محور حافظ احیای یک مسیر غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی است که با احداث مسیرهای دوچرخه سواری، پیاده روی، تراموا و عبور اتومبیل به صورت محدود نقش ارزنده ای در جلوه گری توانمندی های شهر شیراز ایفا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز مهندس اسکندرپور در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز نخست فضاسازی شهری محور حافظ به مساحت هست هزار متر مربع گفت: این پروژه شامل زیباسازی، کف سازی، بدنه سازی، نورپردازی، فضای سبز و مسیر دوچرخه سواری است که در راستای تقویت زندگی پیاده در شهر، احیای منظر تاریخی و فرهنگی محور حافظ و رونق گردشگری اجرا می شود.
وی با بیان اینکه احیای محور دروازه قرآن – دروازه اصفهان از ابتدا در دستور کار مجموعه شهرداری شیراز قرار داشته، افزود: قرارداد طراحی این پروژ در مهرماه ۹۷ بسته شد اما به دلیل اهمیت آن و توجه به نظر معماران و شهرسازان  و کارشناسان مختلف و مطالعات ترافیکی به تاخیر افتاد.
شهردار شیراز با اعلام جزییاتی از پروژه فضاسازی شهری محور حافظ گفت: محور حافظ در واقع بخشی از محور عرفان است که از کارکرد های اصلی آن می توان به رونق گردشگری، احیای دروازه اصفهان و بازار وکیل شمالی اشاره کرد.
مهندس اسکندرپور با ابراز تاسف از اینکه بازار وکیل شمالی با تمامی پتانسیل های ارزشمندی که در بستر آن نهفته است سال هاست کارکرد خودش را از دست داده و مغازه ها و کسبه آن شرایط مطلوبی ندارند، افزود: دلیل این رکود  فقدان یک محور پیاده روی برای شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی در این بخش است.
وی با اعلام گزارشی از فازهای بعدی این طرح که در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد گفت: امروز ما شاهد آغاز عملیات اجرایی احیای قطعه اول از چهارراه حافظیه هستیم و تا یکماه آینده عملیات اجرایی قطعه پل علی بن حمزه (ع) تا دروازه اصفهان نیز آغاز می شود.
شهردار شیراز همچنین از احیای باغ ملی خبر داد وگفت: عملیات اجرایی در این منطقه  شامل اصلاحاتی در زمینه ساخت و ساز شده و بدنه سازی در دستور کار قرار گرفته و گالری های هنری و فرهنگی در این محور احداث می شوند.
مهندس اسکندرپور در خصوص دلایل طراحی پروژه های انسان محور در شهر گفت: در ملاقات های عمومی که داشتیم این مساله مطرح شد که اگر شهروندان و گردشگران بخواهند در شهر کهن و دیرینه شیراز برای مدت حتی دو ساعت پیاده روی کنند، متاسفانه مسیر مناسبی وجود ندارد تا با فراغ بال از فضای زیبای شهر و پتانسیل های ارشمند آن استفاده کند‌. به همین دلیل مجموعه شهرداری شیراز تلاش کرد تا با نگاهی انسان محور این مسیر را که در در سال های گذشته توسط مرحوم مهندس میرمیران طراحی شده بود در دستور کار قرار داده و به نحو مطلوبی اجرا کند.
وی از نگاه عدالت محورانه مجموعه شهرداری شیراز در زمینه اجرای پروژه ها توزیع امکانات خبر داد و گفت: این نکته همواره در دستور کار ما بوده است که کیفیت پروژه ها به فراخور جغرافیای شهری نباید تفاوت داشته باشد و از شهرداران خواسته شده در انتخاب کیفیت مصالح مصرفی و شیوه طراحی و اجرا حساسیت به خرج دهند.
مهندس اسکندرپور تصریح کرد: علاوه براین با توجه به رویکرد مدیریت شهری در خصوص اجرای پروژه های انسان محوری اجرای تعداد دیگری پروژه در این زمینه در دستور کار ما قرار دارد و تا پایان سال در هر کدام از مناطق ١١گانه شهرداری چهار تا پنج پیاده راه و پروژه انسان محور ایجاد خواهیم کرد.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه رویکرد انسان محوری و احیای زندگی پیاده در شهر در شهرهای مختلف گفت: امروز کلانشهرهای مهم دنیا به سمت ایجاد محورهایی برای زندگی پیاده در حال حرکت هستند، چنانکه رویکرد اصلی شهری لندن در سال ۲۰۲۰ زندگی پیاده در منطقه مرکزی شهر اختصاص یافته است، زندگی در فضاهای بسته اپارتمانی فرصت گفتگو، تعاملات اجتماعی و بهره برداری از فضاهای فرهنگی و هنری را از مردم گرفته و باید با اتخاذ راهکارهایی در صدد مقابله با این بحران فزاینده براییم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5360

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.