• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
یادداشت؛

تحلیلی بر موضوع مواد مخدر به عنوان ریشه بسیاری از جرائم در جامعه

  • کد خبر : 5336
  • 05 مرداد 1399 - 19:32
تحلیلی بر موضوع مواد مخدر به عنوان ریشه بسیاری از جرائم در جامعه
موضوع مواد مخدر از آن دست موضوعاتی است که حل و فصل آن نیازمند تعامل و همکاری نهادهای مربوطه در جامعه است و به واقع با جزیره ای عمل کردن نمی توان نتیجه ای گرفت.

همانگونه که می دانیم مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن در جامعه علی رغم همه تلاش های صورت گرفته توسط نهادهای مربوطه، همچنان به عنوان یک معضل بزرگ در جامعه مطرح است، معضلی که ریشه بسیاری از جرایم و ناهنجاری های اجتماعی به شمار می رود و تبعات ناشی از آن در بسیاری از مواقع به وضوح قابل مشاهده است.

کشورمان ایران در مسیر عبور و ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و در این مسیر با این پدیده شوم مبارزه می کند اما همانگونه که پیش از این مطرح شد، این موضوع به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی در جامعه مطرح است و نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

آیا اقدامات نهادهای مختلف در مسیر مبارزه با مواد مخدر کافی نبوده است؟ و یا اینکه عزم و اراده ای جدی برای برخورد با این پدیده شوم وجود ندارد؟ سهم سازمان ها و نهادهای مختلف در این مسیر به چه میزان است؟ آیا قوانین و مقررات موجود برای برخورد و مبارزه با سوداگران مرگ بازدارنده نیست؟ و ده ها سوال و پرسش دیگر …

نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادها و ارگان های اصلی در راستای مبارزه با مواد مخدر و در صف اول این مبارزه قرار دارد تا بتواند این پدیده شوم را از جامعه پاکسازی کند.

تقدیم شهدا و جانبازان زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر توسط نیروی انتظامی، بیانگر تلاش گسترده و مجاهدانه پلیس در این موضوع است و کارکنان سبز پوش ناجا در این مسیر از جان شیرین خود می گذرند.

در سطح کلان بارها و بارها فرماندهان و مسئولان مرزبانی اعلام کرده اند که یکی از موثرترین اقدامات در راستای مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ورود آن به کشور، موضوع انسداد مرزها است، اما آیا این موضوع تا به حال به صورت کامل و جامع صورت پذیرفته است؟

البته که اقدامات مطلوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته است ولی با این حال تقویت و تجهیز این مناطق نیازمند تأمین اعتبارات و زیرساخت های لازم می باشد.

در بحث اقدامات مقابله ای نیروی انتظامی در راستای برخورد با معتادان و خرده فروشان سطح شهرها هم روال به همینگونه است. بارها شاهد بوده ایم که نیروی انتظامی همواره اعلام آمادگی کرده تا معتادان متجاهر سطح شهر را در کمترین زمان ممکن، جمع آوری کند؛ این درحالی است که بعد از جمع آوری این معتادان متجاهر برنامه ای برای نگهداری و بازگشت سالم آن ها به جامعه پیش بینی نشده و یا اقدامات انجام گرفته بسیار محدود بوده است.

همواره شاهدیم که همایش ها و سمینارهای مختلفی در راستای مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود ولی به نظر می رسد در این مسیر به جای برگزاری اینگونه مراسم ها، نیازمند عزمی همگانی و جدی هستیم و همه نهادهای مربوطه جامعه باید ضمن پرهیز از جزیره ای عمل کردن، دست در دست هم با این پدیده مبارزه کرد چرا که بی توجهی به آن می تواند اثرات سوء و زیانبار زیادی در جامعه داشته باشد.

قطعا” نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند در راستای مبارزه با مواد مخدر موفق عمل کند و نیاز است تا مسئولان و آحاد جامعه برای مقابله با این پدیده خانمان سوز و شوم اجتماعی تلاش کنند.

مواد مخدر بنیان فرهنگی و اجتماعی جامعه را سست و پویایی و نشاط جامعه به ‌خصوص قشر جوان را به مخاطره می اندازد و در این راستا رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر با بکارگیری ظرفیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد می تواند بسیار تأثیر گذار باشد .

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر نیروی انتظامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، اعلام می کنیم که مأموران جان بر کف نیروی انتظامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر همچون سایر ناهنجاری های اجتماعی با تمام توان و تلاش خود وارد شده و با عناصر تهیه و توزیع مواد افیونی برابر با قانون و به شدت برخورد می کنند.

نویسنده : سرهنگ “یوسف ملک زاده” – جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5336

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.