• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور؛

ضایعات محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها کمتر از یک درصد است

  • کد خبر : 52549
  • 16 آذر 1401 - 14:56
ضایعات محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها کمتر از یک درصد است
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها، ضایعات محصولات کشاورزی کاهش یافته به نحوی که میزان آن از حدود ۳۰ درصد در فضای آزاد، به زیر ۱ درصد رسیده است.

داریوش سالم پور چهارشنبه ۱۶ آذر در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه‌های گلخانه و گل و گیاه در شیراز، عنوان کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها باعث افزایش کارایی تولید و بهینه کردن مصرف نهاده‌ها، آب، انرژی و سوخت در بخش گلخانه‌ها شده است.

او با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته حدود ۱۵هزار هکتار به سطح گلخانه‌های فنی و اصولی کشور در قالب طرح توسعه گلخانه‌ها ذیل برنامه اقتصاد مقاومتی افزوده شده است، اظهار کرد: این میزان معادل ۲۰۰ هزار هکتار تولید سبزی و صیفی در فضای باز است.

به گفته سالم‌پور؛ با سطوح افزوده شده به سطح گلخانه‌های کشور، حدود ۲ میلیارد مترمکعب در مصرف آب، با افزایش کارآیی مصرف آن در محیط های کنترل شده گلخانه ای، صرفه جویی شده است.

او به موضوع ایجاد اشتغال پایدار به خصوص برای قشر جوان و تحصیل کرده در طرح توسعه گلخانه‌های کشور نیز پرداخت و افزود: در این حوزه دستاوردهای خوبی حاصل شده به نحوی که بیش از ۱۵۰هزار شغل مستقیم و پایدار ایجاد شده و دو تا سه برابر این میزان هم اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها و صنایع وابسته به آن موجب افزایش صادرات محصولات تولیدی و افزایش صادرات سازه، تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور شده است، اضافه کرد: در صادرات این محصولات به کشورهای منطقه و حوزه آسیای میانه دستاوردهای خوبی حاصل شده به نحوی که ما از وارد کننده تجهیزات سازه و گلخانه‌ای به صادرکننده سازه و تجهیزات گلخانه‌ای تبدیل شدیم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با تاکید بر اینکه این موفقیت‌ها به یمن تلاش‌های همکاران خوبمان در جهاد کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های گلخانه ساز عضو انجمن گلخانه سازان محقق شده است، گفت: پیش بینی ما این است که هر سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار صادرات سازه، تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات وابسته فنی مهندسی داریم که این رو به افزایش است.

سالم پور با اشاره به اینکه یکی از این شیوه‌های توسعه محیط های کنترل شده و گلخانه‌ها ایجاد سایبان های باغات است، بیان کرد: این مبحث توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری، اقدام و اجرا است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با بیان اینکه هفدهمین نمایشگاه بین المللی آی فارم شیراز در حوزه باغبانی، گل و گیاه و صنعت گلخانه سازی شروع به کار کرده است، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد بسیار خوبی دارد و استقبال خوبی از طرف بهره برداران، شرکت‌های دانش بنیان و همینطور مردم و بازدید کننده‌ها از آن شده است.

سالم‌پور با اشاره به اینکه یکی از اهداف از برگزاری این نمایشگاه‌ها ارائه و عرضه آخرین دستاوردها و دانش فنی تولید شده توسط شرکت‌های داخلی و بستر سازی صادرات و فروش بهتر این محصولات است، افزود: این نمایشگاه‌ها در ارتقا و پیشرفت صنعت گلخانه‌های کشور تاثیر بسیار مثبتی خواهند داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=52549

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.