• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

جلوگیری از تخریب‌های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس

  • کد خبر : 52288
  • 13 آذر 1401 - 20:32
جلوگیری از تخریب‌های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس
محوطه رفیع آباد مرودشت فارس برای جلوگیری از تهدید و تخریب‌های گسترده‌تر، تعیین عرصه و حریم می‌شود.

به گزارش سحاب پرس، بنابر اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گمانه‌زنی در این محوطه تاریخی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر تاریخی ـ فرهنگی به سرپرستی مشترک «فهیمه همایون» و «یونس زارع» در حال انجام است.

فهیمه همایون ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه رفیع‌آباد ـ در این‌باره گفت: این محوطه تاریخی در شهرستان مرودشت استان فارس در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال این شهر و حد فاصل دو مجموعه ارزشمند تاریخی تخت جمشید و نقش رستم قرار گرفته است. بر اساس یافته‌های فرهنگی سطحی و مطالعات اولیه، این محوطه قدمتی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت‌های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش‌هایی از محوطه در اثر تسطیح زمین‌های اطراف از بین رفته است.

همایون افزود: با توجه به قرارگیری محوطه رفیع‌آباد در میان زمین‌های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، راه‌سازی و عمرانی و همچنین جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی رفیع‌آباد ضروری و حائز اهمیت است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه رفیع‌آباد یادآور شد: این پروژه با حمایت مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=52288

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.