• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
0
امام جمعه شیراز ؛

دانشگاه شیراز همایش “دریاپایه” برگزار کند

  • کد خبر : 52058
  • 11 آذر 1401 - 17:37
دانشگاه شیراز همایش “دریاپایه” برگزار کند
نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به نقش و ظرفیت بالای شیراز در صنایع دریایی به ویژه در ساخت کشتی‌ و قایق‌ها، گفت: دانشگاه شیراز همایش "دریاپایه" را مدنظر قرار دهد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز بیان کرد: پایان هفته آینده مناسبت‌های بزرگی داریم و به یک روایت پنج‌شنبه آینده شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)است که همه اهل بیت (ع) حول محور مادرشان می‌چرخند و افتخار همه ما این است که محبت این بی بی در دل‌های ما است و امیدمان نیز به این محبت است.

او ادامه داد: در روایت‌ها آمده است که روز قیامت حضرت زهرا(س) دوستان خود را جمع می‌کند و به سمت بهشت می‌برد و امید است همه ما از محبین و شیعیان باشیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امسال دهه فاطمیه اول مصادف با چهلمین روز شهادت شهدای مظلوم حرم شاهچراغ(ع) است که ۱۳ عزیز شهید مظلومانه در کنار این مضجع نورانی به دست دشمنان خدا شربت شهادت نوشیدند، گفت: مسلما شیرازی‌ها دو بار غم در این ۴۰ روز کشیدند یکی اینکه ۱۳ زائر حضرت احمد بن موسی (ع) در شیراز اینگونه شهید شدند و دوم اینکه به حرم پسر موسی بن جعفر بی‌احترامی شد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: این رنج برای ما در طول این ۴۰ روز خیلی سنگین بوده و باید احترام ویژه‌ای در چهلم نسبت به این شهدا و این حرم مطهر انجام شود.

او گفت: مردم شیراز حضور پر معنای معنوی در تشییع شهدا نشان داشتند و امید است در مراسم چهلم شهدا هم عرفت و عاشق اهل بیت(ع) بودن خود را به نمایش بگذارند تا دشمنان بدانند به این سادگی آنچه در ذهن پلیدشان میگذرد محقق نخواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین به سالگرد شهادت آیت‌الله عبدالحسین دستغیب در هفته آینده هم اشاره و اضافه کرد: از روزی که شهید دستغیب ترور شده تا روزی که این شهدا در حرم به شهادت رسیده‌اند ۴۱ سال است که مردم ایران ترور می‌شوند و این مدعیان دورغین حقوق بشر انسان‌های پستی که از روی خدانشناسی برای یک دورغی که خودشان بافتند قطعنامه می‌زنند اما چهل و یک سال چهره‌هایی مثل آیت‌الله شهید دستغیب تا بچه ۱۰ ساله در اینجا ترور شدند اما یک بار برای حمایت از این ملت حرفی نزدند البته ما به حمایت آنها نیازی نداریم ما با خدا هستیم و تا آخر در برابر ظلم و استکبار محکم خواهیم ایستاد.

آیت‌الله دژکام عنوان به مناسبت دیگری در هفته آینده  و همزمان با شهادت آیت‌الله دستغیب اشاره و خاطرنشان کرد: سالگرد شهید مدافع حرم سردار سرافراز مرحوم شهید استوار محمودآبادی را در پیش داریم که از همه شهدا به ویژه شهدای مناسبت خاص دارد که در این مجلس تجلیل کنیم و همه تبلیغ کنند تا کسی از این مجلس غافل نشود و حداقل اینکه ما همراه و فکر شهدا هستیم در نامه عمل ما درج شود.

او به مناسبت روز دانشجو در هفته آینده که سالگرد چند شهید دانشجو است هم اشاره و خواستار تداوم راه شهدای دانشجو توسط دانشجویان فعلی در مسئله مبارزه با استکبار جهانی شد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اگر کسی بهانه کند و جوری رفتار کند که سنخیت ندارد با این حرکت ارزشمند؛ اینها صحیح نیست امیدوار هستم که اساتید و دانشجویان خودشان برنامه‌ها را طوری تنظیم کنند که عظمت مقام دانشجو که متاسفانه دشمنان قسم خورده اسلام و ایران میخواهند به آن لطمه بزنند در برخی از جاها؛ دانشجویان ما همانطور که از روز اول بوده‌اند، عدالتخواه مبارزه‌گر با استکبار و استعمار و فریادگر ارزش‌های اسلامی بوده و خواهند بود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با نیروی دریایی و مقامات عالی این نیرو بحثی مطرح کردند که فرهنگ اقتصاد دریاپایه باید در ایران رواج پیدا کند این تعبیر آقا برای استان فارس یک تلنگر است، چون فارس و شیراز همیشه در ارتباط ایران و جهان از طریق خلیج فارس نقش آفرین بوده و شیراز همین الان هم نقش خوبی در این میانه دارد و آنچه رهبری می‌خواهد با آنچه اکنون هستیم فاصله دارد.

او تاکید کرد: ما در صنایع دریایی همین الان در شیراز حرف برای گفتن داریم، بسیاری از کشتی‌ها یا قایق‌ها یا سایر سازه‌های آبی کار دوستان ما در صنایع دریایی شیراز است ارتباط پشتیبانی ویژه‌ای که از طرف فارس برای نیروی دریایی ارتش و سپاه همیشه بوده؛ اینها زمینه‌ها و ظرفیت‌ها است اما آنچه مهم است متناسب با نگاه رهبر مسئله را تبلیغ، ترغیب و ترویج کنیم تا ان شاالله رشد کند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: توقع این است که مجموعه مدیریت این نیروها جهت دهی کنند تا این مسئله پیش برود اما خود استان نیز باید حرکت کند. حدود ۳ سال پیش همایشی با عنوان اقتصاد دریاپایه در دانشگاه شیراز شکل گرفت که اساتید دانشگاه اقتصاد دریاپایه را بسط دادند که کار مبارکی بود و همایش بعدی را باید دانشگاه شیراز مدنظر قرار دهد.

آیت‌الله دژکام افزود: برنامه مطالعاتی لازم است چون بالاخره استفاده از دریا را باید دانشمندان بیایند و این بحث را پیگیری کنند اما استدعا از مدیریت استان این است که از این ظرفیت قدیمی فارس یک ستاد ویژه در ابعاد مختلف تشکیل شود و همه امور از جمله بازرگانی و صدها امر مرتبط باید کار شود نه اینکه صرفا گفت‌وگو کنیم بلکه باید روی ابعاد مختلف جامعه از جمله اقتصاد جامعه اثر مثبت داشته باشد.

او با بیان اینکه مقاله خوب است اما کافی نیست، گفت: سخنرانی خوب است اما کافی نیست و باید تبدیل شود به اقداماتی که نتیجه مناسب خود را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=52058

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.