• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

اشتراک گذاری تجارب دریاچه ارومیه برای احیای بختگان

  • کد خبر : 50121
  • 27 مهر 1401 - 16:32
اشتراک گذاری تجارب دریاچه ارومیه برای احیای بختگان
کارگاه دو روزه به اشتراک گذاری تجربیات ارومیه با دست اندکاران کلیدی تالاب بختگان، با حضور مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست و تالاب‌ها در شیراز برگزار شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس چهارشنبه ۲۷ مهر در این کارگاه ۲ روزه گفت: تشکیل سلسه کارگاه های تالابی در کشور فرصت مناسبی برای انتقال و تبادل تجربیات ارزشمند دست اندرکاران است و حضور نمایندگان استان های هم جوار تالاب ارومیه، در این کارگاه به لحاظ انباشت تجربیات ارزشمند در احیای تالاب ارومیه علاوه بر تبادل تجربیات، امکان بازبینی و بازنگری در برنامه های از پیش تدوین شده در برنامه های احیایی تالاب های استان فارس را هموار می‌کند.

عطا پور شیرزاد با اشاره به برخی از چالش های مدیریتی و برشمردن بخشی از راه کارهای مدیریت زیست بومی برای برون رفت از شرایط موجود فعلی در منابع آبی گفت: یکی از نقاط قوت و موارد امیدوار کننده در استان فارس دیدگاه های روشن و علمی استاندار است که در عالی ترین و تاثیرگذارترین جایگاه مدیریتی استان به صورت برنامه محور و عملیاتی ورود کرده و دستگاه های ذیربط را موظف به اجرای دستورالعمل ها و طرح های حفاظتی کرده است.

او با اشاره به اینکه استاندار فارس ارائه گزارش توسط دستگاه‌های مرتبط به شکل ۲ ماه یک بار را مورد تاکید قرار داده است، از جوامع محلی پیرامون تالاب و تشکل های مردم نهاد به دلیل اقدامات ارزشمند ترویجی وحفاظتی از تالاب به ویژه در زمینه معیشت پایدار جوامع بومی قدردانی و اضافه کرد: امیدوار هستیم با این اقدامات فشارها از روی تالاب ها برداشته شده و معیشت های پایدار بومی، درآمد زا و به روز جایگزین شود تا علاوه بر حفظ محیط زیست، بیش از این شاهد مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها و معضل حاشیه نشینی نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس موضوع احیاء تالاب ها را یک موضوع چند وجهی خوانده و افزود: حفاظت از تالاب ها باید زندگی انسان ها و ادامه حیات را تضمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان اینکه نسبت به اثربخشی پروژه‌ها در مدیریت مطلوب تالاب‌ها امیدوار است، از محیط زیست به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار و اهمیت به سزای آن گفته و اضافه کرد در جوامع امروزی که سرعت توسعه و پیشرفت بالاست دستگاه حاکمیتی محیط زیست نقش آفرینی بسزایی دارد.

مجتبی دهقان پور دست اندازی ها و بی توجهی هایی که از گذشته تا کنون در مورد تالاب‌ها وجود داشته است را عامل اصلی وارد شدن لطمه به این عرصه‌های مهم زیست محیطی دانست.

او خاطر نشان کرد: بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ غنی و تعالیم دین مبین اسلام و جامعه آگاه باید به گونه ای برنامه ریزی انجام دهیم که مشارکت جامعه محلی، ذیربطان و اعضای کلیدی مرتبط با حوزه های کاری را به نحو شایسته داشته باشیم.

دهقان‌پور ضمن اشاره به یکی از مقالات علمی در خصوص حفاظت مشارکتی و پارادایم های فکری موجود، وجود ۲ دیدگاه در این زمینه را یادآوری و اضافه کرد: در دیدگاه DM یا مدرنیزیشن محیط زیست باید به هر قیمتی حفظ شود و هیچ گونه توسعه ای اتفاق نیفتد. در مقابل این فرایند فکری دیدگاه EM معتقد است علاوه بر اهمیت حفاظت از محیط زیست استفاده و بهره برداری از محیط زیست هم باید اتفاق بیفتد. برای مدیریت مطلوب در محیط زیست باید از رهگذر همین پارادایم فکری بنیان های نظری و مدل های توسعه ای را تدوین کنیم.

وی ضمن اشاره به مشارکت های همه جانبه و مطلوب گفت: سه مولفه اصلی مشارکت مردمی شامل کار با مردم، به وسیله مردم و برای مردم است و برای حفظ رابطه دوستانه بین مردم و محیط زیست باید در کنار این رابطه تعهد مردم به محیط زیست نیز وجود داشته باشد.

دهقان‌پور با انتقاد از مشارکت ابزاری گفت: مشارکت ابزاری یعنی اینکه انسان ها نباید ابزاری برای توسعه مدیریتی و توسعه دولت ها باشند و در زمان حصول نتیجه کنار گذاشته شوند. بلکه مردم باید در طراحی پروژه ها و اجرای آن ها و حتی ارزیابی نتایج پروژه ها نقش داشته باشند.

کارگاه دو روزه به اشتراک گذاری تجربیات ارومیه با دست اندکاران کلیدی تالاب بختگان، با پنل‌های آموزشی در موضوعات نحوه و فرآیند نظارت و تشکیل کمیته راهبردی و کمیته فنی شهرستانی، تشریح تجربیات پایش پروژه، اقدامات اجرایی شرکت های مجری و سمن ها و تعامل با دست اندرکاران دولتی، فرایند تشکیل صندوق های اعتبار خرد زنان روستایی و معیشت سازگار با منابع تالابی همراه بود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=50121

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.