• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

حمایت مجلس از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری

  • کد خبر : 49823
  • 22 مهر 1401 - 11:45
حمایت مجلس از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری
در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به حمایت‌های ویژه مالی و معنوی کمیسیون از این مؤسسه، مطرح شد که این مؤسسه در حوزه تولید علم برگ برنده ایران در سطح کشورهای اسلامی و جهان است و نباید این جایگاه را از دست بدهیم و باید حامی مأموریت‌های محول شده به آن باشیم.

به گزارش سحاب پرس، دکتر فاضل زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شیراز و استان فارس در مجلس شورای اسلامی و جمعی از رؤسا و معاونان دانشگاه‌های استان فارس از این مؤسسه، ضمن خیرمقدم به حضور مهمانان و تبریک میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص)، امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت روز حافظ به معرفی تاریخچه تأسیس، فعالیت‌ها و عملکرد مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و همچنین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پرداخت.

وی اظهار کرد: از جمله خدمات مهمی که مرکز منطقه‌ای از بدو تاسیس در سال ۱۳۷۰ در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد، می‌توان به تولید انواع پایگاه‌های اطلاعات علمی، تاسیس شاخه‌های اطلاع‌رسانی در سراسر کشور به منظور تأمین مدارک علمی کاربران، چاپ و انتشار گزارش پژوهش‌ها، مجلات و کتاب‌های علمی فارسی و غیر فارسی، برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین محققان ایرانی و محققان منطقه‌ای و همچنین حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه علوم و تکنولوژی اشاره کرد.

وی افزود: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری دسترسی به بیش از ۸ میلیون مدرک با زبان‌ها و طیف‌های موضوعی مختلف را در اختیار اساتید و پژوهشگران قرار می‌دهد.

رئیس ISC در ادامه به معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و گفت: ISC از بدو تاسیس در سال ۱۳۸۷ از طریق تدوین گزارش‌های علمی و تهیه استانداردهای لازم برای انتشارات علمی به تحلیل استنادی عملکرد پژوهشی مؤلفه‌هایی مانند دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای تحقیقاتی، دانشمندان و پژوهشگران، نشریات علمی و رشته‌های موضوعی در ایران و سایر کشورهای اسلامی می‌پردازد.

وی در ادامه به معرفی برخی سامانه‌ها و فرآورده‌های علمی مهم ISC همچون سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا)، نمایه‌سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی، بررسی، تحلیل و رتبه‌بندی نشریات ISC، شناسایی محققان و نویسندگان برتر، تولید شناسه دیجیتال اشیای بین‌المللی Digital Object Recognizer (DOR)، سامانه گردهمایی‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی ایران، ارائه گزارش جایگاه علمی ایران و دانشگاه‌های کشور در سطح بین‌المللی، استخراج و پالایش فهرست پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر ایرانی، رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران، کشورهای اسلامی، دانشگاه‌های دنیا و دانشگاه‌های D8 پرداخت.

وی در خصوص سامانه “نان”، گفت: این سامانه سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که شامل جهت دادن بخشی از ظرفیت پژوهشی کشور به سمت نیازها، ایجاد عدالت در دسترسی به اولویت‌های پژوهشی و فناوری کشور  و همچنین توجه و حمایت از تحقیقات کاربردی در راستای رفع نیازهای کشور است.

وی در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌های D8، گفت: این رتبه‌بندی که به تقاضای گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به D8 در ISC انجام می‌شود، شامل ۴۶۳ دانشگاه است که دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران از ایران جزو پنج دانشگاه برتر این رتبه‌بندی هستند.

دکتر فاضل زاده گفت: در راستای تدوین و بازنگری برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس و با همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، ISC متولی تشکیل دبیرخانه، تدوین پایش و ارزیابی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس شده است.

وی در ادامه به بیان چشم‌انداز مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و همچنین اولویت‌های پیش روی ISC پرداخت.

دکتر فاضل زاده با توجه به نقش آفرینی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در مباحث بسیار حساس و ماموریت‌های ملی و بین‌المللی و سکوهای ملی فناوری و نوآوری پیشنهاداتی را به اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارائه داد که مواردی همچون عملیاتی شدن ارتقاء سطح این مؤسسه از سطح سه به سطح یک دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین ایجاد ردیف بودجه‌ای مستقل برای مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و حمایت‌های ویژه مالی و معنوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و  فناوری را شامل می‌شد.

در ادامه، دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: افتخار بزرگی است که شیراز مهد علم و دانش است و واقع شدن چنین مؤسسه علمی ملی و بین‌المللی در این شهر بسیار ارزشمند است.

وی افزود: با پیگیری‌های لازم تلاش خواهد شد که این مؤسسه به سطح یک در بین دستگاه‌های اجرایی ارتقا یابد.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، در ادامه، دکتر علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن خیرمقدم به رئیس و اعضای کمیسیون و همچنین تشکر به پاس خدمات ارزنده دکتر فاضل‌زاده و همکارانش، گفت: مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) آبروی نظام است و بی‌توجهی به این مؤسسه باعث می‌شود سایر کشورهای اسلامی و منطقه آن را به کشور خود منتقل کنند و باید تلاش کنیم این مؤسسه را در کشور حفظ کرده و برای ارتقاء جایگاه آن بکوشیم.

دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: مؤسسه ISC تنها متعلق به شیراز و ایران نیست و متعلق به جهان اسلام است. باید تلاش کنیم این مؤسسه را در مسیر انجام فعالیت‌های ارزشمند علمی آن هم در سطح جهان اسلام حفظ کنیم. همچنین، این مؤسسه در حوزه تولید علم برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در سطح کشورهای اسلامی و جهان است و نباید این جایگاه را از دست بدهیم و باید حامی مأموریت‌های محول شده به آن باشیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مؤسسه در جهت ارائه خدمات علمی به نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بهره لازم را ببرد.

دکتر علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز گفت: ISC طبق دستور مقام معظم رهبری تأسیس شده است و به مثابه رویشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید برای تقویت این رویش تمام تلاش خود را به کار بگماریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=49823

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.