• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
با حضور رئیس سازمان غذا و دارو انجام شد؛

رونمایی از نمونه اولیه دستگاه پرتابل تنفس مصنوعی برای کمک به بیماران کووید ۱۹

  • کد خبر : 4932
  • 28 تیر 1399 - 19:37
رونمایی از نمونه اولیه دستگاه پرتابل تنفس مصنوعی برای کمک به بیماران کووید ۱۹
از دستاوردهای جدید دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای خدمت به بیماران کووید ۱۹ که با همکاری کارخانجات مخابراتی ایران انجام گرفته، تولید نمونه اولیه دستگاه پرتابل تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) با نام «نفس» و با فناوری های روزآمد است که امروز با حضور رئیس سازمان غذا و دارو از این خدمت جدید، رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «محمدرضا شانه ساز» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو درادامه سفر امروز خود به شیراز با همراهی مهندس «سید حسین صفوی» مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، با حضور در شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، از دستاورد جدید تولید شده به همت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مشارکت کارخانجات مخابراتی ایران رونمایی کرد.

این دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) به صورت پرتابل، به عنوان نخستین ونتیلاتور مجهز به تکنولوژی IOT برای بهره مندی از اینترنت بوده و با همکاری مشترک شرکت کاوشگران داده های سلامت، مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شرکت کارخانجات مخابراتی ایران نخستین نمونه آن تولید شده است.

این دستگاه که ایده ساخت آن از دهم اردیبهشت سال جاری با شیوع بیماری کووید ۱۹ شکل گرفته، دارای امکان اتصال به دو شبکه بی سیم LORA و GPRS را دارا بوده و به صورت پرتابل، امکان دستیابی تیم درمان به تمامی پارامترهای موردنیاز در مورد علایم حیاتی بیماران حاد تنفسی به ویژه مبتلایان به کووید ۱۹ را فراهم می کند.

از جمله ویژگی های این دستگاه تنفس مصنوعی، ایجاد امکان دسترسی آنلاین به ایستگاه پرستاری از درون آمبولانس، اتاق ایزوله یا منزل است.

در شیراز و فارس، طوفانی از خلاقیت و پیشنهادات عملی وجود دارد

رئیس سازمان غذا و دارو در آئین رونمایی از نمونه اولیه این دستگاه تنفس مصنوعی با تقدیر از پژوهشگران و دانشمندانی که زمینه های استقلال کشور را در ابعاد اجرائی و عملی فراهم می کنند تا بتوان گام های رفیعی در این زمینه برداشت، اظهار کرد: در شیراز و فارس، طوفانی از خلاقیت و پیشنهادات عملی وجود دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از دانشگاه های مطرح کشور در حوزه های درمانی و تحقیقات پزشکی است.

دکتر «محمدرضا شانه ساز» با بیان اینکه دانشگاه های شیراز در حوزه های مختلف در کشور مرجعیت دارند، ادامه داد: تولید نمونه اولیه این دستگاه کار بسیار مهم و ارزشمندی بوده که با مشارکت دو مجموعه سلامت و الکترونیک در کنار هم انجام گرفته است؛ گام هایی که برداشته می شود، با توجه به سرعت رشد علم در دنیا بسیار ارزشمند است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با اشاره به بحران کرونا ویروس در کشور و دنیا و همچنین شرایط تحریم های اعمال شده بر علیه ایران، اینگونه اقدامات را راهکاری برای رفع وابستگی کشور به کمک وجود دانشمندان، محققان و کارشناسان زبده عنوان کرد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود از رشد ۴۵ برابری تولید ماسک و لباس های محافظتی در کشور خبر داد و گفت: داروهای درمان کرونا نیز در کوتاه ترین زمان ممکن تولید می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود توانمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه شیراز و دانشکده داروسازی شیراز ابراز امیدواری کرد شیراز و فارس بتواند در حوزه غذا، داروسازی و تجهیزات پزشکی گام های موثری بردارد.

دکتر شانه ساز وظیفه مسوولان را هموار کردن راه محققان خواند و در زمینه صدور مجوز برای پیشبرد این پروژه به مرحله تولید و به کارگیری در حوزه درمان، اعلام همکاری کرد.

معاون وزیر بهداشت با کاربردی و راهگشا خواندن این دستگاه، از ویژگی های مثبت آن به امکان کاهش بار مراجعه به مراکز درمانی اشاره کرد که امکان کنترل بیماران را فراهم می کند.

او اظهار کرد: همکاری مجموعه مخابرات، فناوری اطلاعات و حوزه سلامت می تواند فرهنگسازی شود که در این زمینه گام های خوبی برداشته شده که می تواند راه را برای تولید تجهیزات پزشکی باز کند.

دکتر شانه ساز تاکید کرد: با وجود این تیم دانشمند و محقق و این توان فکری، می توان به آینده امیدوار بود. در کشور و به ویژه در استان فارس پشتوانه علمی قوی وجود دارد و امید است به زودی مجوزهای لازم برای تولید این محصول از وزارت بهداشت دریافت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ورود ویروس کرونا به کشور، گفت: در این ایام بسیاری از دستگاه های حیاتی در کشور تولید شد و این دستگاه نیز قابلیت این را داراست که به مرحله تولید انبوه برسد.

دکتر «محمدرضا حیدری» معاون غذا و دارو، دکتر «علی اکبری» معاون درمان، دکتر «یونس قاسمی» معاون تحقیقات و فناوری و دیگر مدیران ارشد دانشگاه در این آئین، دکتر «محمدرضا شانه ساز» رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر «مهرزاد لطفی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز را همراهی می کردند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=4932

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.