• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

اگر پول های سرگردان مدیریت نشود وارد بازارهای غیر سالم می شود

  • کد خبر : 4929
  • 28 تیر 1399 - 19:34
اگر پول های سرگردان مدیریت نشود وارد بازارهای غیر سالم می شود
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی فارس گفت: نرخ سود سپرده ها افزایش یافته، سیاست ها متغیر و گیج کننده است و سپرده های خارج شده وارد بازارهای موازی و باعث ایجاد تورم شده است که اگر پول های سرگردان مدیریت نشود وارد بازارهای دلالی و غیر سالم شده و به پول مسموم تبدیل می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، عباس ابوقداره امروز در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول و سرمایه این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، بیان کرد: خواسته و یا ناخواسته تمام مشکلات و بحث های اقتصادی وابسته به شرایط موجود است. جهش تولید سالهاست بزرگترین هدف این کشور است و اگر بانکها همچنان محل تامین مالی باشند همچنان استقراض صورت می گیرد و بانکها بدهکارتر خواهند شد.
وی با بیان اینکه سال جاری با چندین بیماری اقتصادی در کشور آغاز شد افزود: تصویب بودجه سال۹۹ بدون بررسی و نظر کارشناسی اقدام خارج از روال معمول بود که مضاعف شدن شیوع بیماری کرونا و مسایل پیرامون آن بر بخش اقتصادی کشور موجب کسری بودجه بر دولت خواهیم بود.
ابوقداره اظهارداشت: بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی اگر وضعیت بر این اساس باشد، دولت با کسری بودجه معادل حدود ۴۰۰ هزار میلیارد مواجه خواهد شد که سیاست های دولت برای جبران این کسری بودجه برنامه ریزی دقیقی ندارد.
وی با بیان اینکه دولت با قرض گرفتن پول از بانک مرکزی موجب افزایش پایه پولی کشور شد که این یکی از بدترین نوع تامین کسری بودجه است اضافه کرد: افزایش پایه پولی کشور منجر به تورم در کالاهای سرمایه ای از جمله زمین و مسکن شد که با افزایش نرخ دلار، طلا، سکه و بازار بورس این بدهی ها شاهد تورم نوجی در کشور شدیم که در نهایت نتیجه حاصل از این سیاست ها از دست رفتن و بی ارزش شدن پول ملی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: اگر اقتصاددانان و تصمیم گیران در کشور اقدامی نکنند در نیمه دوم سال با افزایش سه رقمی بر روی پایه پولی کشور را تجربه خواهیم کرد که منجر به بیمارتر شدن اقتصاد کشور می شود.
ابوقداره در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی اقدامات لازم برای تحقق شعار جهش تولید عنوان داشت: شعار جهش تولید با کار کارشناسی دقیق از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است و اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی باید به دنبال راهکارهایی باشند که با وجود وضعیت کرونا بتوانیم این شعار را محقق کنیم.
وی تصریح کرد: اگر تمرکز بخش اقتصاد کشور بر تولید باشد، می بینیم تورم و افزایش نرخ دلار اقدامی مثبت در جهت تولید است و بسیاری از بخش های تولیدی ما در همین شرایط موجود جهش بسیار خوبی داشتند.
ابوقداره با بیان اینکه از بعد تولید افزایش نرخ دلار صادرات را سودآور و واردات را تضعیف می کند افزود: هم اینک شرایط برای تولید، صادرات و سهم خواهی بیشتر از بازار داخلی فراهم است و تولید سودآورتر از زمان های دیگر خواهد بود اما باور دارم اگر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید افزایش پیدا کند می توانیم شاهد جهش تولید در واحدهای تولیدی باشیم.
میربقایی عضو کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: در عرصه مشاغل کاذب و سرمایه هایی که به سمت سوداگری و دلالی می روند، ترجیح بالایی دارد، که شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده است.
وی بیان داشت: اگر تولیدکننده در این شرایط سخت بتواند کار کند ترجیح می دهد تجهیزات خود را احتکار کند تا بتواند بعد از چند روز به قیمت بیشتر بفروشد اینگونه دیگر درگیر فرآیند سخت و هزینه های بالای تولید نیز نخواهد شد. در حال حاضر شرایط برای دلالی و مشاغل کاذب فراهم است.
میربقایی ادامه داد: اگر شعار جهش تولید مطرح است برای کسانی که تولیدکننده واقعی هستند چرا باید فراهم و مساعد گردد.
در این جلسه سایر اعضای جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=4929

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.