• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

برداشت مکانیزه برنج کامفیروزی آغازشد

  • کد خبر : 48484
  • 02 مهر 1401 - 11:09
برداشت مکانیزه برنج کامفیروزی آغازشد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ازآغاز برداشت برنج از 12 هزار هکتار از شالیزار های کامفیروز شمالی و جنوبی از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

 

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، منصور امیریان با بیان اینکه برداشت برنج تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود، بالغ بر۶۰ هزار تن شلتوک از مزارع زیر کشت برنج در کامفیروز تولید و روانه بازار شود.

او  با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد مزارع به صورت مکانیزه برداشت می شوند، افزود: مزارعی که دچار خوابیدگی هستند یا درقطعات کوچک کشت شده اند و یا دارای رطوبت بالا هستند به صورت سنتی برداشت می‌شوند.

امیریان با بیان اینکه اینکه کشت برنج در کامفیروز غالبا با بهره گیری از آب رودخانه‌ها و چشمه سار‌های موجود صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اغلب مردم در کامفیروز با کشت و کار برنج امرار معاش می‌کنند، که با استفاده از آموزش‌های ترویجی، اقدامات خوبی در راستای تغییر الگوی کشت برنج در این منطقه صورت گرفته است که نتایج آن در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ابراز کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی برای مصرف بهینه آب در زراعت برنج، آبیاری با شیوه غرقابی دائم که راندمان پایینی دارد توسط کشاورزان با آبیاری تناوبی جایگزین شده است و آبیاری مزارع دو روز در میان انجام می‌شود.

به گفته امیریان، تهویه خاک و خارج کردن گازهای سمی، صرفه جویی در میزان آب مصرفی، کاهش مشکلات ناشی از نبود زهکشی و افزایش عملکرد از دیگر مزایای آبیاری تناوبی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنج کامفیروزی به دلیل کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب، ازجایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: مهمترین ارقام برنج تولیدی در این شهرستان رقم چمپای کامفیروزی و انواع لنجان است که بازار پسندی خوبی دارد.

شهرکامفیروز در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=48484

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.