• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیر شرکت مخابرات فارس؛

توقف توسعه مخابراتی پشت سد تعرفه

  • کد خبر : 48182
  • 29 شهریور 1401 - 19:00
توقف توسعه مخابراتی پشت سد تعرفه
مدیر مخابرات منطقه فارس اعتقاد دارد که به دلیل ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت، توسعه در بخش‌های مختلف اعم از نیروی انسانی، شبکه و خدمات کیفی مخابرات در سراسر کشور، بسیار کند شده و در مواردی متوقف مانده است.

فرشید ایزدی سه شنبه ٢٩ شهریور در یک کنفرانس خبری با اشاره به اهمیت منطقی و عادلانه شدن تعرفه خدمات این شرکت، گفت: طی ۱۲ سال گذشته، علیرغم افزایش هزینه‌های مختلف اعم از حقوق و مزایای کارکنان، قیمت تجهیزات و اقدامات اجرایی عمرانی و تعرفه خدمات مختلف، تعرفه تلفن ثابت، به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی مخابرات، تغییری نکرده و حتی در یک دوره کاهش هم یافته است.

ایزدی با بیان اینکه ثابت ماندن تعرفه‌ها، در سه محور نیروی انسانی، تولید و اشتغال و خدمات مخابراتی تاثیرگذار بوده است، گفت: شرکت ملی مخابرات امسال در پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان و همچنین مالیات، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و این مشکل در ماه‌ گذشته مشهودتر شده و احتمالا این ماه هم تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه، پرداخت حقوق و مزایا، مهمترین عامل انگیزشی در انجام وظایف محوله محسوب می‌شود، گفت: به دلیل پرداخت نشدن بیمه، کارکنان شرکت مخابرات امکان دریافت خدمات درمانی را ندارند، از طرفی مطالبات به حق بازنشستگان هم پرداخت نشده است.

ایزدی ریشه همه این مشکلات را در انطباق نداشتن درآمد و هزینه این شرکت طی ۱۲ سال گذشته دانست و با تصریح اینکه مخابرات به شرکتی زیان‌ده بدل شده است، گفت: امروز در پرداخت مطالبات پیمانکاران هم با مشکل مواجه هستیم و همین امر، رغبت در ورود پیمانکاران به طرح‌های توسعه‌ای، تعمیر و نگهداری را هم از بین برده است.

وی همچنین گفت: به دلیل تناسب نداشتن درآمد و هزینه، شرکت مخابرات طی سال‌های اخیر امکان جذب نیروهای متخصص را نداشته و با وجودیکه بسیاری از کارکنان بازنشسته شده‌اند، نتوانسته نیروی مورد نیاز را استخدام کند؛ از طرفی شماری از کارشناسان متخصص و توانمند این شرکت هم مهاجرت کرده‌اند. تداوم این وضعیت منجر به کاهش توان تخصصی و فنی خواهد شد.

ایزدی با اشاره به اینکه کاهش توان مالی شرکت مخابرات، منجر به کاهش خرید تجهیزات از تولیدکنندگان و در نتیجه وارد شدن زیان به بخش تولید نیز شده است، گفت: طی سال‌های اخیر با وجود همه مسائل و مشکلات شرکت مخابرات ایران در راستای ارتقاء کیفیت و توسعه زیرساخت‌ها اقداماتی را انجام داده، اما این اقدامات متناسب با نیاز و تقاضاهای موجود نبوده است.

مدیر شرکت مخابرات فارس گفت: هم‌اکنون افراد زیادی متقاضی خط تلفن ثابت هستند اما به دلیل مشکلات مالی، امکان توسعه شبکه و تامین نیاز متقاضیان وجود ندارد زیرا دایر شدن هر خط تلفن ثابت حدود ۶ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت اما تعرفه فروش آن ۲۰۰ هزار تومان است.

ایزدی با بیان اینکه در حوزه مخابرات، اپراتورها در سراسر جهان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد را صرف توسعه و ۱۰ درصد را صرف نگهداری می‌کنند، گفت: در شرکت مخابرات ایران با وجود تعداد مشترکان فراوان، به دلیل تناسب نداشتن تعرفه‌ها، اولا درآمد کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، در ثانی عدد درآمدی آنقدر اندک است که عدد ۳۰ درصدی مربوط به توسعه و نگهداری، چشمگیر و اثرگذار نخواهد بود.

این مقام مسئول با قبول اینکه در حوزه مخابرات به شدت نیازمند به روزرسانی و ارتقاء و توسعه شبکه هستیم، بزرگترین مانع را عادلانه و منطقی نبودن تعرفه‌های موجود دانست و گفت: یکی از دلایل مهم تاخیر در رفع مشکلات خطوط تلفن ثابت و رسیدگی و پاسخ به درخواست‌های به حق مشترکان، مسائل مالی و کمبود نیروی انسانی ناشی از نبود منابع مالی‌ست؛ اگرچه سرقت کابل و تجهیزات شبکه و افزایش ۶ برابری آن در مقایسه با سال ۱۳۹۹، مزید بر علت شده است.

ایزدی ضمن اشاره به اینکه در ایران ۳۵ میلیون خط تلفن ثابت منصوبه و ۱۰ میلیون مشترک پهن باند وجود دارد، گفت: هر نقطه از دنیا اپراتوری با این تعداد مشترک، حداقل سالانه ۴ میلیارد دلار درآمد داشت، حال آنکه درآمد مخابرات ایران یک دهم این عدد هم نیست؛ لذا توسعه در ابعاد مختلف پشت ثابت ماندن ۱۲ ساله تعرفه‌ها، کند شده یا در بعضی بخش‌ها متوقف مانده است.

او با یادآوری اینکه در شرایط کنونی هم اقدامات توسعه‌ای به ویژه در زیرساخت، انجام می‌شود، گفت: به عنوان مثال در استان فارس از ابتدای امسال تاکنون ۵۸۵ خط FTTH دایر کرده‌ایم حال آنکه اگر تعادل مناسبی بین درآمد و هزینه بود، امکان ۵ برابر شدن این میزان وجود داشت.

ایزدی با اشاره به وعده وزیر ارتباطات در خصوص دایر شدن ۲۰ میلیون پورت FTTH تا پایان چهارسال کار دولت سیزدهم، تاکید کرد که اگر تعرفه‌ها منطقی و عادلانه نشود، قطعا این هدف تهدید خواهد شد و دور از دسترس می‌ماند.

مدیرمخابرات استان فارس خاطرنشان کرد: فضای رقابت در زمینه ایجاد و توسعه خدمات تلفن ثابت در کشور وجود دارد و همه اپراتورهای دارای مجوز رسمی، امکان حضور در این بخش را دارند، اما به دلیل نبود تعادل و تناسب بین هزینه و درآمد، هیچ یک از این اپراتورها ورود نمی‌کنند؛ در حالیکه ایجاد و توسعه شبکه تلفن ثابت، جزو وظایف مخابرات ایران تعیین شده است.

او با بیان اینکه همه اپراتورهای فعال و نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها و فعالان مشاغل و صنوف مختلف در بخش‌های خدماتی، تولیدی و … خدماتشان را بر بستر شبکه مخابرات ایران ارائه می‌دهند، گفت: هرگونه اختلال در شبکه مخابرات، یعنی از کار افتادن کل سیستم در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و …. بنابراین در خصوص منطقی و عادلانه شدن تعرفه‌ها باید با دقت نظر ورود و اقدام موثر و عاجل انجام شود.

ایزدی با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه برق نیز به دلیل کم توجهی به بحث توسعه و نگهداری زیرساخت‌های تامین انرژی طی سنواتی طولانی حادث شد، گفت: اگر بیش از این بر ثابت ماندن تعرفه‌های مخابراتی اصرار کرده و به آن واقع نگرانه توجه نکنیم، شاهد بروز مشکلات در حوزه مخابرات هم خواهیم بود.

مدیرشرکت مخابرات استان فارس ضمن بیان اینکه درآمد این شرکت از محل تلفن ثابت، همراه و خدمات زیرساختی تامین می‌شود، گفت: شورای عالی رقابت، تعرفه‌های جدیدی را مصوب کرده که محل هزینه درآمدهای حاصله به شکل دقیق مشخص شده، اما این مصوبه هنوز نهایی نشده است و برخی نیز با آن مخالف هستند.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه تاکنون در ۱۲ شهرستان استان فارس امکان دایرشدن خطوط FTTH وجود دارد؛ گفت: تبدیل کل شبکه مخابراتی از سیم مسی به کابل‌های فیبرنوری، علاوه بر ارتقاء قابل توجه کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی، منجر به کاهش موارد سرقت و هزینه‌های ناشی از آن خواهد شد.

مدیر مخابرات منطقه فارس تعداد خطوط دایر تلفن ثابت در این استان را ۲ میلیون و تعداد مشترکان فعال این خطوط را ۱.۵ میلیون مشترک اعلام و اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۳۱۱ خط تلفن ثابت، ۱۴۹ کیلومتر فیبرنوری، ۱۶ هزار و ۹۶۸ خط ای‌دی‌اس‌ال و ۵۷۶ وی دی‌اس‌ال در فارس راه‌اندازی شده است.

ایزدی همچنین از نصب ۲۵ سایت جدید در شیراز و صدرا و ارتقاء ۵۰ سایت مخابراتی در شیراز طی این مدت خبر داد و تاکید کرد که برای ارتقاء کیفیت خدمات مخابراتی نیازمند به روزرسانی تجهیزات هستیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=48182

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.