• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
رییس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس؛

اخذ وجوه غیرقانونی در برخی مدارس فارس

  • کد خبر : 47460
  • 23 شهریور 1401 - 17:38
اخذ وجوه غیرقانونی در برخی مدارس فارس
رییس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس از اجحاف گسترده برخی مدارس فارس به اولیاء و دانش آموزان با اخذ وجوه غیر قانونی و اجباری در قالب مشارکتهای مردمی خبرداد.

با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و با هدف نظارت بر حسن اجرای قوانین در آموزشگاهها،  با تاکید رییس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس، نحوه ثبت نام دانش آموزان به طور کامل رصد شده و عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان در این خصوص  زیر ذره بین بازرسی قرار گرفت.

این بازرسی ها با هدف جلوگیری از اخذ وجوه غیرقانونی و در زمان ثبت نام دانش آموزان، از مردادماه آغاز شده و با قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی شدت بیشتری گرفته است.

بر اساس ماده ۱۱ قانون شوراهای آموزش و پروش، وجوه مالی در قالب مشارکت مردمی باید طبق ضوابط قانونی دریافت شود.

برای عملیاتی شدن این مهم، دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده که بر اساس بند یک مقررات مالی دستور العمل مذکور، دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت نام، بجز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش آموزی و کتب درسی ممنوع است.

این در حالی است که بررسی های محسوس و نامحسوس بازرسی کل استان حاکی از تخلفات گسترده دربرخی از مدارس در این زمینه و دریافت وجوه غیرقانونی و اجباری تحت عنوان مشارکتهای مردمی از اولیاء دانش آموزان ست به گونه ای که حتی ثبت نام دانش آموزان منوط به پرداخت وجوهی در این زمینه شده است.

تیم بازرسی که با دستور بازرس کل استان از مرداد ماه  و همزمان با شروع ثبت نام دانش آموزان کار خود را برای نظارت بر عملکرد مدارس و اداره کل آموزش و پرورش  در این زمینه آغاز کرده همچنان به بازرسی های خود ادامه می دهد و هر هفته از تعدادی مدارس در نواحی مختلف شیراز و شهرستانهای استان، بازرسی به عمل می آورد که در این بازرسی ها تخلف از قانون از سوی برخی مدیران مدارس دیده شده است.

البته در این میان بیشتر  مدیران مراحل ثبت نام را کاملا قانونی انجام داده اند که مقرر شده با هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش فارس، از این مدیران قدردانی شود.

کاظم اکرمی رییس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس چهارشنبه در این مورد بیان کرد: این بازرسی کل قبل از شروع ثبت نام مدارس (در خردادماه) مطابق بند ج ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور جهت پیشگیری از اخذ وجه در زمان ثبت نام و قبل از آغاز سال تحصیلی، نامه ای هشداری به اداره کل آموزش و پرورش استان ارسال کرده که آن اداره کل نیز نامه را به کلیه مدارس استان ابلاغ کرده اما متاسفانه برخی مدارس نسبت به هشدار داده شده توجهی نکرده و اقدام به اخذ وجه غیرقانونی و اجباری  از اولیاء دانش آموزان کرده اند.

وی با هشدار به اشخاص متخلف بر پیگیری قانونی برای برخورد با این تخلفات، تاکید و اضافه کرد:  آن دسته از مدارسی که وجوه غیر قانونی از اولیاء دانش آموزان دریافت کرده اند باید این روند را متوقف کرده و وجوه دریافتی را بازگردانند.

اکرمی افزود: بررسی های بازرسی کل استان نشان می دهد رقم این تخلفات در تعدادی از مدارس استان، میلیاردها ریال بوده  و  منجر به اعتراض اولیاء دانش اموزان و ارسال شکایتهای متعدد به سازمان بازرسی شده است.

او با بیان اینکه دریافت مشارکتهای مردمی حین ثبت نام ممنوع است، تاکید کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان مکلف است بر  اجرای قانون در مدارس، نظارت کامل داشته اما متاسفانه شاهد کم کاری  برخیراز مسئولین در این زمینه هستیم.

رییس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس تذکر داد: اداره کل آموزش و پرورش استان باید نظارت های خود را بر مدارس و نحوه ثبت نام دانش آموزان افزایش دهد.

اکرمی با بیان اینکه پرونده متخلفین و مسولین سهل انگار، پس از تکمیل به مراجع صالح برای رسیدگی  ارسال می شود و اولیاء و دانش آموزان مطمئن باشند برخورد قانونی می‌شود و اجازه نخواهیم داد حقی از آنها پایمال شود.

وی با بیان اینکه آماده دریافت گزارشهای مردمی در این زمینه هستیم گفت: افراد می توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور به آدرس shekayat.bazresi.ir  شکایات و اعتراضات خود در این زمینه راا علام کرده و مطمئن باشند در کمترین زمان به شکایات آنها رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=47460

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.