• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
رئیس دانشگاه شیراز:

بخش ادبیات فارسی در جوار آرامگاه حافظیه باقی خواهدماند

  • کد خبر : 46927
  • 15 شهریور 1401 - 8:09
بخش ادبیات فارسی در جوار آرامگاه حافظیه باقی خواهدماند
رئیس دانشگاه شیراز با توجه به انتقادات مطرح شده از سوی اساتید و اهالی فرهنگ و ادب در خصوص جابه‌جایی بخش ادبیات فارسی از جوار آرامگاه حافظ گفت: هیچ‌گاه قرار نبوده که بخش ادبیات فارسی از جوار آرامگاه حافظ جا به جا شود؛ساختمان ادبیات فارسی دانشگاه همچنان در همان‌جا باقی خواهند ماند.

محمد مؤذنی روز دوشنبه در نشست خبری هیأت رئیسه دانشگاه شیراز در این باره افزود: قراری که دانشگاه از حدود ۱۲ یا ۱۳ سال پیش داشت این بود که این ساختمان را برای استقرار بخشی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در اختیار استانداری قرار دهد که این قرار در حال حاضر عملاً منقضی و منتفی شده است.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: این فضا همچنان در اختیار بخش‌هایی از استانداری است؛ البته بخش‌هایی تخلیه شده و سایر بخش‌ها هم در آینده تخلیه خواهد شد و تمامی این فضا به دانشگاه برمی‌گردد.

مؤذنی بیان کرد:در ازای این اقدام قرار بود تغییر کاربری صورت بگیرد که این امر هم منتفی شده و ما اقدامی در این زمینه نخواهیم داشت و هر چهار ضلع چهارراه ادبیات با همین کاربری فعلی که کاربری آموزشی است باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به واکنش‌ها در رابطه با نماد ورودی پردیس ارم دانشگاه شیراز گفت: در این خصوص بیانیه‌ای از سوی روابط عمومی دانشگاه منتشر شد؛ ساخت این نماد موضوعی قدیمی است. در سال ۷۱ فراخوان برای ساخت سردر دانشگاه شیراز داده شد و ۴۴طرح دریافت شد.

این مقام مسئول گفت: در آن زمان هیأت داورانی تشکیل شد و از میان این طرح‌ها ۵طرح انتخاب شد اما در نهایت با بررسی متخصصین معماری و عمران اجرای این طرح‌ متوقف و همه این طرح‌ها کنار گذاشته شد.

مؤذنی اضافه کرد: بسیاری معتقدند خیابان ارم از چشم‌انداز زیبایی بهره می‌برد و از نظر منظر شهری سازه‌ای که باعث خدشه‌دار شدن این چشم‌انداز می‌شود نباید در این مکان ساخته شود. لذا قرار شد ورودی دانشگاه ساماندهی شود اما روند اجرای این کار هم به دلیل ایجاد زیرسازی و کف پوش طولانی شد.

مؤذنی گفت: با این‌حال اخیرا نسبت به ساخت نمادی برای سردر دانشگاه اقدام شد؛ البته طرح تکمیل شده مورد اعتراض قرار گرفت و برخی این نماد را به سنگ قبر تشبیه کردند لذا بازنگری در خصوص این نماد صورت گرفت و در حال حاضر برای اصلاح این نماد، اطراف آن محصور شده و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی در خصوص تدابیری که دانشگاه شیراز برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان اتخاذ کرده است، گفت: موضوع مهاجرت یک موضوع جهانی و بین‌المللی است و ما شاهد مهاجرت دانشجویان از کشورهای مختلف هستیم؛ در ایران هم به دلیل مسائلی به ویژه اقتصادی، این موضوع پررنگ شده و البته پررنگ‌تر از آنچه هست، منعکس می‌شود.

مؤذنی بیان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نخبگان بتوانند استعدادهای خود را در کشور به خدمت بگیرند و این توانمندی آنها به خدمت ملموس تبدیل شود. دانشگاه هم می‌تواند با ایجاد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌سازی کند تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت: اجرای این طرح هم می‌تواند نقش مهمی در عدم مهاجرت نخبگان از کشور داشته باشد. البته وظیفه اصلی جذب نخبگان و ایجاد زمینه اشتغال برای آنها به عهده معاونت علمی رئیس جمهوری و بنیاد ملی نخبگان است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر دانشگاه شیراز ١۴٠ نفر دانشجوی خارجی جذب کرده است، گفت: تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه در حال حاضر ٣۵٠ نفر هستند که در ۴۵ رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند. تمهیداتی برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی اندیشیده شده است.

وی در خصوص رتبه علمی دانشگاه شیراز گفت: رتبه علمی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف متفاوت است و مراکز علم سنجی هم در دنیا متفاوت است و هر کدام بر اساس یک سری معیارها، دانشگاه‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کنند اما در مجموع دانشگاه شیراز جزو دانشگاه‌های برتر کشور است؛ حدود ۱۳ تا ۱۴ دانشگاه برتر در کشور داریم که دانشگاه شیراز همواره جزو این دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

مؤذنی ادامه داد: دانشگاه‌هایی که در تهران مستقر هستند به سرچشمه نزدیکتر هستند و به منابع دسترسی بیشتری دارند و از نظر امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در وضعیت بهتری قرار دارند. اما دانشگاه شیراز از نظر تجهیزات آزمایشگاهی از برخی دانشگاه‌ها عقب افتاده است.

وی اضافه کرد: حدود چند سال است که بودجه‌ دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دانشجو در هر دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند. این در حالیست که پراکندگی دانشگاه‌ها ،تعداد کارمندان و ناوگان حمل و نقل در بودجه در نظر گرفته نمی‌شود؛ در صورتی که این فاکتورها باید جایگاهی در تخصیص بودجه داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی که چه میزان صندلی‌های خالی در دانشگاه شیراز یا مراکز کنکور امسال وجود دارد، گفت: هنوز نتایج امسال اعلام نشده اما در سال ۱۴۰۰ صندلی خالی نداشته‌ایم و به خاطر نیامدن دانشجو رشته‌ای تعطیل نشده است؛ البته در برخی رشته‌ها و گرایش‌های علوم انسانی یا کشاورزی با کاهش تعداد دانشجو مواجه بودیم اما روند ثابتی نداشته است زیرا انتخاب دانش‌آموزانی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند متنوع است.

مؤذنی با بیان اینکه امسال کلاس‌های دانشگاه به صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: تلاش دانشگاه این است که همه کلاس‌ها در مقاطع مختلف به صورت حضوری برگزار شود اما با توجه به اینکه خوابگاه‌ها در حال بازسازی هستند ممکن است که این کلاس‌ها در برخی مقاطع با یک یا دو هفته تأخیر برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز در سال ۲۰۲۱ حدود ۲هزار و ۱۶۲ مقاله در مجلات آی اس آی منتشر کرده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ روندی افزایشی داشته است؛ در صورتی که ۵/۲درصد نسبت به ۲۰۲۰ افزایش چاپ مقاله داشته‌ایم و شاهد رشد تولید مقالات بوده‌ایم.

مؤذنی عنوان کرد: البته محدودیت‌هایی وجود دارد؛ هرچند سال ۱۴۰۰ از نظر مالی سالی استثنایی برای دانشگاه‌ها بود. به عنوان بحث همسان‌سازی حقوق اعضای علمی که مصوب و اجرا شد اما بار مالی این اقدام از طرف دولت تامین نشد و دانشگاه‌ها مجبور شدند این اعتبار را از طریق بودجه دانشگاه تأمین کنند و این مسئله به سایر بخش‌ها لطمه وارد کرد.

وی ابراز کرد: امیدوار هستیم این مشکل در سال جاری برطرف شود و شاهد افزایش اعتبار نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

مؤذنی به راه‌اندازی یک مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و یک مرکز علوم مهندسی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این مراکز زمینه‌ای را فراهم می‌کند که دانشجویان بتوانند در حین تحصیل با مراجعه به این مراکز از خدمات مشاوره‌ای بهره ببرند و در واقع فرآیند تبدیل ایده به محصول در این مراکز به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا دانشجویان بتوانند از این طریق شرکت دانش‌بنیان تأسیس کنند.

وی با اعتقاد به اینکه تبدیل ایده به محصول یکی از اهداف دانشگاه شیراز محسوب می‌شود، گفت: یک مرکز خدمات فناوری نیز در دانشگاه راه‌اندازی شده و از یک پردیس مشترک نوآوری و فناوری با پارک علم و فناوری هم در دانشگاه شیراز بهره می‌بریم.

مؤذنی یادآور شد: دانشگاه شیراز در عرصه صنایع دفاعی، حوزه نفت و گاز، کشاورزی و محیط‌زیست هم فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده و قراردادهای کاربردی در این حوزه‌ها منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز ۷۰ بخش تخصصی دارد، گفت: فعالیت‌های خوبی در همه این بخش‌ها در حال انجام است و بخش قابل توجهی از رویکردهای دانشگاه در این بخش‌ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ما ادعا نداریم که در وضعیت ایده‌آلی قرار داریم بلکه هنوز هم در تلاش برای ارتقا جایگاه دانشگاه در حوزه پژوهشی هستیم و کاربردی شدن پژوهش‌ها و به‌کارگیری این پژوهش‌ها جهت حل مشکلات جامعه و ارتقا کیفیت زندگی مردم در دستورکار است.

مؤذنی به برنامه‌های دانشگاه شیراز در حوزه فناوری‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز از قدیمی‌ترین بخش‌های مهندسی هسته‌ای کشور به شمار می‌رود؛ این بخش سال ۱۳۵۴ راه‌اندازی شده است و در حال حاضر هم از دو مرکز تحقیقات تابش و تحقیقات ایمنی برخوردار هستیم؛ در واقع دانشگاه شیراز در این حوزه از دانشگاه‌های سرآمد کشور است و این دانشگاه از ۸ آزمایشگاه تخصصی در این بخش بهره می‌برد.

وی در خصوص بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی در جنوب دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه قراردادی را با یک شرکت جهت احداث نیروگاه خورشیدی منعقد کرده است اما متأسفانه اراضی که برای این امر در نظر گرفته شده اوقافی هستند و اداره اوقاف موافقت نهایی را برای اجرای این پروژه اعلام نکرده است. پیگیری‌های لازم در حال انجام است و با جلب موافقت اداره اوقاف اقدامات لازم برای ساخت و بهره‌برداری از این پروژه انجام خواهد شد.

او گفت: درصدد هستیم راکتور ١٠ هزار مگاواتی در استان فارس با همکاری بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز احداث شود.

مؤذنی در پاسخ به این پرسش که علت تعلل در فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک دانشگاهی چیست و چرا علیرغم اینکه حدود ۱۲ سال است که زمین‌های این شهرک در اختیار دانشگاه قرار گرفته، اقدام قابل توجهی برای تأمین زیرساخت‌ها و شروع فرآیند احداث این شهرک انجام نشده است، گفت: قرار بوده که ۱۵ هکتار زمین به ایجاد شهرک دانشگاهی اختصاص یابد اما این امر تاکنون محقق نشده و حتی یک متر از این زمین‌ها به دانشگاه تحویل داده نشده است.

وی اضافه کرد: این زمین‌ها که یک سری مدعی و مسائل حقوقی دارد، در تملک دانشگاه نیستند. در حال حاضر تیمی تشکیل شده و سه نفر از اعضای این تیم از منطقه ویژه اقتصادی و دو نفر هم از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز هستند تا مسایل حقوقی را پیگیری کنند. اولین قدم برای انجام این کار که اختصاص زمین است هنوز اتفاق نیفتاده است.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس و مصوبات این سفر اعلام کرد: در این سفر احداث دانشکده علوم پایه مصوب شده که این پروژه در حال حاضر حدود ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اما به دلیل گران شدن مصالح این پروژه به سرانجام نرسیده است. دریافتی که دانشگاه از بابت این پروژه داشته مبلغ ۹ میلیارد تومان درسال ۹۹ بوده است. در تلاش هستیم در سفر بعدی ریاست محترم جمهوری این پروژه پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز حدود ۷ میلیارد تومان برای تجهیز دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز مصوب شده بود که همه این اعتبارات تخصیص یافت.

مؤذنی به دانشحویان بومی دانشگاه شیراز اشاره کرد و با بیان اینکه بالای ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه شیراز بومی هستند، گفت: از مجموع ۱۷ هزار دانشجو حدود ۶۵۰۰ الی ۷هزار نفر دانشجوی خوابگاهی و مابقی دانشجویان این دانشگاه شیرازی هستند.

او در رابطه با اعتبارت پژوهشی در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۱ است، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۰، پانزده میلیارد تومان بوده است اما قرار است امسال ۲۰درصد به این رقم اضافه شود.

وی با اعتقاد به اینکه رویکرد جوان‌گرایی در دانشگاه شیراز دنبال می‌شود، گفت: هیأت رییسه دانشگاه، معاونین و رؤسای دانشگاه از اساتید جوان هستند؛ البته این افراد از تجربه و توانمندی لازم را دارند و از نظر علمی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند.

مؤذنی با بیان اینکه دانشگاه شیراز از ۱۶ دانشکده و ۷۰ بخش تخصصی برخوردار است، گفت: برای انتخاب روسای همه این دانشکده ها رویکرد جوان‌گرایی مدنظر است تا کادرسازی خوبی اتفاق بیفتند و افرادی که شایستگی و صلاحیت دارند بتوانند در این بخش‌ها مشغول به فعالیت شوند.

وی بیان کرد: قصد داریم دانشگاه های مختلف هنر، معماری و علوم پایه را در پردیس دانشگاهی تجمیع کنیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=46927

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.