• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
مدیرکل امور عشایر فارس؛

افزایش تعرض به حریم مراتع عشایری

  • کد خبر : 46495
  • 11 شهریور 1401 - 11:10
افزایش تعرض به حریم مراتع عشایری
مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به افزایش تعرض‌ها به حریم مراتع عشایری گفت: در بحث ایل راه غرب شیراز به گونه‌ای عرصه بر عشایر تنگ شده که عبور و مرورشان را با مشکلاتی اساسی مواجه کرده است‌.

به گزارش سحاب پرس، عبدالحمید کریمی شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ شهریور در جمع خبرنگاران بیان کرد: تاثیر بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران کننده است و تزریق و تخصیص بودجه‌های مصوب به منظور کاهش زیان‌های ناشی از خشکسالی ضروری است

او خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد بحث تغذیه دام وابسته به علوفه است و وقتی خشکسالی اتفاق می‌افتد مراتع پوشش ندارند و باید برای تامین آن فکری کرد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: بحث شرب عشایر هم با مشکلاتی مواجه است، و در این باره هم اقداماتی در حال انجام است.

کریمی همچنین عنوان کرد: مسدود شدن ایل راهها زخم بزرگی است که با توسعه شهر، زندگی را برای عشایر سخت و سخت تر از قبل کرده است.

او تصریح کرد: بی توجهی به این موضوع که دل عشایر را به درد آورده اگر چه مبتلابه نقاط مختلف کشور است، اما به نظر می‌رسد وضعیت فارس بدتر از این حرف‌ها است.‌

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: زندگی عشایر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و البته این ریشه در گذشته دارد و با بحران خشکسالی بیشتر نمایان شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس داریم و به عنوان اولین قطب عشایری کشور ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و ۱۲ درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور در فارس به سر می‌برند.

او همچنین با اشاره به نقش مولد گونه عشایر فارس نیز گفت: ۲۰ هزار تن گوشت قرمز سالانه توسط عشایر تولید می‌شود و آنها نقش موثری در اقتصاد خانواده‌ها دارند.هر سیاه چادر در جای جای این استان چندین تعریف دارد و اولین تعریفش بنگاه اقتصادی است.

مدیرکل امور عشایر فارس اضافه کرد: عشایر استان یک چهارم پروتیین مورد نیاز استان را تولید می‌کنند و علاوه بر تولید بخشی از لبنیات‌ مصرفی مردم،  تولید ۴۴ درصد صنایع دستی استان را نیز در دست دارند.

کریمی با بیان اینکه در هفته دولت پروژه‌هایی در این حوزه افتتاح شد، بحث ابرسانی به خانواده‌ها عشایر را جزو این دستاوردها دانست و با اشاره به بهره برداری از این پروژه‌ها در شهرستانهای جهرم، کازرون و اقلید، تامین آب پایدار را هدف اصلی امور عشایر بیان کرد.‌

او گفت: امسال به دلیل نامطلوب بودن وضعیت علوفه ناشی از خشکسالی‌ها، بسیاری از عشایر به منظور زنده ماندن دام‌ها و امرار معاش، کوچ معکس انجام دادند و یا همانجای قبلی ماندند.‌

مدیرکل امور عشایر فارس همچنین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ، خرید ۲۰ دستگاه تانکر ابرسان برای عشایر استان مصوب شد، افزود: با پیگیری‌ها در حال نهایی کردن ۷ دستگاه هستیم که البته در بحث جذب راننده برای این تانکرها نیز دچار مشکلاتی هستیم.

کریمی در خصوص بحث اهمیت تامین علوفه هم تاکید کرد: ما ادعا داریم سهم عشایر در بحث تامین نهاده‌های دامی باید بیشتر باشد. علاوه بر این باید بحث خرید تضمینی دام و گوشت اتفاق بیفتد؛ در حال حاضر عشایر با بحران فروش دام مواجه هستند و بسیاری برای تامین معاش و علوفه مورد نیاز دامشان مجبور به فروش دام شده‌اند. در این باره اکثرا دام را به واسطه‌ها فروخته‌اند و حتی برخی چک یکساله دریافت کرده‌اند و این به ضرر و زیان عشایر منجر شده و به همین دلیل باید صادرات دام عشایر اتفاق افتد.

او عنوان کرد: در بحث توزیع سهم آرد عشایر نیز که کاهش یافته بود، از تیرماه ۱۰۰ تن به سهمیه ارد عشایر استان اضافه شد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: در مورد توزیع پنل نیز تفاهم نامه‌ای منعقد شده که در زمینه تامین روشنایی، شارژ موبایل و استفاده از  حمام خورشیدی، به عشایر کمک کند.تاکنون ۴۵۰ پنل در اختیار ما قرار داده شده و بین عشایر استان توزیع کرده‌ایم، اما اینکه چه مقدار تا پایان سال سهمیه فارس می‌شود، مشخص نیست.

کریمی ادامه داد: در بحث تسهیلات تولید گوشت قرمز نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۴ درصدی وام برای عشایر در نظر گرفته شده، اما اعتبارات جوابگو نیست. در این باره جمعا  ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

او همچنین ضمن اتتقاد از تعرض به حریم مراتع عشایری افزود: در بحث ایل راه غرب شیراز به گونه‌ای عرصه بر عشایر تنگ شده که عبور و مرورشان را با مشکلاتی اساسی مواجه کرده است‌.در بحث تداخلات مرتعی، صنایع در مراتع عشایری احداث شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: تعرض به حریم مراتع عشایری یا با مجوز و یا بدون مجوز در تمام ایل راهها مشاهده می‌شود و تقریبا به ۱۰۰ در صد رسیده است‌.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=46495

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.