• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز مطرح کرد

«رصدخانه اجتماعی» نقشه راه و اطلس آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد

  • کد خبر : 4641
  • 08 تیر 1399 - 16:07
«رصدخانه اجتماعی» نقشه راه و اطلس آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: رصدخانه اجتماعی نقشه راه و اطلس آسیب‌های اجتماعی را روشن می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، بتول معلم در گفت و گو با خبرنگار مهر، می‌گوید: حاشیه نشینان در دام اعتیاد و سودای دست یافتن به زندگی بهتر در کلانشهرها نمایی از جامعه‌ای هستند که چهره یک شهر را به نازیبایی می‌آرایند.
وی در ادامه گوشزد می‌کند که شهرداری شیراز در راستای شعار شهر انسان محور با همکاری و همراهی کارآفرینان دردکشیده و سمن‌های فعال در این زمینه در تلاش است با کاهش دادن چنین آسیب‌هایی زمینه‌های شهری سلامت را فراهم سازد.
معلم می‌افزاید: پروژه‌های کارآفرینی اجتماعی به عنوان هدفی از سوی شهرداری شیراز با مشارکت سمن‌ها و کارآفرینان هدفی است که دنبال می‌شود.
به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، در راستای کارآفرینی اجتماعی و تسهیل گری اقتصادی، شهرداری شیراز ابتدا به شناسایی کارآفرینانی مبادرت کرده است که خود به نوعی از اقشار آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی بودند و با اراده و پشتکار توانستند از پس این مشکلات بر آیند و با ایجاد کسب و کارهایی مشکل اقتصادی و در پی آن معیشتی خود و هم‌نوعان را حل کنند و اکنون الگویی برای دیگر افراد جامعه باشند.
معلم ادامه می‌دهد: خانواده در شهر انسان محور قطعاً نقشی پررنگ دارد چراکه کانون خانواده با وجود اعضای سالم است که می‌تواند سدی در مقابل آسیب‌های اجتماعی باشد. از اینجاست که خانواده در محیطی سالم می‌تواند در حفظ جامعه از آسیب‌هایی مانند اعتیاد به مواد مخدر نقش سازنده‌ای داشته باشد از این روست که شهرداری با پرداختن به خانواده و حفظ کانون آن تلاش می‌کند در آموزش مهارت‌های اجتماعی به خانواده‌ها در کاهش آسیب‌ها نقش پررنگی داشته باشد.
معلم عنوان می‌کند: تهدیدی که اینک بیش از پیش شهرهای بزرگ را متأثر از فروپاشی خانواده می‌کند زندگی‌های فردی است که مشکلات بیشماری را در پی دارد. سرخوردگی، افسردگی و ناامیدی شاید دم دستی ترین بهانه‌ای باشد برای روی آوردن به اعتیاد که از پس آن آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و به مرور فرد را از جامعه طرد می‌سازد.
بازگشت انسان به جامعه در شهرهای بزرگ به دلیل گستره جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی از مسائلی است که نیازمند شناسایی است و شهرداری با جذب سازمان‌های مردم نهاد که در این ارتباط فعالیت دارند می‌تواند در شناسایی نیازمندی‌های شهروندان راهگشا باشد، از این روست که سمن‌ها بزرگترین یاور شهر به شمار می‌روند، بدین خاطر است که معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از طرحی با عنوان «رصدخانه اجتماعی» نام می‌برد که از سوی شهرداری شیراز برای پایش آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر یادشده خبر می‌دهد.
وی با بیان اینکه «رصدخانه اجتماعی» به عنوان «مگا-پروژه» شهرداری در سال جاری به شمار می‌رود، توضیح می‌دهد که گامی فراتر از تحقیقات و یافته‌های میدانی است و داده‌های تحقیقات این رصدخانه در شکل داده‌های نرم افزاری در یک شبکه نرم افزاری پیاده سازی می‌شود که نقشه راه باشد.
معلم ادامه داد: چارت‌ها و نمودارها، تحلیل مسیر و تحلیل شکاف از نتایج این طرح است که آسیب‌های اولویت دار را به خوبی تبیین خواهد کرد؛ این برنامه بزرگی است که برای نخستین بار در شهرداری روی خواهد داد.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، اظهار می‌کند: در راستای رویکرد انسان محوری است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برای جذب بیشتر شهروندان به کار گروهی و اوقات فراغت سراهای محله را به سمن‌هایی که شناسایی کرده است و دارای صلاحیت در این زمینه هستند واگذار می‌کند تا این سازمان‌ها با تکیه بر نیروهای مردمی و شهروندان این محله‌ها بخشی از زدودن آسیب‌های اجتماعی از جمله معضل اعتیاد و خانواده‌هایی که در معرض مشکلات ناشی از آن هستند را برعهده بگیرند.
وی اظهار می‌کند: هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در کلانشهرها به واسطه سراهای محله و خانه‌های محله یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در عدم انحراف این گروه سنی در کشیده شدن به سمت رفتارهای پرخطر ناشی از اعتیاد در کنار آموزش خانواده‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته باشد، بنابر این سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در راستای رسالتی که بر دوش دارد در انجام وظایفی نظیر پر کردن اوقات فراغت تلاش می‌کند از تمامی ظرفیت‌های موجود این سازمان استفاده کرده تا با حفظ کرامت انسانی، فضایی را فراهم کند که در عین رعایت عدالت اجتماعی زمینه تفریح، سرگرمی و آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان و در گستره‌ای وسیع‌تر خانواده‌ها را فراهم سازد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=4641

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.