• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس؛

آمادگی فارس برای مراودات تجاری با حوزه اقیانوس هند

  • کد خبر : 44175
  • 27 مرداد 1401 - 21:06
آمادگی فارس برای مراودات تجاری با حوزه اقیانوس هند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: تجار و بازرگانان این استان آماده گسترش مراودات با کشورهای حوزه اقیانوس هند هستند.

جمال رازقی پنج‌شنبه ۲۷ مرداد در دیدار هیئت تجاری موریس با مسئولان و فعالان اقتصادی فارس، در خصوص ظرفیت ها و پتانسیل های استان فارس، افزود: این استان در زمینه کشاورزی، گردشگری و پزشکی دارای ظرفیت های بسیاری است که می توان با تکیه بر آنها روابط خود با دیگر کشورها را توسعه دهیم.

رازقی اظهار کرد: فارس با تولید سالانه ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و صادرات این محصولات به دیگر کشورها دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین با توجه به وجود آثار تاریخی و فرهنگی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه و آثار تاریخی مربوط به دوران زندیه در فارس و شیراز، این استان را می‌توان مهد تمدن ایران زمین دانست.

رازقی ادامه داد: به لحاظ علمی نیز وجود دو دانشگاه بسیار معتبر و قدیمی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکیشیراز، این استان را می توان مهد علم و دانش کشور نیزمعرفی کرد.

اراده دولت و مجلس بر توسعه روابط اقتصادی به دنیا است

در ادامه این جلسه ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت و مجلس اراده قوی برای توسعه روابط اقتصادی با دنیا به ویژه با آفریقا دارند.

او افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس و کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی نیز گام‌های خوبی در راستای گسترش این همکاری‌ها برداشته‌اند.

عزیزی ادامه داد: با توسعه روابط دیپلماتیک و تقویت هیات‌های تجاری می‌توانیم گام‌های موثری در جهت این اهدف بزرگ بداریم.

او اظهار کرد: همچنین می‌توان با تاسیس دفاتر نمایندگی و توسعه ارتباطات بین بانکی و رفع موانع قراردادی گامی موثر در این جهت برداشت.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که اراده جدی هیات تجاری و اقتصادی کشور موریس و اتاق بازرگانی فارس و فعالان اقتصادی این استان و همچنین حمایتی که دولت و مجلس از چنین اقداماتی دارند زمینه ساز گسترش روابط تجاری و اقتصادی استان فارس با اینکشور شود.

عزیزی افزود: امیدواریم با دیپلماسی تجاری کارآمد، رفع مشکلات زیرساخت‌های موجود، تقویت ارتباطات بین بانکی، شناخت بیشتر بازارهای مشترک، تاسیس دفاتر نمایندگی و رفع نظام پیچیده اداری و تقویت فراینده‌های تسهیل کننده به سمت اقدامات موثر حرکت کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم با اقدام خوب اتاق بازرگانی فارس در فراهم کردن شرایط حضور هیات تجاری موریس در شیرازشاهد گسترش روابط تجاری و اقتصادی طرفین باشیم.

عزیزی اظهار کرد: البته در مسیر گسترس روابط تجاری مشکلات و موانعی وجود دارد که از جمله می‌توان به فرایندهای اداری پیچیده و بروکراسی اداری و همچنین دیپلماسی ضعیف تجاری اشاره کرد که امیدواریم حضور هیات‎های تجاری مشترک بتواند علاوه بر کمک به شناخت ظرفیت ها، دررفع موانع و مشکلات نیز تاثیرگذار باشد.

مزیت های نسبی ایران و موریس می تواند زمینه ساز مراودات دوجانبه باشد

محسن ربانی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم گفت: مزیت های نسبی در ایران و موریس وجود دارد که می‌تواند زمینه ساز مراودات بین دو کشور باشد.

او افزود: تراز بازرگانی بین دو کشور چندان مناسب نیست اما توان کشور موریس در تولید شکر خام و توان کشور ایران در تولید نفت می‎تواند در بهبود این تراز موثر باشد.

ربانی‌زاده ادامه داد: مزیت نسبی کشور و شهر شیراز به عنوان قطب صادرات خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و گردشگری می‌تواند آغاز خوبی برای این مراودات باشد.

او اظهار کرد: در حوزه اقتصادی استان فارس آمادگی داریم که با نمایندگان هیات تجاری کشور موریس در جهت شناسایی ظرفیت های کشور ایران به ویژه استان فارس و شهر شیراز ارتباط مستمری داشته باشیم.

فارس به عنوان استان معین کشورهای حوزه اقیانوس هند معرفی شود

همچنین در ادامه کاردار سفارت ایران در کشور موریس نیز گفت: امیدواریم با اهتمام ویژه استاندار فارس، این استان به عنوان استان معین برای همکاری با کشورهای حوزه اقیانوس هند معرفی شود.

حسن علی‌بخشی افزود: امیدواریم نتایج سفر هیات تجاریموریس به استان فارس منجر به عمیق تر شدن پیوند موجود بین این استان و منطقه اقیانوس هند شود و در آینده نزدیک شاهد باشیم که هیات تجاری فارس به عنوان نخستین هیات بعد از این سفر به آن منطقه سفر کنند.

او ادامه داد: مقامات تمام کشورهای منطقه اقیانوس هند با توجه به صحبت هایی که با آنها داشته‌ایم نسبت به گسترش اینروابط تمایل دارند و دولت و سفارت جمهوری اسلامی نیز با تمام ظرفیت هایی که دارد از این امر استقبال و حمایت خواهند کرد.

به دنبال گسترش روابط تجاری با استان فارس هستیم

در ادامه این جلسه مشاور استراتژیک هیئت توسعه اقتصادی کشور موریس هم گفت: مهمترین هدف ما از حضور در استان فارس این است که علاوه بر شناخت ظرفیت های این استان، در راستای گسترش همکاری های تجاری گام برداریم.

آرویند راداکریشنا افزود: امیدواریم این روابط منجر به این شود که در آینده نزدیک در حوزه های مختلف از جمله تبادل گردشگر به سطح قابل توجهی از روابط برسیم.

او ادامه داد: امیدواریم با توجه به حضور نمایندگانی از بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی کشور موریس در ایران و استان فارس بتوانیم از این فرصت در جهت گسترش روابط استفاده کنیم.

او اظهار کرد: موریس کشوری کوچک است اما موقعیت استراتژیک مناسبی دارد و تاکنون نیز صادرات خوبی به کشورهای مختلف داشته ایم.

مشاور استراتژیک هیئت توسعه اقتصادی کشور موریس افزود: ما در کشورمان این آمادگی را داریم که از سرمایه گذاری سرمایه گذاران استان فارس در این کشور استقبال کنیم و تولیدات شما را از آنجا به سایر کشورهای دنیا صادر کنیم.

آرویند راداکریشنا گفت: منتظر حضور سرمایه گذاران استان فارس برای سرمایه گذاری و تاسیس شرکت در کشور ‌موریس برای تحقق اهداف دو طرف هستیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: ما از سرمایه گذاری سرمایه گذاران فارس در زمینه حمل و نقل، ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، حوزه سلامت، املاک و امور مالی و تجاری استقبال می کنیم.

انتهای پیام

منبع

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=44175

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.