به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح الدین ایزدفر یکشنبه در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، بیان کرد: با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای تجارب و کسب و کار، بهره گیری و رعایت اصول اخلاقی به صورت یکی از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی قرار گیرد.
وی افزود: توجه به مسایل فرهنگی و اخلاق کسب و کار از مواردی است که مخاطبان هر کسب و کار در محیط های تجاری به دنبال آن هستند لذا با توجه به استفاده از اینترنت و گسترش بازارهای تجاری در داخل و خارج از کشور، رعایت و حفظ ارزش های اخلاقی نکته ضروری است.
ایزدفر با توجه به فراگیری و عدم محدودیت فناوری های جدید در کسب و کارها اظهارداشت: توجه به مخاطب و ایجاد فضای مطمین برای حفظ مشتری هر بنگاه اقتصادی در فضای مجازی بهترین مبلغ هر کسب و کار است زیرا مهمترین بعد آن، تاثیر مثبت و ماندگاری مخاطب و جلب مشتری است.
وی ادامه داد: یکی از موضوع های ویژه در کسب و کار الکترونیک و اینترنتی اخلاق و تعهداتی است که طرفین معامله باید رعایت کنند که یکی از مهم مسائلی که با تعهدات مربوط می¬شود بحث شفافیت معاملات است که باید رعایت شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر رعایت حساسیت های قانونی و اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیکی و اینترنتی اضافه کرد: مخاطب و مشتری در هر کسب و کار به دنبال نگاه عادلانه، اخلاق محور و اعتماد است و ارائه خدمات کسب و کار در فضای اینترنت نباید منجر به کم فروشی و عدم ارائه خدمات حرفه ای کسب و کار شود و در واقع یک کسب و کار در قبال عموم مردم و مخاطبان خود مسئولیت اجتماعی دارد.
ایزدفر ادامه داد: ارائه خدمات در حوزه های مختلف اقتصادی در فضای اینترنت و به صورت الکترونیکی امکان سوداستفاده هایی را نیز ایجاد کرده که فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و بنگاه های تولیدی شناسنامه دار باید با انجام اقدامات قانونی، مورد اعتماد و اطمینان به مخاطبان خود فضای سواستفاده برخی از سودجویان را برهم بزنند.
در ادامه این جلسه افشین جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور نیز به ارائه مطلب با عنون “اصول حقوقی و اخلاقی کسب و کار الکترونیکی” پرداخت.
وی گفت: تاجری که با کشورهای دیگر به معاملات تجاری می¬پردازد بایستی با اصطلاحات تجارت الکترونیک و مجموعه حقوق داخلی و بین¬المللی آشنا باشد و بایستی یک سیاستمدار، یک حقوقدان، یک جغرافی دان و یک جامعه شناس در کنار تاجر باشند.
وی افزود: امنیت تجارت الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار است و نرم افزارهایی که در این خصوص به کار میروند بایستی از امنیت بالایی برخوردار باشند ضمن اینکه تجارت الکترونیک هزینه¬های تاجر و مصرف کننده کاهش می¬یابد.
جعفری بیان کرد: فروشنده کالا بایستی تمام مشخصات کالا را به خریدار ارائه نماید و هر چه شفافیت در کسب و کارهای الکترونیکی بیشتر باشد ارتباطات میان طرفین معامله نیز افزایش می یابد.
وی اظهارداشت: در پی توسعه روابط تجاری، بروز اختلافات ناشی از این معاملات تجاری هم گسترش یافته است به طوری که یکی از مسائلی که همواره مورد توجه متعاملین یک رابطه تجاری بین المللی میباشد، این است که اختلافات راجع به آن رابطه حقوقی به چه کیفیتی و با چه راهکارهایی باید حل و فصل شود.
جعفری اضافه کرد: تجار در سطح بین المللی معمولاً رغبتی به حل و فصل دعاوی و اختلافات در معاملات تجاری خود از طریق سیستمهای قضایی کشور خود ندارند و بدیهی است اگر این اختلافات با شیوههای مناسب و سریع رسیدگی نشود، پیامدهای زیانبار فراوانی از جمله اتلاف وقت، توقف سرمایه در گردش و ورود خسارت برای طرفین میگردد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده از نهاد داوری و گرایش به داوری های بین المللی برای حل و فصل اختلافات تجاری گسترش فوق العادهای یافته است و امروزه کاربرد آن به حدی افزایش یافته که کمتر قرارداد تجاری بین المللی را میتوان یافت که حل و فصل اختلافات در مورد آن به داوری ارجاع نشده باشد.
وی با بیان اینکه اختلافات تجاری بین المللی بین دولت ها و اشخاص خصوصی خارجی که یکی از مسایل مهم و اساسی است عنوان داشت: داوری تجاری بین المللی عبارتست از شیوه حل و فصل یک موضوع مورد اختلاف مربوط به روابط تجاری بین المللی بین دو یا چند شخص توسط یک یا چند نفر دیگر بعنوان داور که اختیار و صلاحیت خود را از یک قرارداد خصوصی اخذ میکنند.
در این جلسه موضوعاتی از جمله اهمیت مالکیت فکری در بحث تجارت الکترونیک، تاثیر تجارت الکترونیک بر کسب و کارهای سنتی، تاکید متون دینی و مذهبی به مسائل اخلاق کسب و کار و لزوم تعیین مرجع داوری در قراردادهای تجاری نیز از سوی اعضا مطرح شد.
انتهای پیام/